Американският музиколог, певец и педагог Пол Колб е специален гост на предаването "Музика хисторика". Освен активен изследовател на ранна музика, той вече втора година е един от преподавателите на майсторския клас по полифонично пеене по време на фестивала Laus Polyphoniae в Антверпен.
"В рамките на фестивала се провежда и курс по полифонично пеене, който се ръководи от нидерландския вокален ансамбъл Cappella Pratensis. Тази година бяхме трима преподаватели – двама от Cappella Pratensis и аз, и обучавахме около 30 човека, като участниците обикновено не са професионални певци. Задачата ни беше да ги научим не само да пеят полифония, но да могат да го правят, четейки оригиналната нотация. Разбира се, не използваме истинските източници, а факсимилета на ръкописи и старопечатни книги от XV и XVI век. Всъщност това да се пее директно от старата нотация е сравнително нов феномен дори и сред професионалните ансамбли. Това се дължи на факта, че през последните стотина години музиколози като мен са създали транскрипции на голяма част от тези източници, така че всеки, който умее да чете съвременна нотация, да може да ги използва. Това са и изданията, които повечето ансамбли ползват. Само някои избрани състави пеят от оригиналната нотация, като например Cappella Pratensis", обяснява Пол Колб.
Но какво всъщност ни казва работата с оригиналната нотация за разлика от употребата на модерна транскрипция? "Едно от интересните неща за мензуралната нотация от XV и XVI век е, че можеш да нотираш един и същи звуков резултат по различен визуален начин. Това в някаква степен е възможно и в съвременната нотация, но при ранната има много различни начини, по които даден звук може да се запише. Въпрос, който аз намирам за изключително интересен, когато изследвам тази музика, е защо създателите на дадения източник са решили да използват точно този начин, а не някой от другите възможни методи. Смятам, че това в някаква степен може да ни доближи до това как самите композитори са замислили музиката си и как певците са подхождали към изпълнението ѝ".
Пол Колб работи като музиколог във фондацията Alamire в Льовен, Белгия, която се занимава с изследване и популяризиране на средновековна и ренесансова музика от франко-фламандския регион.
Изследванията му се фокусират върху музиката от XV и XVI век и по-специално върху въпроси, свързани с музикалния стил, първоизточниците и тяхното разпространение, практическата теория и нотацията.
Какво още сподели Пол Колб, чуйте в звуковия файл.
Този вторник (24 септември от 14 ч.) в предаването "Музика хисторика" освен това слушаме изпълненията на съставите Capilla Flamenca, Cappella Pratensis и Cappella Mariana на музика от Филип де Монте, Александър Агрикола, Йоханес Окегем и Жоскен де Пре.
Снимки – Musica Impulscentrum и amuz.beБългарският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création. Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..
Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
Ненадейно напусна земния свят, докато другите празнуваха Свети Валентин, а той подготвяше поредното си “отечествено” турне. Беше го замислил с млади..
Глобалната среща за изкуствения интелект в Париж постави нови въпроси и предизвикателства пред света. Технологичните гиганти очертаха бъдещето на тази..
"Нирвана" от Константин Илиев е първата премиера на Великотърновския театър "Константин Кисимов" за 2025 година. Постановката по пиесата на големия..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg