Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Представят премиерно "Мъртвешки танц" на Стриндберг

Снимка: Рени Делчева

Въпросът за демоните в човека и търсенето на пътя между доброто и злото в отношенията между мъж и жена. Какво застава между двама души и как страховете и слабостите им представят танца на смъртта, а какъв точно е той? – Тези и още много въпроси на драматургията на Стриндберг провокират актрисата Ивелина Колева да дебютира като режисьор със заглавието "Мъртвешки танц":

"Стриндберг е особен автор. Той се занимава дълго време не само с драматургия, но и с психология, философия, хипноза, алхимия. Тогава попада според критиците в криза на Ада, тоест тъмните страни, които излизат от човека. Това не е нещо, което с лекота може да се покаже. Когато ни е най-страшно, стигаме до единственото спасение – хумора като ирония и сарказъм, който е оръжие."

Сюжетът поставя в един дом – "затворническа крепост”, изолиран на остров някъде в Швеция, Едгар и Алис посрещат отново Курт след години… На пръв поглед – класическият любовен триъгълник се оказва двигател за стихийните взаимоотношения, които се отприщват между тримата. Любов, омраза, гняв, лъжи и тайни танцуват бясно своя последен мъртвешки танц, а тишината е пронизана от саркастичния смях на демоните "вътре в човека"…

В ролята на Алис, безпощадната или крехката жена, която крие в себе си по два образа, е актрисата Християна Стоименова:

"Танцът на моята героиня започва от преди да се роди. Успява да владее тъмните сили, за да може да властва над тях. Образите на несъвършената жена се въртят като вихрушка, за да преминат отвъд обикновеното, отвъд четвъртата стена. Алис е мечтана роля за много актриси. Тя е събирателен образ за женската сила и немощ."


Чрез жанра гротескна трагикомедия сюжетът поставя въпроса за непреходността на човешката природа и душевност, попаднали в капана на потисничество, изолация, токсична взаимоотношения и лична неосъщественост. В ролята на Капитана е актьорът Мартин Герасков:

"За мен тази роля е изключително сложна. Аз от доста години не съм бил на театрална сцена. Този целият път на човека между живота и смъртта е голямо предизвикателство. Много е интересен пътят, по който преминава моят образ."

Сюжетът проследява деформацията на индивида под въздействието на диаметралността "любов – омраза", доказвайки и съществуването на зависимост към насилието във всичките му проявления. В ролята на Курт е Михаил Иванов:

"Моят персонаж през цялото време се опитва да се запази добър, иска да бъде спасител за всички, но си има и тъмни страни."

"Мъртвешки танц" е съвременна театрална постановка с елементи на танцов, имерсивен театър и пърформанс, която цели да подчертае високата художествена стойност на драматургията. От 1920 г. насам са известни едва 5 постановки в България на тази пиеса.

"Късчета от книги и вестници, фрагменти от хора, парцали от празнични дрехи станали дрипи, досущ както и душата е скърпена с какви ли не парчета", така Аугуст Стриндберг определя своите "души" (характери), описани в неговите пиеси.

Сценограф на постановката е Теодора Лазарова, хореограф – Яница Атанасов, композитор – Кристина Савова. Видеосреда – Никола Александров, Здравко Тахиров. Снимките са на Рени Делчева.

Премиерата на "Мъртвешки танц" е на 16 април в ОКИ "Красно село", подземие 42.

Снимки: Рени Делчева
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература" в СУ "Св. Климент Охридски"

На 3 октомври от 18.00 ч. в Конферентната зала в Ректората ще се проведе Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература". Събитието се провежда в рамките на Празниците на културата на Доминиканската република (1-6 октомври) в Българския културен център в София. Гости ще бъдат четирима изтъкнати писатели и общественици от далечната карибска..

публикувано на 02.10.24 в 17:55

"Буржоата благородник" на сцената на Сатиричния театър

На 3-ти октомври в Сатиричният театър " Алеко Константинов " е премиерата на спектакъла " Буржоата благородник " от Жан-Батист Поклен Молиер. Режисьор на представлението е актрисата Бойка Велкова, сценографията е дело на Чавдар Гюзелев, костюми – Тита Димова-Вантек, музика – Теодосий Спасов и пластика – Мила Искренова. "Буржоата..

публикувано на 02.10.24 в 15:58
Лалех Барзегар

Минимализмът в изкуството на иранската художничка Лалех Барзегар

Новият артсезон на "Орловска" 10 в Габрово започна с изложбата на иранската художничка Лалех Барзегар "Повторение на формата". Картините ѝ са изследване на минималистични форми и повтарящи се техники. Ето какво споделя тя: "Експериментирах, като намалих детайлите и цветовете, за да видя дали пространството и емоцията могат да бъдат предадени чрез..

публикувано на 02.10.24 в 14:36

"Страст под брястовете" и фанатизмът да притежаваш

Драматичният театър в Търговище гостува на софийската публика с най-новия си спектакъл "Страст под брястовете" от Юджийн О’Нийл. Постановката по пиесата на големия американски драматург, позната на българската публика и под заглавието "Любов под брястовете", е на Денислав Янев. Според неговия режисьорски прочит "Страст под брястовете" не е просто..

публикувано на 02.10.24 в 13:05
Бистра Льошевалие, Ретроспектива, НГ „Квадрат 500“ – „След“, 2024

За мисията и политиката на Националната галерия

"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..

публикувано на 02.10.24 в 08:45