"Какво се случва", когато сме на масата? Когато споделяме времето си с други, говорим, разсъждаваме, вечеряме заедно? Когато сме в края на тежък, изтощителен ден и имаме нужда просто да сме безгрижни в добра компания? Или когато са се случили всички онези хубави неща, които биха били още по-хубави, ако ги разкажем на точните хора? Ами ако сме изправени пред критичен проблем и трябва да балансираме между риска и свободата си, между споделеното и личното? Отново на масата и отново в компанията на тези, с които съпреживяваме вечерята? Здраво стъпили на земята ли ще сме, или ще увиснем сами над критичната маса – необременеността от гравитацията няма да е свобода, а безполезност, опорната точка ще е липса, която ще имаме нужда да запълним, другите обаче ще са ни съмишленици в договарянето на необходимата съвместимост? Как наистина я договаряме и защо това е важно? Как всъщност можем да работим съвместно в името на една идея? И това превръща ли ни в общност?
Група от хора висят във въздуха, едновременно с това държат критичната си маса да не падне и вечерят от нея, но не толкова за да дадат отговор на тези въпроси, а за да ги зададат.
"Критична маса" е танцов пърформанс, който на 20 септември се играе на голяма сцена в "Топлоцентрала" от 19.30 часа. Той говори за поетичността на ежедневието, за съвместимостта и създаването на общност, за компромиса, който се появява тогава, когато осъзнаеш, че животът е, за да бъде споделен и не е нужно да постигаш пълна самодостатъчност, за критичността в мисленето, за архитектурата на пространството и движението в него и за танца като начин да изразиш себе си и вътрешния си свят, но и този, от който всички сме част.
Хореографката Силвия Чернева, Даниел Денев, с когото заедно са в летеж и безтегловност над "Критичната маса" и Яна Меламед, чието дело са сценографията и костюмите, бяха гости в "Какво се случва" и разказаха за идеята на пърформанса.
Като артисти с обща цел, те имат удоволствието да споделят както летенето, така и свободата от самия полет. Чрез телата си и през връзката им с другите те създават пространството, а критичната маса дава криле и на интерпретациите. Критичната маса са и самите изпълнители, които вървят в една посока и имат силата да доведат промяната със себе си, и предмета, около който се случва традицията на вечерята, и собствената маса на телата, които се движат във въздуха и търсят опорната си точка, тяхното тегло и гравитация.
Силвия Чернева е човекът, от когото тръгва идеята и хореографията. Тя е и в ролята на изпълнител, поне в премиерния спектакъл, и най-вече в ролята на режисьор, който оставя всеки замесен да влезе със собствения си живот в историята на "Критична маса". Основни изпълнители са Лу Кутон – французойката, която отскоро живее в България и има развито движенческо мислене, Николай Райчев, който се занимава с цирково изкуство и има опит със съвременния танц в последните години, Даниел Денев, който е от сферата на спортните танци, и Дани Кърнс, ирландският артист и танцьор, който се занимава с физически театър и контактна импровизация. Драматург е Ясен Василев, а музиката е на Тони Хаджииванов и Кристиан Василев. Цвета Дойчева също участва с консултации в хореографско отношение, а Желязко Мечков е специалистът, който прави увисването на въжетата възможно. Никола Гюлмезов и Александър Бенев отговарят за снимките и видеото, а визията и плакатът на "Критична маса" са на Андреа Попйорданова. Продуцент е сдружение "Стайна температура", копродуцент – самата "Топлоцентрала". Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на НФ "Култура", програма "Дебюти".
В звуковия файл можете да чуете повече за:
• удоволствието от споделеното летене;
• езика на движението, който често предхожда всичко онова, което човек може да си каже с думи;
• корените, които ни връщат към земята;
• връзката между архитектурата и танца;
• храната, която говори, че понякога именно малкото е много;
• усещането да си един от всички на масата, който допринася със себе си за единното цяло.
На 23 октомври "Критична маса" отново ще се игра в "Топлоцентрала" от 19.30 часа.
Васил Славов е роден в София, където през 1989 г. излиза първата му стихосбирка "Спомен за потоп". Тогава заминава за САЩ, за да специализира след английската филология в Софийския университет литература, литературна критика и творческо писане и остава там. Вече е публикувал поезия, преводи и критически текстове в различни литературни издания у нас –..
Известният ни скулптор живее във Франция, но винаги се представя като български артист. Почти всяка година той има изложба у нас, но този път представя изкуството си на софийската публика в две изложби – в галерия "Мисията" и в НДК, а след това с експозиции във Варна и Перник. Идеята за това мащабно представяне е на Албена Ненкова, която инициира и..
Думата театър обозначава толкова различни видове сценични изкуства, че увлечени от актуалната информация, понякога забравяме да подчертаем спецификите, които се крият зад разни сцени и програми. Една от различните по своя характер платформи е " Театър+ " на Народния театър "Иван Вазов", която преди броени дни срещна първата си публиката с шесто..
За книгоиздаването като мисия, за силата на думите и за стремежа към историческата истина – разговор в "Нашият ден" с Манол Пейков – издател, преводач, общественик и политик, член на Комисията за култура и медии в Народното събрание. Пейков споделя, че дълги години като книгоиздател е бил фокусиран главно върху художествената литература, но..
Миглена Дикова-Миланова – преподавател по български език и култура в Университета в Гент, бе поканена това лято да твори на Фарьорските острови в програмата на резиденцията на Съвета на творците от Фарьорските острови – LISA. "Малкото селце Тьорнувик (Tjørnuvík), разположено в областта Sunda kommuna, северно на територията на най-големия остров от..
На днешния 18 септември в Българския фармацевтичен съюз се проведе пресконференция по повод приетия на първо четене в парламента проект на Закона за..
Документалният филм на Светлозар Георгиев "Урок по летене" разказва за създаването на българо-японския спектакъл "История за чайка и банда котараци" по..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg