Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Аудиотеатърът като театрална форма

Аудиотеатърът като форма на изразяване е имерсивно изживяване, което работи със сетивата на публиката. Като сценарий чрез аудиотеатърa обикновено се разказват реални наболели проблеми в обществото. Той поставя зрителя в пространството на актьорите и го въвлича пряко в процеса. Един от първите опити за аудиотеатър е през 2004 година от актьора от Брюксел Жанет Кардиф, който представя работата си в Ню Йорк. Днес театралната компания XX1, базирана в Рим се фокусира върху аудиотеатърът като форма на изразяване, като не просто го пресъздава като актьорска компания, но го използва като инструмент в Еразъм проекти с цел мобилност, за да се запознаят повече хора по света с тази форма, разказва италианската актриса от компанията "ХХ1" Анна Мария Авела:


"Основната идея на аудиотеатърът е да разкажеш история чрез интимния тон на своята същност и чрез методи, които могат да те потопят в историята и да те поставят в ситуация да се свържеш много лично с персонажа си или с историята, която разказваш. Включва интеракция с пространството и с предмети, което е много важно. Тази идея за аудиотеатър започва да се развива с аудиогидове и аудиоразходка за зрителя. Като първото местоположение е централния парк на Ню Йорк. Тази аудиоразходка се нарича "Нейната дълга черна коса" и е дело на Джанет Кардиф. Изключително интересен опит става, защото на практика това е женски персонаж, който те води като зрител в разходка в Сентрал парк, в себе си имаш и предмети – снимки, свързани с историята и можеш да видиш и усетиш различни ъгли на местоположението по различен начин.


Проектът ХХ1 е театрална компания, която работи с имерсивен театър, който има много голямо приложение на сцената. Друг метод, който артистите използват е на приобщаващия театър. В Рим, се развива представление в три стаи. Често за този вид театър се работи със силно социални теми и проблеми и те достигат много дълбоко до публиката, поради различните сетива, които използват. Сред правилата на аудио театърът е изискването да поставиш публиката на мястото на персонажа. Освен с представления в своя репертоар, компанията се занимава и с Еразъм проекти:


Най-интересното нещо в Еразъм проекта, който реализирахме последно беше, че участниците бяха много отворени и развълнувани за процеса на работа и започнаха да опитват тези методи и в техните страни, да запознаят обществото с тази техника в техните населени места – от България, Португалия, Гърция, Полша. Това е начин, по който може да погледнем отвъд перспективата на другия. Младите хора, с които се срещнахме бяха много мотивирани да напишат сценарий по конкретни проблеми в тяхното локално общество. Сега се опитваме да разпространим повече идеята за аудиотеатърът като средство, което може да бъде много полезно в различни Еразъм проекти. Искаме да създадем и нещо като наръчник как се създава в различни стъпки аудиотеатърът и как можем да разказваме добре истории чрез този метод. Ние ще напишем нов проект, чрез който да работим още по-надълбоко в темата. Ще се казва "стойността на разнообразието".

Повече чуйте в звуковия файл в разговора с актрисата Анна Мария Авела.


More you can hear in the interview of Angelina Grozeva with Anna Maria Avela.


Снимки: личен архив на Анна Мария Авела
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Изложба „Acqua alta“ – първи етаж

България и Венецианското биенале

Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..

публикувано на 25.01.25 в 12:45

Думите и войната

"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..

обновено на 25.01.25 в 09:25

Възстановиха "Лазарица" в режисьорския прочит на Крикор Азарян

Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..

публикувано на 25.01.25 в 09:10

Букет живописни стремежи

В епизод 573 "Трамвай по желание" среща своята публика със стремежите на три оригинални художнички – Дияна Йовчева, Силвина Бурджиева и Борислава Георгиева. Диана, Силвина и Борислава са артисти, обитаващи Независимото пространство за изкуство "Ателиетата" в Пловдив. Според техния разказ първоначално ги събира споделеното творческо пространство...

публикувано на 24.01.25 в 20:32

За Вселената на твореца – уроците на Рик Рубин

Издателят Любен Козарев представя в "Артефир" книгата "Творчеството: начинът да си" на известния американски продуцент Рик Рубин. Книга, насочена не само към музикантите, но към всички хора, които могат да се нарекат творци. По думите на Козарев за четящата българска публика заглавието вече е познато в оригинал. То вече е достъпно и..

публикувано на 24.01.25 в 15:44