Предаването е посветено на изтъкнатия италиански баритон, актьор и оперен режисьор Ренато Капеки (6 ноември 1923 г., Кайро, Египет – 30 юни 1998 г., Милано, Италия). С архивни и студийни записи си спомняме за една малка част от творческото му присъствие в музикалната култура на европейския ХХ век.
Репертоарът на Капеки е огромен, включващ стотици роли; с годините той все повече се концентрира върху буфо-партиите и в крайна сметка поема режисьорски задачи, което от своя страна му позволява да споделя театралния си опит с други певци.
След обучението си в Лозана и Милано (където учи при Убалдо Кароци), Ренато Капеки дебютира като Амонасро в "Аида“ на Джузепе Верди в Реджо Емилия през 1949 г. Още на следващата година започва сътрудничество с "Ла Скала“, а скоро след това е ангажиран от "Метрополитън опера“ и дебютира в Ню Йорк на 24 ноември 1951 г. в ролята на Жермон в "Травиата“ от Верди. Там пее в главните роли до 1954 г., след което продължава кариерата си в европейските оперни театри.
Завръща се в Ню Йорк през 1975 г. като певец и режисьор. Междувременно си пробива път на концертната сцена с "La passione di Christo“ от Лоренцо Пероси, заедно с Виенската певческа академия, в рамките на Майските музикални тържества във Флоренция (1 октомври 1953 г.). Капеки пее в множество съвременни опери, осъществява премиерите на "La donna è mobile“ на Джан Франческо Малипиеро и "Били Бъд“ и "Lord Inferno“ на Гедини. През 1988 г. изпълнява ролята на Маестро ди Капела в “Вдъхновение“ на Силвано Бусоти на премиерата във Флоренция. Участва и в италианските премиери на две руски опери от ХХ век: "Война и мир“ на Прокофиев (изпълнена през 1953 – годината на смъртта на композитора) и "Нос“ на Шостакович (1964 г.) – една от онези бодливи, сатирични творби, които причиняват на композитора толкова затруднения.
Образът на Фра Мелитоне от "Силата на съдбата“ на Верди в интерпретацията на Капеки е историческа ценност, запазена в ранния си вид на запис на EMI от 1954 г. с Мария Калас и Ричард Тъкър – а това е дебютната роля на Капеки в "Ковънт Гардън“ през 1962! В същата година той пее Фигаро от Моцарт в Чикагската лирична опера. Капеки се справя еднакво добре с Дулкамара, Джани Скики и Бартоло, а неговият Фалстаф е истински хит на фестивала в Глайндборн през 1977 и 1980 г.
Постепенно преподавателската дейност заема все по-голямо място сред заниманията на Капеки много преди да намалеят сценичните му изяви. Многобройни консерватории и студия в Америка и Европа го привличат за майсторски класове и семинари, а той успешно продуцира програми за телевизията. Сред най-успешните му режисьорски постановки са "Дъщерята на полка“ на Гаетано Доницети в Метрополитън опера – Ню Йорк през 1985 г., "Така правят всички“ на Моцарт през 1978 г. в оперния театър на Суза, Италия и американската премиера на операта на Джузепе Гацанига "Дон Джовани Теорио или Каменният гост“ в операта на Сан Франциско, Калифорния през 1977 г..
Слушаме пълен запис на операта "Севилският бръснар“ от Джоакино Росини.
Изпълнителски състав:
Граф Алмавива, местен благородник, с псевдоним Линдор – Никола Монти (тенор)
Доктор Бартоло – Джорджо Тадео (бас)
Розина, възпитаница на доктор Бартоло – Джана д’Анджело (сопран)
Фигаро, Севилски бръснар – Ренато Капеки (баритон)
Фиорелло, слуга на графа – Джорджо Джорджети (бас)
Базилио, съучастник на Бартоло, учител по музика – Карло Кава (бас)
Берта, прислужница на доктор Бартоло – Габриела Картуран (мецосопран)
Хор на Италианската национална опера
Симфоничен оркестър на Баварското радио
Диригент – Бруно Бартолети
Американската траш метъл група Megadeth обяви, че се оттегля от сцената и че предстоящият ѝ албум ще бъде последен. Групата планира прощалното си турне през 2026 г. Това съобщи в изявление основателят и фронтменът Дейв Мъстейн . Мъстейн заяви, че повечето музиканти не успяват да си тръгнат по начина, по който искат, и че точно в такава..
16 август 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен). Изпълнява..
На 23 и 24 август в подбалканското село Антон ще се проведе третото издание на фестивала за съвременна музика "Мишовите звукови пейзажи", посветено на композитора и пианиста Михаил Големинов. За тазгодишното издание на фестивала е разговорът в "Нашият ден" с Анжела Тошева , пианист, педагог и артистичен директор на фестивала. Михаил..
В последните години се наблюдава засилен интерес към българския фолклор. В предаването "Какво се случва" темата коментираха телевизионният водещ и певец Даниел Спасов и радиоводещият, хореограф и певец Ивайло Маджаров. Маджаров сподели, че съществуват много фестивали, празници, събития, свързани с народната песен, и места, в които изява получават..
"Егаси феста"! Вие какво се смеете? Точно така се нарича най-мащабното хип-хоп събитие за лято 2025-та в България. Третото издание обещава да превърне Морската гара в Бургас в епицентър на черните ритми. Експлозивна комбинация от рап, живи инструменти и танци – истинско шоу без аналог с легендарни имена от 90-те и 2000-те. То събира над 20..
Русия, САЩ, Украйна и Европа – какво предстои, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Владо Йончев , главен редактор на OFFNews...
Защо представите на българските политици и общество за почтеност са криворазбрани и кому е нужен съветник по почтеността, коментира във "Въпреки..
Защо беше осъдена да заплати 1000 лв., коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" разследващата журналистка от сайта "За истината" Венелина..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg