Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Мурат Джем Орхан: Като дете мечтаех да бъда лекар, но музиката на "Кармина бурана" промени това решение

Снимка: Софийска филхармония

Турският диригент и композитор Мурат Джем Орхан застана пред Софийската филхармония на 1 февруари в зала "България". Програмата включваше емблематичния Концерт за цигулка, виолончело и оркестър в ла минор от Йоханес Брамс със солисти Павел Берман и Мехай Рио, и Симфония №3 в ла минор, опус 44 от Пьотър Илич Чайковски.

"Имах невероятния късмет, привилегия и чест да уча в София с една от най-големите оперни певици на нашето време – Райна Кабаиванска. Когато влязох в зала "България", изникнаха спомените ми от прослушването и репетициите, които провеждахме с нея. Тези 15 дни, които прекарах тук, за мен остават незабравими. По време на обучението ми тя предаваше не само музикалния, а целия си житейски опит. Имена като Райна Кабаиванска са пълни с история и с артистично майсторство" – споделя Мурат Джем Орхан.


Мурат Джем Орхан заема длъжността генерален артистичен директор на концертната зала CRR (Cemal Reşit Rey) в Истанбул, и е един от финалистите в конкурса за диригенти "Светланов" в Париж през 2018 година. След като завършва оперно пеене в Държавната консерватория "Dokuz Eylül University" в Измир, той продължава с магистратура в Истанбулския университет и в Бруклинския музикален колеж в Ню Йорк. Дипломирал се е в класа по оркестрово дирижиране на маестро Антонио Пироли  в Държавната консерватория на Университета "Мимар Синан" в Истанбул.

Как минава един типичен ден на турския диригент и други интересни подробности от професионалния му живот, можете да научите от интервюто с Мурат Джем Орхан за рубриката "В личен план" за предаването "Метроном" по програма "Христо Ботев".



По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хитовете на "Смоуки" в романтичната атмосфера на Античния театър

Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..

публикувано на 24.06.24 в 11:29

Програма "Христо Ботев" излъчва директно от Варна откриването на ММФ "Варненско лято"

Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..

публикувано на 22.06.24 в 07:50
 Проф. д-р Боряна Ламбрева (вдясно) и Аделина Александрова

Пианистката Боряна Ламбрева: Най-важното нещо в изкуството е да му служим вярно

"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..

публикувано на 21.06.24 в 11:05

Японско турне с "Аларма Пънк Джаз" и heavenphetamine

В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..

публикувано на 19.06.24 в 21:44

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36