Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вилиян Гешев с моноспектакъл по Кафка

"Писмо до баща ми" се играе за първи път на 20 октомври в Чешкия център

Актьорът Вилиян Гешев излиза на сцената с писмо до баща си. В първи си моноспектакъл той ще пресъздаде прочутата и мъчителна изповед на Кафка, но ще добави и себе си в нея.

На 20 октомври от 19 часа в Чешкия културен център адаптацията на "Писмо до баща ми" на режисьора Ованес Торосян ще повдигне темите, за които често мълчим – отношенията между родител и дете, ролята на възрастния в света на малкия човек, идеята да подадеш ръка, любовта като основен смисъл в живота.

"Влизайки в този процес, осъзнах, че трябва да вляза гол и да разкрия всичко, което мисля и чувствам, да не прикривам емоциите си по никакъв начин. Беше интересен път, защото трябваше да премина през спомените си, да търся кое ще бъде подходящо за това, което искам да кажа. Просто така да обвържем нещата, че да излезе правилно всичко, което искам да споделя на зрителите. Не съм крил нищо, не съм човек, който има проблем със споделянето – напротив. За мен това са теми, за които трябва да говорим, и трябва да занимаваме зрителите с тях", каза в ефира на програма "Христо Ботев" Вилиян Гешев.

Затова и с "Писмо до баща ми" той ще играе на сцената, но и ще споделя от нея. Според актьора човек понякога предприема действия, които гадаят бъдещето, и често извайва ежедневието си от думи, които невинаги има възможността да изкаже.

"Това ще бъде спектакъл, в който вероятно значителен процент от хората ще се открият, точно защото отношенията родител – дете винаги са носели със себе си едни смесени емоции и понякога не знаем всъщност какви последствия оставят в нас. Те могат да бъдат положителни или отрицателни, или пък да бъдат такива, които да изглеждат отрицателни, но да ти да дадат нещо положително, което смятам, че определено важи в случая с нашия спектакъл."

Моноспектакълът на Вилиян Гешев е и с участието на актрисата Елена Хрант, сценографията и костюмите са на Ванина Цандева, композитор е Христо Намлиев, художник на плакат – Борис Далчев, фотограф – Мартин Атанасов, а графичен дизайнер – Боряна Красимирова.Всички те са обединени около любовта.

"Любовта е нещо, което се разбира по съвсем различен начин от всички нас. Тя трябва да се практикува, да преминава през теб и да се опитваш да я изведеш максимално правилно за себе си и за другия човек до теб. Смятам, че се говорят твърде много клишета за любовта, особено в ежедневието ни. Всъщност тя може да бъде доста по-лесна от това, което си мислим, че е. Да обичаш, е едно наше естествено устроено чувство, което е заложено в гените ни, и просто трябва да го следваме. Просто трябва да му се доверим и да се оставим то да ни води. Понякога не знаем къде ще ни отведе, разбира се, но както казвам в анонса на спектакъла: "Отваряш една врата, и накрая винаги има любов". Смятам, че това е и основната тема на спектакъла – любовта. Колкото и да говорим за отношенията дете-родител, като тема вътре също, то и зад тях стои именно това – любовта, липсата на любов и идея как да обичаш. Моят баща чрез примера си ме научи точно на това – как да обичам, въпреки грешките, които той е допускал в това отношение", каза още Вилиян Гешев.

"Писмо до баща ми" ще се играе и на 14 ноември отново там – в Чешкия център от 19 часа. Преводът е на Ива Иванова, а самият проект се реализира с подкрепата на Столичната община и сдружение "Суматоха 2021".

Целия разговор с Вилиян Гешев чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
„Оригинална литография VIII“ от Хуан Миро

101 години сюрреализъм

Изложбата "101 години сюрреализъм" в галерия "Риволи" представя панорамен поглед към движението и неговите наследници – от класически фигури до съвременни артисти, които разгръщат и обновяват този естетически и философски импулс. Събрани в един общ разказ, техните произведения канят зрителите да преминат отвъд границите на видимото и да се потопят в..

публикувано на 06.11.25 в 17:15

Дефиле от стомана

За втори път скулпторът Живко Седларски, който от години живее и работи във Франция, показва свои творби в Салона на изкуствата в НДК. Роклите от метал са запазената марка на художника. В неговите "рокли-скулптури" "тежкият метал придобива изненадваща лекота и поетична мекота, пишат от Арт галерия НДК.  "В творбите му стоманата се превръща в ефирна..

публикувано на 06.11.25 в 16:20
Любомир Савинов

Стъпка по стъпка към творческия свят на Любомир Савинов

Преди две години художникът Любомир Савинов откри в галерия "Стубел" изложбата "Разминаване", а сега може да се види втората му експозиция там "Стъпка по стъпка". Творбите са предимно от 60-те и 70-те години – натюрморти, пейзажи и портрети.  "Никога не съм преставал, няма и да престана да работя, поне по начина, който смятам, че е единственият..

публикувано на 06.11.25 в 15:22
Теодора Димова

Теодора Димова с награда на името на проф. Богдан Богданов

Журито на Наградата за хуманитаристика "Богдан Богданов" присъди отличието за 2025 г. на Теодора Димова . Ет о част от словото на писателката:  "Приемам това отличие като награда както за романите ми, така и за есеистиката ми в Портал "Култура", където всяка седмица, вече 13 години, пиша по широк кръг теми. В романите ми позициите ми се изказват..

публикувано на 06.11.25 в 15:15

Подем на съвременната българска литература: гласове от журито на "Перото" 2025

В рубриката "Разговорът" Тодора Радева – изпълнителен директор на фондация "Прочети София" , и Емануил А. Видински – поет, писател и редактор в "Литературен вестник" , споделят впечатленията си като част от журито на Награди "Перото" 2025 . Прегледът на близо 180 книги им дава уникална перспектива към тенденциите, темите и занаята на..

обновено на 06.11.25 в 12:22