Дислексията се определя като разстройство на ученето, при което се изпитва затруднения при четенето поради проблеми с идентифицирането на речевите звуци и асоциирането им с писмени знаци, свързването им в думи, тоест има неразбиране на кодирането на езика и декодирането на писмената реч. Тоест детето не осмисля, трудно запомня или не успява да започне букви и символи, у него липсва фонематично осъзнаване.
Дислексията е наричана още неспособност за четене, но засяга не само четенето, писането, правописа, но и аритметичните умения. Наблюдава се известно повтаряне на дислексията по семейна линия. Около 40% от братята и сестрите на хора с дислексия също имат някакви проблеми с четенето. Около 49% от родителите на деца с дислексия, също я имат. Науката е открила някои гени, които са свързани с четенето и обработката на езика, така че се предполага наличието на генетична и наследствена връзка.
Това, което може да е успокояващо за родителите, че децата с дислексия имат добър коефициент на интелигентност и при адекватна подкрепа от страна на педагозите, квалифицирани в областта специалисти и семейството биха могли да се справят успешно с предизвикателствата на училището. Изключително важно е детето да бъде емоционално подкрепяно и обучението му да бъде водено по специализирана за целта индивидуална програма.
Как да се възползваме от особеностите на дислексния мозък, вместо да го приемаме като недостатък, разкрива новото знаково издание "Предимствата на дислексията" от специалистите в областта на неврологията и образованието д-р Брок Л. Айди и д-р Фърнет Айди.
Книгата е базирана на дългогодишния опит на експертите по учебни затруднения със стотици деца и възрастни, тази книга преобръща закоравелите стереотипи, които често разглеждат дислексията само в качеството ѝ на учебно разстройство.
Дислексията има много предимства пред всички нас обикновените хора и двамата автори описват много подробно как това се случва в книгата си "Предимствата на дислексията".
Хората с дислексия приемат информацията фонологично и това има много предимства, уточни в предаването "Следобед за любопитните" Златка Александрова преподавател и логопед.
Дислексията най-рано се диагностицира след 8-годишната възраст на детето. Често такива деца имат проблеми с пространствената ориентация, бъркат звучни с беззвучни букви, трудно им е да сливат срички и това са част от маркерите за дислексията, допълни Александрова. За подобряване на пространствената ориентация и подобряване на четенето и писането работят логопедите и преподавателите с такива деца.
Какви са предимствата на дислексния мозък, как се работи с деца с такъв проблем и какъв подход трябва да има преподавателят, разказа в предаването "Следобед за любопитните" Златка Александрова – преподавател и логопед.
Снимка – ИК Сиела
"Той е магия, той е мега микс от аромати, той е преживяване, той те завладява и си играе с нас, той е капризен..." Така определят "главния герой" на следващия разказ хората, които го докосват всеки ден и със страст обясняват за него, а това "той" с толкова много определения е шоколадът. Обичате ли шоколад? Не? Може би, защото не сте..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За здравето". Просто подменихме една дума в заглавието, което даде нов смисъл на разговора ни. Защото, ако "ракията е над политиката", както казват героите на филма, то медицината е над всичко. В този..
Тя е дело на съвместната работа на децата от ателие "Млади разказвачи" при Народно читалище "Роден край - 1931" и фондация "Детето и фолклора" – проект, подкрепен от програма "София - град на младите и активните" на Столична община. Какво може да накара едно дете да се включи в проект, в който да изследва фолклора, да събира история и мъдрост и..
Християн Георгиев е кадет в Националния военен университет "Васил Левски" в град Шумен, носител на именната стипендия "Кольо Фичето", връчвана от фондация "Еврика" за постижения в овладяването на знания в областта на строителството и архитектурата. Християн разказва, че винаги е обичал математиката, а днес си дава сметка, че е имал късмета на..
Повод за равносметката е десетгодишнината от гостуването у нас през ноември 2014 г. на бившия полски заместник-министър на образованието проф. Збигнев Марчиняк, водеща фигура в образователната реформа, осъществена в Полша. Преди 10 години проф. Марчиняк е участник в конференцията "Равен достъп до качествено образование" и провежда срещи с..
Представлението "Апокриф" на театрална работилница "Сфумато" задава въпроси за живота между този и онзи свят, за срама, за битката между доброто и злото...
Когато викаш, за да бъдеш чут, всъщност пречиш на другия да те чуе. А когато искаш да разбереш повече за себе си и отношенията си с човека, с когото си..
В стилистиката на любимия филм "Неочаквана ваканция" зададохме въпроса към д-р Антония Първанова, която за пръв път гостува в седмичното издание "За..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg