Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Аудиотеатърът като театрална форма

Аудиотеатърът като форма на изразяване е имерсивно изживяване, което работи със сетивата на публиката. Като сценарий чрез аудиотеатърa обикновено се разказват реални наболели проблеми в обществото. Той поставя зрителя в пространството на актьорите и го въвлича пряко в процеса. Един от първите опити за аудиотеатър е през 2004 година от актьора от Брюксел Жанет Кардиф, който представя работата си в Ню Йорк. Днес театралната компания XX1, базирана в Рим се фокусира върху аудиотеатърът като форма на изразяване, като не просто го пресъздава като актьорска компания, но го използва като инструмент в Еразъм проекти с цел мобилност, за да се запознаят повече хора по света с тази форма, разказва италианската актриса от компанията "ХХ1" Анна Мария Авела:


"Основната идея на аудиотеатърът е да разкажеш история чрез интимния тон на своята същност и чрез методи, които могат да те потопят в историята и да те поставят в ситуация да се свържеш много лично с персонажа си или с историята, която разказваш. Включва интеракция с пространството и с предмети, което е много важно. Тази идея за аудиотеатър започва да се развива с аудиогидове и аудиоразходка за зрителя. Като първото местоположение е централния парк на Ню Йорк. Тази аудиоразходка се нарича "Нейната дълга черна коса" и е дело на Джанет Кардиф. Изключително интересен опит става, защото на практика това е женски персонаж, който те води като зрител в разходка в Сентрал парк, в себе си имаш и предмети – снимки, свързани с историята и можеш да видиш и усетиш различни ъгли на местоположението по различен начин.


Проектът ХХ1 е театрална компания, която работи с имерсивен театър, който има много голямо приложение на сцената. Друг метод, който артистите използват е на приобщаващия театър. В Рим, се развива представление в три стаи. Често за този вид театър се работи със силно социални теми и проблеми и те достигат много дълбоко до публиката, поради различните сетива, които използват. Сред правилата на аудио театърът е изискването да поставиш публиката на мястото на персонажа. Освен с представления в своя репертоар, компанията се занимава и с Еразъм проекти:


Най-интересното нещо в Еразъм проекта, който реализирахме последно беше, че участниците бяха много отворени и развълнувани за процеса на работа и започнаха да опитват тези методи и в техните страни, да запознаят обществото с тази техника в техните населени места – от България, Португалия, Гърция, Полша. Това е начин, по който може да погледнем отвъд перспективата на другия. Младите хора, с които се срещнахме бяха много мотивирани да напишат сценарий по конкретни проблеми в тяхното локално общество. Сега се опитваме да разпространим повече идеята за аудиотеатърът като средство, което може да бъде много полезно в различни Еразъм проекти. Искаме да създадем и нещо като наръчник как се създава в различни стъпки аудиотеатърът и как можем да разказваме добре истории чрез този метод. Ние ще напишем нов проект, чрез който да работим още по-надълбоко в темата. Ще се казва "стойността на разнообразието".

Повече чуйте в звуковия файл в разговора с актрисата Анна Мария Авела.


More you can hear in the interview of Angelina Grozeva with Anna Maria Avela.


Снимки: личен архив на Анна Мария Авела
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Нов театрален фестивал в Русе очаква първите си зрители от 8 октомври

"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град. Основен организатор е Катя Костова – българка, живееща от десетилетия в Берлин и председател на сдружение "Кауза Пещера", а партньор и домакин на театралния празник е Драматичният театър " Сава..

публикувано на 05.10.24 в 09:15

"Клас 90" и носталгията по младостта

Преди шест години на режисьора Бойко Боянов му хрумва идеята да разкаже историята на един клас, който се събира за среща след 30 години. От искреността на всеки един, дошъл на сбирката, започва да прозира предисторията на "Клас 90" – дебютния филм на Боянов, който се срещна за първи път с публиката си на 42-рата на "Златна роза". Заедно със..

публикувано на 04.10.24 в 16:25

Книга за режисьорските подходи към операта "Дон Паскуале"

Книгата "Грация на смеха. Или за спецификата на комическото белканто в операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети. Теоретични и режисьорски подходи" от Стефан Донев е възможност да се проследи опита на автора като режисьор "да открие и разясни", по думите на Петър Пламенов, спецификите и "неповторимото очарование" на шедьовъра на Доницети. Стефан..

публикувано на 04.10.24 в 14:59
Моноспектакълът

Дни преди "Цирколюция" – енигмата "социален цирк"

Задава се циркова революция!  От 10 до 13 октомври в "Топлоцентрала" ще се проведе едиснтвеният по рода си фестивал в Бълагрия, посветен на съвременния и социален цирк – "ЦИРКОЛЮЦИЯ". Организаторът от фондация "Мини Арт" Гео Калев и огненият артист от колектив "Агнон" Кристиян Димитров запознават слушателите на "Артефир" с..

публикувано на 04.10.24 в 13:43

Една неканонична и лична антология на англоезичната поезия

Англоезична поезия от XIV в. до XXI в. съдържа новото издание "Потомството на Чосър".  Мащабната антология в "Артефир" представя лично нейният преводач и съставител  проф. Александър Шурбанов. Това не е канонична, а лична антология, подчертава гостът. Избраните произведения в книгата са такива, оставили през годините следа в..

публикувано на 04.10.24 в 13:23