Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Амелия Личева: Децата искат да разпознават себе си и своето време в литературата

Снимка: БТА

"Липсва смелост за реформи, защото в годините, в които са правени опити да бъдат извадени от програмата текстовете, които изглеждат архаично на децата, обществената реакция е много силна" – казва проф. Амелия Личева, преподавател по Теория на литературата в Софийския университет, която написа в медиите коментар относно замислените промени в учебната програма и намаляването на текстовете от западноевропейската класика.

"Нужна е широка дискусия и да се говори малко по-спокойно. – добавя тя – С кое бихме могли да запалим децата да чета, а не да ги отблъскваме. Вкарваме текстовете в клишета, но не си даваме сметка, колко наистина се е променил света и колко различни са нещата, с които се сблъскват младите хора. Децата искат да разпознаят себе си и собствените си проблеми в това, което четат. Очевидно трябва да намерим произведения, в които те по-добре да усещат времето."

Според проф. Личева канонът се променя изключително много и то в световен план. "Приобщаването на по-съвременни автори не трябва да ни стряска толкова много. Съвременната българска литература е от решаващо значение, например откъси от книги на Георги Господинов могат да бъдат включени в учебниците. Романът "Поразените" на Теодора Димова също разказва за периода на комунизма, по начин, който не се прави в училище."

Чуйте още от позицията на проф. Амелия Личева в "Какво се случва".


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Буржоата благородник" на сцената на Сатиричния театър

На 3-ти октомври в Сатиричният театър " Алеко Константинов " е премиерата на спектакъла " Буржоата благородник " от Жан-Батист Поклен Молиер. Режисьор на представлението е актрисата Бойка Велкова, сценографията е дело на Чавдар Гюзелев, костюми – Тита Димова-Вантек, музика – Теодосий Спасов и пластика – Мила Искренова. "Буржоата..

публикувано на 02.10.24 в 15:58
Лалех Барзегар

Минимализмът в изкуството на иранската художничка Лалех Барзегар

Новият артсезон на "Орловска" 10 в Габрово започна с изложбата на иранската художничка Лалех Барзегар "Повторение на формата". Картините ѝ са изследване на минималистични форми и повтарящи се техники. Ето какво споделя тя: "Експериментирах, като намалих детайлите и цветовете, за да видя дали пространството и емоцията могат да бъдат предадени чрез..

публикувано на 02.10.24 в 14:36

"Страст под брястовете" и фанатизмът да притежаваш

Драматичният театър в Търговище гостува на софийската публика с най-новия си спектакъл "Страст под брястовете" от Юджийн О’Нийл. Постановката по пиесата на големия американски драматург, позната на българската публика и под заглавието "Любов под брястовете", е на Денислав Янев. Според неговия режисьорски прочит "Страст под брястовете" не е просто..

публикувано на 02.10.24 в 13:05
Бистра Льошевалие, Ретроспектива, НГ „Квадрат 500“ – „След“, 2024

За мисията и политиката на Националната галерия

"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..

публикувано на 02.10.24 в 08:45

Носталгия по бунта

"С криле обърнати към Рая" е дебютната изложба на Георги П. Павлов, която може да се види в пространството на галерия "+359". Тя полемизира факта, че революционният, утопичният и бунтарският заряд на младежките субкултури от миналия век е загубен. "Тези субкултури все пак са успявали да влияят на обществото и да променят някакви неща, а днес..

публикувано на 01.10.24 в 17:10