"Тихата прислужница" на Мигел Фаус е сатира, която осмива живота на богатите. Ярките цветове напомнят филтрите в Инстаграм, а "кадър в кадъра" дистанцира зрителя от тях и показва колко абсурден е техният свят. На фона на това обаче се развива драматичната история на главната героиня Ана, самата тиха прислужница. Тя работи в луксозната вила на колекционер на произведения на изкуството, дните ѝ минават в непрекъснати оплаквания, неубедителни обещания за по-добри условия на труд и ободряващи глътки цигарен дим. Така, докато едни изживяват своето страхотно лято със секс, наркотици и рокендрол, други почистват след тях, за да бъде светът им подреден и красив.
Тъкмо това развитие доказва, че наследството от колониализма все още присъства в ежедневието ни, но в същото време не казва, че персонажите във филма заслужават съдбата си, тя е просто резултат от обстоятелствата.
Историята, която Мигел Фаус (на снимката вляво) разказва, демонстрира колко отчетлива е междукласовата борба в съвременното общество. Тази тема не е непозната на киното, в наши дни не липсват филми, които да окарикатуряват богаташите. Според испанския режисьор това се дължи на икономическата стабилност в момента.
"Тихата прислужница" говори за първото докосване до лукса, високото обществено положение и властта. За вълнението от това, но и за пропадането. За няколко дни обикновената на пръв поглед вила се превръща в заешка дупка, в чиито дълбини Ана намира смелост да сътвори хаос вместо ред. От своя страна Мигел Фаус сътворява иновации.
Съвременното изкуство, вплетено в сюжета на филма, всъщност е дигитално, крипто изкуство. Именно чрез такива крипто инвестиции се финансира и самият филм. Това е първата филмова продукция, спонсорирана по този начин.
Фаус казва, че киното е скъпо изкуство и затова финансирането му винаги е предизвикателство. Ако решиш да снимаш филм, трябва да убедиш немалко хора, че той си заслужава. Въпреки това режисьорът е на мнение, че не бива да има оплаквания по въпроса с парите в киното, напротив – трябва да се бориш.
"Тихата прислужница" е скъп филм, по думите на испанеца струва колко няколко къщи в София. Ако някой каже, че това е лудост, той отвръща, че точно защото е лудост продължава да прави кино.
Филмът му става реалност, след като по време на ковид пандемията всички държавни институции в Испания, които финансират седмото изкуство, му отказват подкрепа, и той решава да се обърне към крипто общността. Кампанията му започва през 2022 година, като само за няколко месеца набира средства на стойност 700 хил. евро. Мигел Фаус твърди, че в лицето на криптото може да имаме един по-справедлив, по-балансиран децентрализиран интернет, чрез който може да бъде отнета мощта на големите корпорации.
Филмът "Тихата прислужница", който беше част от международната програма на 28-ия София филм фест, е наследник на успешен късометражен филм със същото заглавие и е дебютен за режисьора. Той разгръща теми като феминизма, мигрантството, сексизма и расизма, които са все по-наболели в Испания. Статистиката сочи, че има 600 хил. прислужници в страната, 97% от тях са жени, а около 75% са чужденки.
Сатиричен портрет на буржоазията в Испания или историята на прислужницата, която има нужния критичен поглед над абсурдността – за какво говори "Тихата прислужница" разказва режисьорът Мигел Фаус в звуковия файл. Преводът е на Петриела Банчева.
Снимки: София филм фест
В aртпространството на галерия Heritage, новият aртцентър в сърцето на София, е представена самостоятелна изложба на художника от старата школа майстори – Симеон Кръстев, която е обединена под мотото "2 in 1". Вернисажът колаборира две различни техники, а именно, акварел и маслена живопис. Откриването на експозицията предизвика жив интерес в..
Каква е разликата между западните и източните книжни панаири и форуми за литературен обмен? Как читателите в арабския свят се сдобиват с хартиени копия? Кои международни практики биват успешно интегрирани на българска почва и какъв е пътят на една книга от написването ѝ до преводи и чуждестранни издания? Гост на предаването "Литературата. Начин..
Професор Боян Добрев е ръководител на катедра "Стенопис" в Националната художествена академия и е доктор по изкуствознание и изобразителни изкуства. Създател е на множество мултимедийни реализации за нуждите на Министерството на външните работи, Софийски университет "Св. Климент Охридски", Министерство на икономиката, Посолството на САЩ в България,..
Илюстраторката и графична дизайнер Александра Рамирес е базирана в Лондон вече повече от 10 години. Нейната работа е насочена към дигиталния дизайн, но в изложбата си Slam Dunk в столичното галерийното пространство L44 Рамирес изразява огромната си любов към спорта и баскетбола, експериментирайки с техниката ситопечат. Александра е специализирала в..
Със своя "НЕпътеводител за Италия от А до Я" блогърът и пътешественик Иван Кръстев потапя читателите в магията на така наречената "Страна на Ботуша". Кръстев работи в строгата сфера на финансите, но неговата страст е пътуването. Като пишещ пътешественик той членува в Асоциацията на журналистите и писателите по туризма (АБУЖЕТ)...
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен..
Тази година Европейската лаборатория по физика на елементарните частици (ЦЕРН) отбеляза своята 70-годишнина. ЦЕРН е основан от 12 европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg