Сопраното Красимира Стоянова е един от най-ярките представители на съвременното българско вокално изкуство. Родена във Велико Търново, нейното съприкосновение с музиката се случва чрез цигулката, която е и нейна основна специалност в Русенското музикално училище и в АМТИИ Пловдив. Като студент, наред с цигулката Красимира Стоянова изучава пеене и музикална педагогика, а преди да навлезе изцяло в дълбините на вокалните жанрове работи няколко години като цигулар в Пловдивска филхармония, Академичен оркестър към НМА "Проф. Панчо Владигеров" София и Нов симфоничен оркестър.
Първата ѝ поява на сцена като оперна певица е в партията на Виолета из "Травиата" на Верди в чешкия град Опава, но самата Красимира Стоянова счита за свой професионален оперен дебют ролята на Джилда из "Риголето" на Верди в Софийската национална опера през 1995 г., където остава в следващите четири сезона. Нейният житейски и творчески път я отвежда във виенската държавна опера (Wiener Staatsoper), където най-напред е ангажирана като солист в ансамбъла (1999-2003), от 2003г. е постоянен гост-солист, а от 2009 е удостоена с почетната титла "Камерзенгерин".
Красимира Стоянова има над 50 главни роли, най-известните от които са Тоска от едноименната опера на Пучини, както и в оперите му "Самодивите" (Анна), "Бохеми" (Мими) и "Турандот" (Лю). Сред другите по-известни превъплъщения на Красимира Стоянова са: Аличе ("Фалстаф"), Дездемона ("Отело"), Елизабета ("Дон Карлос"), Ариадна ("Ариадна на Наксос"), Антония ("Хофманови разкази"), Неда ("Палячи"), Графинята ("Сватбата на Фигаро"), Донна Анна ("Дон Жуан"), Амелиа ("Симоне Боканегра"), Рашел ("Еврейката"), Мария Десислава от едноименната опера и други.
С редица от тези роли тя прави дебюти в най-големите оперни театри по света като Метрополитън опера и Карнеги хол в Ню Йорк, Ковънт гардън и Роял Албърт хол в Лондон, Миланската скала, Немската опера, Виенската държавна опера и Концертхаус в Берлин, Баварската опера в Мюнхен, Музикферайн и Концертхаус във Виена, Номори опер в Токио, Театро Колон в Буенос Айрес и др., а сред диригентите, с които има щастието да работи блестят имената на Рикардо Мути, Жорж Претр, Зубин Мета, сър Колин Дейвис, Бернард Хайтинк, Марис Янсонс, Сейджи Озава, Мюнг-Вунг Чунг, Франц Велзер-Мьост, Фабио Луизи, Даниеле Гати.
Друг изключително обичан жанр от Красимира Стоянова е камерната музика. Известни са нейните песенни рецитали в цяла Европа, както и на българските фестивали "Пиано екстраваганца", "Вечери в Балабановата къща", "Мартенски музикални дни", "Варненско лято".
От звукозаписната ѝ дейност най-голям успех имат четирите албума с оперни арии, отличени с редица отличия, които тя осъществява за звукозаписната компания "Орфео" с оркестъра на Мюнхенското радио: "I palpiti d’amor" с диригент Фридрих Хайдер и албумите под диригентството на Павел Балев "Slavic opera arias", "Verdi" и "Verismo". Към музикална къща "Гега Ню" реализира албума "Sogno Or" с всички публикувани песни на Пучини, а има и издадени дискове от концерти с нейно участие на такива състави като Баварски радиооркестър, Чикагски симфоничен оркестър, Виенски симфоници и Концертгебау. Участията ѝ в ролите на "Еврейката" от Халеви с Виенската държавна опера, "Отело" на Верди с Театро Лисео (Барселона), "Евгений Онегин" от Чайковски с Нидерландската опера Амстердам и "Ковънт гардън" Лондон, "Кавалерът на розата" и "Любовта на Даная" от Рихард Щраус на Залцбургския фестивал, както и в "Реквием" от Верди с оперния театър в Цюрих са документирани на DVD.
Като артист с ясна и категорична позиция за съвременните естетически и философски измерения на изкуството и в частност на оперния театър, Красимира Стоянова споделя:
Тези, както и още свои мисли за изкуството, а също така и най-ярките моменти от жизнения и творческия си път, споделя българската прима Красимира Стоянова в предаването "Студио "Музика" на програма "Христо Ботев" във вторник, 10 октомври, от 19.30 ч. В предаването звучат и избрани нейни изпълнения от богатия ѝ оперен и камерен репертоар.
Снимки - krassimira-stoyanova.com
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк,..
"Когато вражеските самолети се появят, политиците ще се крият по мазетата, а летците ще поемат своя кръст", казва съвсем съзнателно по повод войната между..
"Последна стъпка" е най-новото заглавие в репертоара на Народния театър. Премиерните дати са на 16 и 17 април от 19.00 часа на Камерна сцена . Сценичната..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg