Въпросът за демоните в човека и търсенето на пътя между доброто и злото в отношенията между мъж и жена. Какво застава между двама души и как страховете и слабостите им представят танца на смъртта, а какъв точно е той? – Тези и още много въпроси на драматургията на Стриндберг провокират актрисата Ивелина Колева да дебютира като режисьор със заглавието "Мъртвешки танц":
"Стриндберг е особен автор. Той се занимава дълго време не само с драматургия, но и с психология, философия, хипноза, алхимия. Тогава попада според критиците в криза на Ада, тоест тъмните страни, които излизат от човека. Това не е нещо, което с лекота може да се покаже. Когато ни е най-страшно, стигаме до единственото спасение – хумора като ирония и сарказъм, който е оръжие."
Сюжетът поставя в един дом – "затворническа крепост”, изолиран на остров някъде в Швеция, Едгар и Алис посрещат отново Курт след години… На пръв поглед – класическият любовен триъгълник се оказва двигател за стихийните взаимоотношения, които се отприщват между тримата. Любов, омраза, гняв, лъжи и тайни танцуват бясно своя последен мъртвешки танц, а тишината е пронизана от саркастичния смях на демоните "вътре в човека"…
В ролята на Алис, безпощадната или крехката жена, която крие в себе си по два образа, е актрисата Християна Стоименова:
"Танцът на моята героиня започва от преди да се роди. Успява да владее тъмните сили, за да може да властва над тях. Образите на несъвършената жена се въртят като вихрушка, за да преминат отвъд обикновеното, отвъд четвъртата стена. Алис е мечтана роля за много актриси. Тя е събирателен образ за женската сила и немощ."
Чрез жанра гротескна трагикомедия сюжетът поставя въпроса за непреходността на човешката природа и душевност, попаднали в капана на потисничество, изолация, токсична взаимоотношения и лична неосъщественост. В ролята на Капитана е актьорът Мартин Герасков:
"За мен тази роля е изключително сложна. Аз от доста години не съм бил на театрална сцена. Този целият път на човека между живота и смъртта е голямо предизвикателство. Много е интересен пътят, по който преминава моят образ."
Сюжетът проследява деформацията на индивида под въздействието на диаметралността "любов – омраза", доказвайки и съществуването на зависимост към насилието във всичките му проявления. В ролята на Курт е Михаил Иванов:
"Моят персонаж през цялото време се опитва да се запази добър, иска да бъде спасител за всички, но си има и тъмни страни."
"Мъртвешки танц" е съвременна театрална постановка с елементи на танцов, имерсивен театър и пърформанс, която цели да подчертае високата художествена стойност на драматургията. От 1920 г. насам са известни едва 5 постановки в България на тази пиеса.
"Късчета от книги и вестници, фрагменти от хора, парцали от празнични дрехи станали дрипи, досущ както и душата е скърпена с какви ли не парчета", така Аугуст Стриндберг определя своите "души" (характери), описани в неговите пиеси.
Сценограф на постановката е Теодора Лазарова, хореограф – Яница Атанасов, композитор – Кристина Савова. Видеосреда – Никола Александров, Здравко Тахиров. Снимките са на Рени Делчева.
Премиерата на "Мъртвешки танц" е на 16 април в ОКИ "Красно село", подземие 42.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg