Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Чума" – филмова история за силата на саможертвата

Иван Владимиров и проф. Боян Биолчев участват с филма си, вдъхновен от Йовков, в конкурсната програма на "Златна роза" 2023

Людмила Сланева и Евелина Бибова
Снимка: zlatnaroza.bg

Да бъдеш до скъп на сърцето си човек, когато смъртта го обвива в обятията си, е трудна, но завладяваща история за саможертвата. Майстор като Йордан Йовков има усета да разкаже за тази форма на любов така, че да четеш – и място да не си намериш. Проф. Боян Биолчев и Иван Владимиров – първият сценарист, вторият режисьор – правят нещо сходно, но те закотвят на място. Защото в киносалона няма къде да бягаш, можеш само да съпреживяваш.

"Чума", както и самото заглавие подсказва, е филм по мотиви от Йовковия разказ "През чумавото". Той връща зрителя в началото на XIX век, когато именно чумата върлува по българските земи. Чорбаджи Юрдан и синът му Йоно се завръщат от хаджилък и заварват селяните изгладнели и уплашени. Точно тогава черната напаст изважда на преден план най-големите човешки страхове и инстинкти за оцеляване. Проправя път обаче и на тази саможертва, породена от любов.

Филмът работи с метафизичния страх от неизвестното, който се открива не в образа на чумата, а в нейното присъствие. През цялото време в очите на героите прозира ужасът от вероятността да приближава краят им. Историята в "Чума" върви с нарастващ интерес, а тя стъпва на силен и изпълнен с енергия сценарий.

Проф. Боян Биолчев работи върху думите на Йовков, който според него е абсолютният български световен автор. "Чума" всъщност представя възможностите на нашата литературна класика, която прочетена с правилните очи - може да роди успешен филм.

Тази литература може и да подхранва съвременното кино, защото реално е стара единствено като време на публикуване. Темите ѝ са не по-малко актуални от всичко казано днес. А и както твърди проф. Биолчев, изкуството всъщност не е актуален говор, а разговор с вечното, което е недостижимо.

И той като сценарист, и режисьорът Иван Владимиров са приемни родители на идеята за тази филмова история. Те започват да работят по нея по покана на "Мирамар филм".

Филмите в епоха са предизвикателство, откъдето и да ги погледнеш. Епохата е в детайлите, а точно детайли са най-трудни за изкусуряване. По думи на Владимиров трудност е било не само намирането на къщи и костюми, които да пресъздават духа на атмосферата, но дори и откриването на хора без зъби, които да бъдат достатъчно автентични и да работят за целите на историята.

"Чума" е заснет в село Каменица, където към няколкото махали са добавени и някои почти незабележими декори. Те, както визуалните ефекти, за които отговаря Свилен Димитров, са драматургично верни. А музиката, която е дело на Петко Манчев, е силно въздействаща.

И все пак стожерът на този филм е Свежен Младенов, който видимо притежава силата на внушението. С ролята си на чорбаджи Йордан той затвърждава представата на зрителите за актьорската си природа. Негов достоен партньор във филма е Евелина Бибова. Тя прави дебют в българското кино с ролята на Елица, а публиката тепърва ще има очаквания към нея. Иван Владимиров казва, че откриването ѝ сред всички, явили се на кастинг, е чист късмет.

Повече за "Чума" – вторият филм на историческа тематика в рамките на 41-вата "Златна роза" и един от дванайсетте, включени в конкурсната програма на фестивала – чуйте в звуковия файл. Разговорът със сценариста проф. Боян Биолчев и режисьора Иван Владимиров започва от мястото на саможертвата във филма. Снимки - "Златна роза"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Педро Алмодовар с престижната награда

81-ви Филмов фестивал във Венеция

Филмът на испанския режисьор Педро Алмодовар "Съседната стая" спечели престижната награда "Златен лъв" на 81-вия филмов фестивал във Венеция. Първият англоезичен филм на Алмодовар му носи първата голяма победа на кинофестивала, въпреки дългата му кариера в киното. През 2019 г. режисьорът беше отличен с награда за цялостно творчество...

публикувано на 13.09.24 в 17:48

Бяхме в Хасково!

В редакция "Хумор и сатира" обичаме да пътуваме, особено когато ни дават награди, но за това след малко. Тази неделя от 19 часа в "Голямата къща на смешните хора" можете да чуете документален запис от гостуването ни на фестивала "Хасковски Каунь", организиран от "Ъкъдемия Каунь" и община Хасково. Тазгодишното издание на фестивала, който е част от..

публикувано на 13.09.24 в 16:30

Абстрактен експресионизъм и сюрреализъм в изложбата на Петър Георгиев-Рей

"Преодоляване" е името на изложбата на Петър Георгиев-Рей. Тя е покана за вътрешно пътуване и изследване на необятността на духовното и творческото пространство. Художникът е откритие на куратора в музея в Бостън Кенуърт Мъфет, който определя неговото творчество като постмодернизъм, вдъхновен от Джаксън Полък и от биоморфния сюрреализъм на Масон,..

публикувано на 13.09.24 в 16:22

Фотокнигата Carpe Diem: Епизоди от живота на Вечния град

Фотокнигата Carpe Diem, която ще бъде представена на 25 септември от 19 ч. в Дома на архитекта – София , представя епизоди от живота на Рим. За любовта към Вечния град, рисуването със светлина и работата по книгата в "Нашият ден" разказва фотографката Л еда Паташев а . 120-те фотографии от улиците на Рим не представят обичайните..

публикувано на 13.09.24 в 09:31
Емил Янев и Душко Добрев

Душко Добрев: Успях да се кача в "Трамвай желание"

В епизод 555 "Трамвай по желание" представя на своята публика разноликият театрал Душко Добрев. Сухата справка показва, че Добрев е завършил театрална режисура в класа на проф. Христо Христов и Апостол Карамитев през 1973г. – последният випуск на незабравимия Чочо. После творческите пътеки го отвеждат в театрите на Шумен, Разград, Търговище,..

публикувано на 13.09.24 в 09:10