Дислексията се определя като разстройство на ученето, при което се изпитва затруднения при четенето поради проблеми с идентифицирането на речевите звуци и асоциирането им с писмени знаци, свързването им в думи, тоест има неразбиране на кодирането на езика и декодирането на писмената реч. Тоест детето не осмисля, трудно запомня или не успява да започне букви и символи, у него липсва фонематично осъзнаване.
Дислексията е наричана още неспособност за четене, но засяга не само четенето, писането, правописа, но и аритметичните умения. Наблюдава се известно повтаряне на дислексията по семейна линия. Около 40% от братята и сестрите на хора с дислексия също имат някакви проблеми с четенето. Около 49% от родителите на деца с дислексия, също я имат. Науката е открила някои гени, които са свързани с четенето и обработката на езика, така че се предполага наличието на генетична и наследствена връзка.
Това, което може да е успокояващо за родителите, че децата с дислексия имат добър коефициент на интелигентност и при адекватна подкрепа от страна на педагозите, квалифицирани в областта специалисти и семейството биха могли да се справят успешно с предизвикателствата на училището. Изключително важно е детето да бъде емоционално подкрепяно и обучението му да бъде водено по специализирана за целта индивидуална програма.
Как да се възползваме от особеностите на дислексния мозък, вместо да го приемаме като недостатък, разкрива новото знаково издание "Предимствата на дислексията" от специалистите в областта на неврологията и образованието д-р Брок Л. Айди и д-р Фърнет Айди.
Книгата е базирана на дългогодишния опит на експертите по учебни затруднения със стотици деца и възрастни, тази книга преобръща закоравелите стереотипи, които често разглеждат дислексията само в качеството ѝ на учебно разстройство.
Дислексията има много предимства пред всички нас обикновените хора и двамата автори описват много подробно как това се случва в книгата си "Предимствата на дислексията".
Хората с дислексия приемат информацията фонологично и това има много предимства, уточни в предаването "Следобед за любопитните" Златка Александрова преподавател и логопед.
Дислексията най-рано се диагностицира след 8-годишната възраст на детето. Често такива деца имат проблеми с пространствената ориентация, бъркат звучни с беззвучни букви, трудно им е да сливат срички и това са част от маркерите за дислексията, допълни Александрова. За подобряване на пространствената ориентация и подобряване на четенето и писането работят логопедите и преподавателите с такива деца.
Какви са предимствата на дислексния мозък, как се работи с деца с такъв проблем и какъв подход трябва да има преподавателят, разказа в предаването "Следобед за любопитните" Златка Александрова – преподавател и логопед.
Снимка – ИК Сиела
Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище. Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха..
Десислава Борисова е докторант и млад български учен, чиято страст към науката и преподаването се превръща в лична мисия. Тя преподава Химия и опазване на околната среда в частното основно училище "Томас Едисън", като същевременно посвещава времето си и като доброволец в престижната школа по химия на Фондация "Миню Балкански". Миналата година Десислава..
В днешното издание на предаването ни акцентът падна върху темата за смелостта и отдадеността, необходими, за да се занимаваш с наука в България. Гости в студиото бяха трима изтъкнати учени от Факултета по химия и фармация към Софийския университет "Св. Климент Охридски": проф. д.х.н. Георги Вайсилов, проф. Петко Петков и проф. Християн Александров ...
След наскоро приключилото голямо годишно събитие "Добрите практики на фокус" на фондация "Заедно в час" в рубриката "Всичко за образованието" гостува Милена Димитрова, старши специалист "Управление на съдържанието". В годината, в която фондацията отбелязва 15-ия си рожден ден, "Добрите практики на фокус" събра повече от 500 участници – учители,..
OMG, NP, BFF, BTW… Ако имате у дома тийнейджър или работите с деца в тази възраст може и да знаете какво означават тези съкращения, но за останалите речта на младите е загадка, "езикът" на младите – в прекия и в преносния смисъл - е загадка. Дали го разбираме – едва ли твърде добре, дори да полагаме усилия. Как тогава да общуваме с тях, да им..
В днешното издание на предаването ни акцентът падна върху темата за смелостта и отдадеността, необходими, за да се занимаваш с наука в България. Гости в..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" разговаряхме с Йорданка Велкова, ръководител на лектората по български език в Университи Колидж..
"Флорална еклектика " е първата колективна изложба, организирана от новата Sofia Green Gallery, разположена на ул. "Сердика". В експозицията са..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg