Големите български певци и артисти Веселина Кацарова и Калуди Калудов са главни герои в първата част на "Неделния следобед" на 3 декември. В един от най-красивите и вдъхновяващи градове на България, града на липите, поетите и изкуствата – Стара Загора, в момента е в разгара си знаменитият Фестивал на оперното и балетно изкуство, който има вече над 55-годишна история. А през седмицата (по-точно на 29 ноември) старозагорската публика горещо аплодира участниците в галаконцерта на младите певци, успешно завършили майсторските класове на двамата прочути български артисти: мецосопрана Веселина Кацарова и тенора Калуди Калудов. Вокалните курсове започнаха дни преди официалното откриване на 53-то издание на единствения по рода си Фестивал на оперното и балетното изкуство у нас. Кацарова и Калудов работиха с млади оперни певци от България, Полша, Германия, Австрия, Румъния, Украйна, Турция, Грузия, Япония, Китай. Идеята да проведат майсторски класове заедно е възникнала спонтанно и двете звезди с огромен ентусиазъм са очаквали предстоящата работа с талантливите млади артисти, пожелали да почерпят от техния опит.
В "Неделния следобед" двете знаменитости с легендарни сценични кариери споделят впечатления от младите музиканти, с които работиха тази година, ярки спомени от предишни издания на Фестивала и визията си за неговото бъдеще. На финала на нашия разговор големият български тенор и педагог Калуди Калудов заявява, че в негово лице Фестивалът в Стара Загора има "Абсолютен стълб, подпора, дъб, както и да го наречем!". Слушателите могат да чуят великолепния му глас с няколко арии, последната от които (от "Манон Леско" на Пучини) е специален поздрав към Веселина Кацарова – артистичен директор на Държавна опера Стара Загора, световната звезда, с която младите певци на този фестивал имаха щастието да се срещнат в рамките на майсторски клас. За нея фестивалът като събитие е нещо много ярко. "Изкуството е трудно нещо" – казва Кацарова. "Много е лесно да се критикува, но да се направи е много трудно… Преди няколко дни присъствах на премиерата на "Евгений Онегин" и трябва да кажа, че бях изключително позитивно изненадана… Всъщност моите уши са вече малко деформирани, когато толкова много си изпял и слушал, слушал. Но трябва човек да минава през една призма на реалитет, на позитивизъм, а не да слуша и веднага да търси някакви проблеми - това е болест на много артисти. Аз не съм то позволявала, аз искам доброто… И между другото, моят колега, господин Джуров (Ивайло Джуров – бас, в ролята на Гремин - бел. ред.) – това беше за мен действително европейско ниво! Аз се гордея, че съм част от този театър…".
Струва ми се, че и за нея, и за слушателите на програма "Христо Ботев", ще бъде приятно и интересно да си припомнят и нейния прочут концерт в рамките на Фестивала за оперно и балетно изкуство в Стара Загора през 2012 година с Оркестъра на Българското национално радио и Емил Табаков на пулта.
Четвърта поредна година гостуваме на събитията, организирани за чуждестранни програматори и журналисти от испанското Сдружение за авторски права SGAE: Jazz ñ и Flamenco ñ. Привилегията да откриваме интересни нови проекти е споделена с нашите слушатели и сега. Два и половина часа с документални записи от Гранада с Рейес Караско, Мария Мескле (на първата..
На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..
Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..
"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..
В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..
"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град...
Силвана Грънчарова и Христина Топалова-Инка казват за себе си, че са граждани на света, защото през последните 40 години са посетили над 65 държави..
Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg