Градът е най-честият свидетел на любовта, а "Иван С. Вълев е направил майсторска книга за любовта". Когато най-доброто предназначение на същия този град е да бъде споделен, на човек му остава само да стигне до правилното стихотворение. Това е ключът. Все пак "в едно такова общество, което се очертава да бъде свръх задоволено от информация, един такъв кратък, синтезиран жанр като поезията отново е жанр на бъдещето".
С порива на откривател Иван Вълев навлиза в града – този, който познаваме от улиците, булевардите, малките му тайни и не чак толкова тайни кътчета, и този, които се шири вътре в нас.
"Винаги или през повечето време има две неща – едното е това, което е тук и сега, и другото е това, което искаш да бъде тук и сега, но не е и се протягаш натам. А има моменти, когато пространството около теб, колкото и да е малко то, се разтяга до някаква безкрайност", казва авторът по повод моментите в новата му поетична книга "Навлизане в града".
За нея Петър Чухов казва, че е една "градска поезия с вселенски измерения", а Стефан Иванов - че е изключително музикална и концептуална книга, която наподобява структурата на песен.
"Тук музиката пак присъства като едно от важните неща, които са били за мен, защото осъзнах, че ми се иска в литературата – когато чета – да има повече музика. Не в смисъла на музикалност на стиха, на речта или на ритъм, защото в България има много добри поети и писатели, които го правят това нещо, а ми се искаше да присъства музиката заради самата себе си. Като явление, като нещо, което променя живота на хора по някакъв начин", обяснява Иван Вълев.
В стихосбирката му читателят открива тихата мъдрост на града и точния друг, без който Аз-ът на всеки от нас нямаше да бъде същият. Защото ние дефинираме себе си именно през другите, но и през нашите търсения, действия и движение.
Човек, казва авторът, е купчина от влияния, които моделира по свой образ и подобие.
"Навлизане в града" е втората книга на Иван Вълев. Първата му – "Завой", беше отличена с голямата награда "Пегас" за поезия на националния конкурс "Южна пролет".
За да се появи навлизането след завоя обаче, е било необходимо време за промяна.
"Просто трябваше аз самият да се променя в някаква степен. Както и да съм на някакъв по-различен житейски етап, защото ако един и същи човек пише едни книги, те ще си приличат прекалено много. Особено при поезията – тя е такъв жанр, че няма как да не оставиш голяма част от себе си в нея. И затова е нужно, за да бъде следващата книга различна и да надгражда предишната, и ти самият да бъдеш различен", допълва още Иван С. Вълев.
Според него няма нищо по-сигурно от теста на времето. А това, с което днес трябва да се справим, е равнодушието ни.
"Все по-трудно се вълнуват хората. И тъй като ако има нещо по-страшно от цинизма, това е безразличието, то това нещо е една тенденция, която е много негативна в последните две десетилетия в световен мащаб. (…) Това свръх изобилие от информация се свежда до едно безразличие като реакция и трябва да се промени, за да не бъде изкуството маргинализирано. Но как ще се промени и дали – това вече само времето ще покаже."
Повече от Иван С. Вълев чуйте в звуковия файл.
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
В епизод 573 "Трамвай по желание" среща своята публика със стремежите на три оригинални художнички – Дияна Йовчева, Силвина Бурджиева и Борислава Георгиева. Диана, Силвина и Борислава са артисти, обитаващи Независимото пространство за изкуство "Ателиетата" в Пловдив. Според техния разказ първоначално ги събира споделеното творческо пространство...
Издателят Любен Козарев представя в "Артефир" книгата "Творчеството: начинът да си" на известния американски продуцент Рик Рубин. Книга, насочена не само към музикантите, но към всички хора, които могат да се нарекат творци. По думите на Козарев за четящата българска публика заглавието вече е познато в оригинал. То вече е достъпно и..
Село Бърдарски геран, разположено в сърцето на България, е известно като културен център на банатските българи. Със своята уникална история, архитектура..
Младежкият театър "Николай Бинев" отбелязва 80 години от своето създаване с премиера на куклената постановка "Вълшебната флейта" по операта на В. А...
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg