В епизод 528 "Трамвай по желание" представя на своята публика Габровския драматичния театър "Рачо Стоянов" с неговото днешно лице, представено от директора му Петко Койчев и чрез една емоционална ретроспекция на театралния доайен Минчо Събев.
Трябва да отбележим, че първото театрално представление в Габрово се провежда на 7 януари 1870 г. – преди точно 154 години. Представлението показва популярната тогава пиеса "Многострадалната Геновева". Главен актьор и същевременно режисьор на прочутата немска драма е габровецът Илия Христович, който учил в Киев и Москва Духовна академия. По това време женските роли се играят от голобради младежи, тъй като епохата не позволява жена да прави на сцена сантиментални излияния, които могат да оскърбят патриархалното чувство на зрителите.
По спомени, издирени от Илия Габровски, то е изпълнено някъде към Гунин кладенец, т.е. в Попнеофитовото училище. Според д-р Петър Цончев за театрален салон се използва една от стаите на Даскал-Цвятковото школо – първото новобългарско училище, наричано така от габровци. Сцената е примитивна, без декори. За кулиси служат черги. Завесата е от платно. Костюмите на актьорите невинаги са съобразени с епохата. Успехът е голям и пиесата се играе още няколко пъти през зимата. Събитието ражда и идеята за основаване на театрално дружество.
Това е началото. През следващия век и половина театралното изкуство в българския Манчестър, града на Рачо Ковача и Васил Априлов, на мостовете, възрожденската индустрия, хумора и сатирата, следва зиг-загите на времената и епохите, но достойно пази високия стандарт на театралната си школа.
Едно ретро и едно съвременно лице на славния театър радиозрителите на "Трамвай по желание" получават от режисьора доайен Минчо Събев и един от младите български театрални директори Петко Койчев.
Снимка – БНР
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg