В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера, за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година.
Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по световните сцени, а заглавие в австрийския печат гласи: "Дълга оперна вечер от супер класа". И още: "Силно възраждане на рядко поставяната опера от Росини, която увлича във вихъра на действието и прави съвсем поносими тези близо четири часа музика…"
Постановката на Дейвид Паунтни е от 1998 година и нейно главно достойнство, според специалистите са мащабът, разнообразието и динамиката. Всеки миг на сцената нещо се променя. Редуват се внушителни масови сцени с пасторални и драматични епизоди, които разкриват конфликта между ярки индивидуалности. Така четирите часа не отегчават публиката, а се превръщат в интригуващо преживяване. Ричард Хъдзън е дал воля на въображението си в сложни сценографски решения и пъстроцветни костюми.
Акцент, който впечатлява са двете огромни кукли с подвижни ръце в традиционно облекло. В тях са се разположили старейшината на селото Мелхтал и Хедвига, жената на Вилхелм Тел. Критиците са категорични, че все по-трудно са намират подходящи певци за толкова мащабна продукция. Буквано дни преди репетициите се наложило Джон Озбърн да замести Хуан Дието Флорес в ролята на Арнолд, а Роберто Фронтали– първоначално обявения Карлос Алварес, като Вилхелм Тел. В това отношение огромна е заслугата на авторитетен и опитен диригент като Бертран дьо Били.
На 6 август 1829 в Париж се състояла премиерата на операта, тъй дълго чакана от публиката. Аристократичната част от нея обаче я удостоила с пренебрежително хладен прием- твърде изморителна се оказала за "чувствителните" ѝ уши. Ръководството на театъра пък изискало от Росини да направи съкращения, а резултатът от това начинание бил твърде показателен: великият композитор, оставил за поколенията близо 40 оперни заглавия, никога повече не посегнал към този жанр.
Ще имате удоволствието да чуете последното оперно творение на майсторът от Пезаро: "Вилхелм Тел" – голяма героично-романтична опера в четири действия. В главната роля – баритонът Роберто Фронтали. Неговата съпруга Хедвига е мецосопраното Моника Бохинец, а синът Джеми – Мария Назарова (сопрано). Като старейшината на селото Мелхтал се преобразяв Евгений Солодовников (бас), неговият син Арнолд е Джон Озбърн (тенор).
В ролята на австрийската принцеса Матилда ще слушате сопраното Лизет Оропеза, а като Геслер, австрийският императорски наместник в Швейцария – баса Жан Тетожен. Бертран дьо Били ръководи хора и оркестъра на Виенската държавна опера.
Снимки: ФС на Виенската държавна опера
Любимката на българската публика, Таря Турунен, и бившият ѝ колега от Nightwish , Марко Хиетала, пристигат в София за концерт в зала "Асикс Арена" на 4 април, а два дни по-рано – на 2 април, канят варненските си фенове в Двореца на културата и спорта. Слушайте!
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън, несбъднат сън. Толкова пъти си го слушал, когато ти е било тежко, но и в мигове на щастие също, и знаеш, че ще ти помогне. Той просто те разбира – точно теб, непознатия, който живее със смисъла в думите му...
1 април Свири Оркестърът на Италианска Швейцария с диригент Давид Афхам. 3.00 часа – Роберт Шуман (1810-1856), Концерт за виолончело в ла минор, оп. 129. Солист: Трулс Мьорк (виолончело). 3.26 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Сарабанда из Сюита за виолончело № 2 в ре минор, BWV.1008. Изпълнява Трулс Мьорк (виолончело). 3.31 часа – Лудвиг ван..
От 29 септември до 6 октомври 2024 година Лвов туптя под ритъма на Международния фестивал "Контрасти". Темата на юбилейното издание беше "Ретроспекция", разглеждайки духът на времето от идеята за създаването на фестивала през 1994 и съвременния му вид. В последните две издания на фестивала разговарям с Дзвенислава Сафиан – музиколог, магистър в..
Чаровният и слънчев вокал Велека Цанкова е в студиото на "Семейно радио" заедно с бързащия за репетиция Михаил Йосифов, който се включва по телефона. Двамата представят втория албум с авторска музика на Михаил Йосифов & Новините в джаза: "Шипков мармалад". Не пропускат да поканят слушателите на концерта на формацията на 30 март в Sofia Live..
"Да летиш с плавници" на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София...
На кого от политическите играчи за какво може да се вярва в преговорите между Русия и Украйна с посредничеството на САЩ – коментира в "Мрежата"..
"Мозъчната дейност обработва информацията, ако това е сходство с компютърната дейност – да, има такова. Мозъкът – това е неговата функция да обработва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg