Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Онлайн медии и аудитория – трикове за привличане на внимание

Снимка: pixabay

Среди разнообразието на медийните платформи се издигат онлайн медиите като особено важен сектор на съвременната медийна сцена. Катерина Войнова, преподавател в Катедрата по български език на СУ "Св. Климент Охридски" и автор на книгата "Жанрови и стилистични особености на онлайн медиите", споделя своите наблюдения относно езиковите особености и манипулативните стратегии, които се използват в този сектор.

За разлика от класическите медии, онлайн медиите демонстрират разнообразие в езиковата си стратегия. Както пояснява Войнова в рубриката “Епизоди от живота“ на предаването “Нашият ден“ има сайтове, които следват стандартите на книжовния български език, докато други се насочват към привличане на внимание чрез използването на езикови средства, които са по-близки до разговорния стил.

Използването на агресивна лексика и враждебно говорене са характерни за медийния дискурс както в миналото, така и днес. Според нея журналистите често се употребяват негативни глаголи и епитети, за да наложат определени образи на обществени личности и институции.

В разграничаването между социалните мрежи и онлайн медиите, Войнова отбелязва влиянието на разговорността, която е характерна за платформите за социални мрежи. Това влияние се отразява в стила и тонът на публикациите в тях.

Стратегиите за привличане на вниманието на аудиторията в онлайн медиите са многобройни. Създаването на сензационни заглавия, използването на експресивни изразни средства и хиперболизацията са често срещани методи, които целят да привлекат вниманието на потребителите.

Заглавията играят ключова роля в привличането на читателите, като често се използват такива, които не разкриват достатъчно информация за съдържанието на статията. Това създава интрига и повишава интереса към материала.

В разговора тя посочва още, че в сферата на онлайн медиите често се срещат и неистински новини, които могат да бъдат разделени на две основни категории - апокалиптични сценарии и клюки за популярни личности. Тези стратегии на манипулация са насочени към привличане на внимание и генериране на реакции, което увеличава трафика към съответните медийни платформи.

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Обновената сграда на минералната баня в Банкя

Термалното наследство на България в един клик – първа карта на минералните бани

В рубриката "Разговорът" разговаряхме с арх. Ивайло Захариев от Българската асоциация за термално наследство. Темата на разговора е първата карта на минералните бани в България , липсата на стратегия за развитието на този ценен ресурс и бъдещата визия за термалното наследство у нас. Арх. Захариев подчертава, че към момента държавата не..

обновено на 17.02.25 в 11:33

Апостола на свободата в ефира на "Terra Култура"

В навечерието на 152-рата годишнина от обесването на Васил Иванов Кунчев - Левски прозвучават откъси от радиоефира на "Terra Култура" от последното десетилетие – за делото и личността на Апостола на свободата. "Историческият образ на Апостола е завещан на днешните поколения, както и отговорността, с която тръгва към Голгота", казва през..

публикувано на 17.02.25 в 11:32

Творческа работилница в Стара Загора: Подкрепа и социализация за специални деца

В рубриката "Епизоди от живота" представяме една вдъхновяваща инициатива, която цели да осигури подкрепа и социализация за деца и лица с увреждания. В Стара Загора, на улица Венера 9, в квартал Малък Железник, започна дейност творческа работилница, създадена по инициатива на сдружение "Заедно с теб можем". Създателят и председател на..

публикувано на 17.02.25 в 09:44
Любомир Аламанов

Любомир Аламанов: Липсата на правила води до това да има само едно правило

Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до всякакви по-странни и по-нетрадиционни идеи, творчески концепции, клипове, картини. На комуникацията това ѝ е хубавото, че умее да обединява от алгоритмичния стратегически подход до изумително богати..

публикувано на 17.02.25 в 09:15
доц. Жана Попова

Един информационен жанр беше превърнат в апологетика на депутат

Как едно съобщение в телевизия за това, че Делян Пеевски "вади средства" и ще спаси българските щанги, може да наруши Закона за радио и телевизия (ЗРТ), коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски". Какво не му е наред на съобщението, като жанр и съдържание "Няколко..

публикувано на 17.02.25 в 09:00