Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Гео Милев в лабиринта на времето": Прожекция в памет на Христо Карастоянов

Спомен за писателя на неговата рождена дата

Снимка: lira.bg

На какво се учудвам, не зная -
нищо повече от смъртта.
Ще ухая с липите в безкрая,
ще се качвам, ще слизам с дъжда.

Ще се качвам, ще слизам с дъжда,
ще обличам и храня дървото.
Нищо повече от смъртта.
Нищо повече от живота.

Добромир Тонев

С това стихотворение на един от най-виртуозните български поети, Добромир Тонев, почитаме паметта на писателя Христо Карастоянов в деня на неговото рождение.  

Филмът "Гео Милев в лабиринта на времето", в който Христо Карастоянов е основен участник с романа си "Една и съща нощ", ще бъде излъчен в памет на големия български писател, напуснал този свят преди по-малко от месец. Прожекцията ще се състои днес в кино "Одеон" от 18 ч.

Човек с вродено чувство за самоирония, свободен и лишен от всякаква провинциалност – такъв е Христо Карастоянов в спомените на своите съмишленици. Автор на над 30 книги, сред които "Една и съща нощ", "Животът няма втора половина", "Т като Ташкент", "Послепис", "Името", "Паякът". Носител на всички големи национални награди за литература в България, Карастоянов е един от най-важните ни писатели, макар и не достатъчно познат за масовия читател.

В "Нашият ден" режисьорът Костадин Бонев си спомня за Карастоянов, за приятелството и съвместната работа с него по филма "Гео Милев в лабиринта на времето".

Това приятелство започва през 80-те години, когато Бонев предлага на Карастоянов да работят заедно по документален филм , посветен на 1934 година. В крайна сметка сценарият не се получава, но режисьорът и писателят остават добри приятели през годините.

"Много е трудно да се говори за литературата на Христо Карастоянов, още повeче за човека Христо Карастоянов. Винаги съм приемал различните видове изкуства като система от кодове – те си имат свой собствен език и код. Химията се получава тогава, когато кодът на моето мислене съвпадне с това, което е написал определен автор. С ръка на сърцето трябва да си призная, че има изключително утвърдени български писатели, които просто не мога да ги чета. При Христо Карастоянов е обратното. Много е особено, когато думи, написани на хартия, ги възприемаш като свои собствени. Нещо такова се получаваше с определени произведения на Христо", казва Бонев. По неговите думи поредицата от силни книги, които Карастоянов успява да създаде през 90-те години и в началото на века, "са като едно опъване на прашка, за да изстреля романа "Една и съща нощ".

За вдъхновението да създаде филм по романа Бонев разказва: "Започнах да чета "Една и съща нощ" в автобус към Гърция и прочетох две глави, докато стигнах границата. Изпитах непреодолимо желание да го чуя, обадих му се, обявих го за велик. Постепенно беше естествено, особено след като той направи спектакъла с Иван Добчев в Народния театър, да се опитаме да направим сценарий за филм."

Заедно със сценариста Константин Петров правят добър художествен сценарий, който комисията за игрално кино не одобрява. Документалният филм се появява напук на това решение.

"Бях толкова погълнат от прозата на Христо, че решихме да компилираме нещата, в които особено много личи неговата емоционалност, личното му отношение към Гео Милев, което по някакъв начин е адекватно на документалното кино и така се създаде този филм", споделя Бонев.

Хората, които днес отидат да видят филма, ще станат свидетели на неподправената емоция, с която Христо Карастоянов се отнася към това историческо време и неговите проблеми. А тези проблеми, според режисьора, се усещат като днешни.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Флейтовото изкуство в България до края на XX век

Теоретичният труд "Флейтовото изкуство в България до края на XX век" е дело на Ивайло Василев. Изданието е първо и единствено по рода си мащабно проучване за този инструмент в страната ни. Изследването е направено между 2010 и 2015 година. Първите сведения за флейтовото изкуство в страната са описани в книгата "Методика на флейтовото свирене" на..

публикувано на 30.06.25 в 17:56

Пети Международен документален "Родопи филм фест"

За пета поредна година Международният документален " Родопи филм фест " събира почитателите на документалното кино и културата в сърцето на Родопите. Смолян ще бъде домакин на над 50 заглавия от България и света. Основният фокус тази година е върху темата "хранене"  – явление, което свързва хората и отразява културните, социалните и..

публикувано на 30.06.25 в 17:06
Новата премиера на Театър Куманово – „Калигула“ на режисьора Георги Ризески

За Куманово и културната програма на града

Град Куманово е вторият град в Република Северна Македония, след столицата Скопие. За културната програма в града, за Международния фестивал за проза, организиран от Националния център за култура "Трайко Прокопиев", а също и за театралните представления и Международния комедиен фестивал, който се провежда всяка есен в Куманово, разказва Сашо..

публикувано на 30.06.25 в 16:25
Лидия Линдрова

Лидия Линдрова и нейните "Целебни песни"

В "Terra Култура" представяме к нигата "Целебни песни" от Лидия Линдрова – психоложка и психотерапевтка с практика в рехабилитационни клиники в Германия. Линдрова говори за психотерапевтичното и лечебното въздействие на музиката, поезията и изобразителното изкуство при преработка на конфликти, справяне с тъга, депресия и безнадеждност и за..

публикувано на 30.06.25 в 11:46

Режисьорът Йордан Михайловски: Животът и киното като сатирична метафора

В "Нашият ден" гостува Йордан Михайловски , режисьор и сценарист със значими постижения в късометражното кино, избран между 63-ма млади филмови творци от Югоизточна Европа за участие в 19-ото издание на "Талантите Сараево", което ще се проведе от 16 до 21 август в рамките на Сараевския филмов фестивал. Михайловски разказва как се формира..

публикувано на 30.06.25 в 10:30