Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Време на комуникационна революция: Имаме ли сходна реалност?

Снимка: Pixabay

Вече няма всички. В дигиталната реалност, която обхваща все по-голяма част от живота на всеки човек, усещането за общност, съществуването на общовалидни факти и пресичането на гледни точки става все по-недостижима цел. Гост в "Нашият ден" е Мария Милушева - творчески директор на рекламна агенция - за да отговори на въпроса: "Имаме ли сходна реалност?"

Според Милушева този въпрос е нещо, което тепърва ще подлежи на обсъждане и анализ. Темата е много любопитна и е свързана с работата на рекламиста. "Когато става въпрос за комуникации, нашата цел е да достигнем до възможно най-много хора, и то с послание, което е релевантно за всички - това става все по-трудно и е все по-голям проблем. Това се дължи на главоломното развитие на технологиите. Никога не сме били свидетели на такъв технологичен, комуникационен, социален прогрес.", казва творческият директор. 

Милушева си служи с историческа препратка, свързана с изобретяването на печатарската преса, което довежда до първата истинска революция в световната комуникация. Откритието на Гутенберг демократизира разпространението на информация. Първите 200 броя на библията са се печатали в продължение на цели три години и това е било чудо за времето си. Но малцина са били тези, които са можели да прочетат едно от тези копия. 

"Технологиите изпреват хората от много отдавна. Ние не трябва да се плашим, че догонваме технологичния процес - това малко или много се е случвало винаги. В момента създаваме по-бързо, отколкото можем да осмислим.", заявява Милушева, според която много хора не могат все още да осъзнаят промените, настъпили в последните 20 години. Докато само преди няколко десетилетия всички гледат един канал, едни лица, едно съдържание, в днешно време алгоритъмът се проявява по индивидуален начин, а информационните канали са многобройни. Милушева дава като пример киното, което от големия екран слиза в стрийминг платформите и индивидуалните монитори на дигиталните устройства. Рекламата на един филм често вече е персонализирана според спецификите на отделните аудитории. За творческия директор този персонален подход има своите плюсове, но всъщност представлява комуникационен капан. Милушева казва, че този тип реклами са известни като "ехо камери" - те само усилват и валидират това, което вече знаем, и ни затваря в рамките на собтвения ни вкус, което пречи на комуникацията с околните. 

"Поляризацията в обществото по всяка една тема е пряко свързана с тези различни реалности. Не е нужно да харесваме едни и същи неща и да вярваме в едни и същи идеи, но е важно да имаме общи аргументи и факти. Това вече не съществува и тук не говорим за разлика в поколенията.", смята гостът. Милушева запознава слушателите с проучване на Станфордския университет, проведено в няколко държави. Според резултатите има твърде големи идеологически разлики между момчетата и момичетата от Gen Z поколението. Това е част от един динамично развиващ се процес, в който пропастта между представите за добро, лошо и визията за бъдещето се увеличава. Младото поколение тепърва ще играе решаваща роля в живота, политиката и и кономиката и е важно да умее да се обединява в разбиранията си. Ето защо, според Милушева, е важно дори в дигиталната реалност да търсим споделеност на преживяванията и интересите.

Работата на рекламиста го принуждава да влиза в ролята на наблюдател и изследовател на човешкото поведение. Затова тези тенденции са толкова видими и отчетливи за Милушева, в качеството ѝ на креативен директор. Липсата на общи референции и препратки възпрепятсва комуникационния процес. 

"Ценностите и идеите са най-важното нещо, което обединява едно общество. Така се формират държави, групи от хора, идеологии. Това е важно, за да имаме общи основа и посока.", вярва Милушева. Според нея времената на криза са особено добър лакмус, който прави видими тези процеси и проблеми. В нашето съвремие отливът на младите хора от традиционните медии, възприемането на социалните мрежи като главен източник на новини водят единствено до поляризация, дезинформация и изкривена представа за реалността. 

Надеждата е, че човечеството за пореден път ще успее да догони технологичния прогрес и ще се научи да комуникира в новата световна реалност.

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Владимир Митев

Владимир Митев за ситуацията в Близкия изток

Владимир Митев е репортер в Румънска редакция на радио "България". Говори свободно румънски език. Отделно от това е завършил "Иранистика" в СУ "Св. Климент Охридски" и създател също на блога "Персийският мост на приятелството". Участник в много и различни международни проекти. Блогът "Персийският мост на приятелството" набра доста популярност по..

публикувано на 28.07.25 в 15:25

Глобалното затопляне и предизвикателствата пред планинския туризъм: съветите на Момчил Цветанов

Юлските горещини в последните години ни карат все по-често да си задаваме въпроса: какво всъщност означава глобалното затопляне за ежедневието ни? За повечето от нас това вече не е абстрактно понятие от научни доклади, а реален фактор, който влияе дори на плановете ни за почивка. Ако морето вече не изглежда като идеалното място за отдих, защото..

обновено на 28.07.25 в 11:42

Акселераторът SCION подкрепя природо-базираните и чисти технологии

В последното издание на рубриката "Говорят зелените новатори на България" представяме една нова и много обещаваща инициатива – акселератора SCION, който цели да подкрепи стартиращи компании и академични екипи с идеи за природо-базирани и чисти технологии. Гост в студиото на "Нашият ден" е Константина Войнова – кофаундър и партньор в SCION..

публикувано на 28.07.25 в 10:10
Доц. Владислав Миланов и д-р Антоанета Начева

Езикът на политиците е неразбираем, зад него не откриваме човека

Тоталния разпад на обществения диалог, речевата агресия и върховенството на политическото клише коментират в предаването "Мрежата" д -р Антоанета Начева и доц. Владислав Миланов , преподаватели във Факултета по славянски филологии на Софийския университет "Св. Кл. Охридски". Д оц. Владислав Миланов :  "Чистото и задълбочено политическо..

публикувано на 28.07.25 в 08:55
Георги Трайков пред очакващите реставрация мебели

Теория и практика на реставрирането

Георги Трайков от София се захваща с реставрирането на мебели почти като на шега, а се увлича дотолкова, че създава собствено ателие и се сдобива и с помощник – тапицера Александър Петренко. Да се реставрират мебели изглежда лесно, но е свързано с много груба и фина работа, усет за душата на предметите и за тяхната история. И понеже Георги..

публикувано на 27.07.25 в 10:05