На 25 февруари тази година под диригентството на Франц Велзер-Мьост Виенските филхармоници представиха в Музикферайн, Виена, втората концертна програма за предстоящото турне през март в САЩ: един концерт с музиката на Паул Хиндемит, Рихард Щраус, Арнолд Шьонберг и Морис Равел, блестящо реализиран и много горещо аплодиран. Музикалният предобед беше открит в 10 часа със звуково концертно въведение в залата Брамс на Музикферайн, Виена. Поздравления имаше от проф. Даниел Фрошауер, председател на Виенските филхармоници, а встъпителните думи бяха от диригента Франц Велзер-Мьост.
Квартет от соло-обой, цигулка, виола и соло-виолончело на Виенските Филхармоници, както и ученици от държавната гимназия с музикално образование Bиена III, Бьорхаавегасе 15, изпълниха теми от Пасакалия и фуга в до минор на Йохан Себастиян Бах, както и теми от Вариации за оркестър, оп. 31 на Арнолд Шьонберг. Сред имената на учителите, подготвили учениците за това музикално въведение към концерта на Виенските филхармоници, един съвместен проект, озаглавен "Парола: класика", откриваме с любопитство и името Александър Бояджиев, който в специално интервю за Българското национално радио разказва за този проект.
Матинето с Виенските филхармоници започна с "Концертна музика за духов оркестър", оп. 41 от Паул Хиндемит, втората част на която е изградена от шест вариации върху мелодията на народната песен "Принц Ойген, благородният рицар". Безспорно тук става въпрос за една много рядка творба, която не може да бъде чута често в концертните зали, при това брилянтно изпълнена от духовите инструменталисти на Филхармониците.
Втората рядка творба, която оркестърът изпълни, беше Симфоничната фантазия из "Жена без сянка" на Рихард Щраус: една творба, която извлича материал от основните сцени на операта и е посветена на влиятелния меценат Манфред Маутнер Маркхоф, но която също доста рядко, за жалост, се среща в концертните афиши. При това Рихард Щраус "лежи" изключително добре на Филхармониците, които доказаха за пореден път тази силна връзка с творчеството на композитора по един забележителен начин. Вилхелм Фуртвенглер поръчва при Арнолд Шьонберг Вариациите за оркестър, оп. 31 и ги изпълнява премиерно през 1928 година с Берлинските Филхармоници. Тези вариации са доста известни и завладяват с емоционалната си сила и с богатството на багрите.
Финалът на концерта изпълни Голямата зала на Музикферайн с екстаз и енергия. Диригент и оркестър се впуснаха със страшна сила във "Валсът" на Морис Равел и то приповдигнато, с блясък и чар. Броени дни след неделното матине на 25 февруари, Виенските филхармоници представиха и третата програма от планираното турне в САЩ: Албан Берг, Пиеси за оркестър, оп. 3 и деветата симфония на Антон Брукнер.
На 9 март “Точка БГ” ще отбележат 14 години от създаването си. За това време групата доби завидна популярност. Музикантите имат 5 издадени албума, концертират почти всеки месец в София, а за рождения си ден си пожелават да гостуват по-често с творчеството си в повече български градове. Вокалите на “Точка БГ” са в съзвучие с акустични китари и..
Два предстоящи клубни концерта в София и Пловдив носят името “Водите на март” – любима песен от Антонио Карлос Жобим. Написана през 1972 година, тя е смятана за най-добрата бразилска песен на всички времена. А песента на Жобим с превода на Зорница Христова на български език стана особено популярна в изпълнение на Мирослава Кацарова. Интересно е, че..
Гордост, свобода и благодарност – това символизира 3 март за Теодосий Спасов. "Каквато и да е политиката, както и да се върти, все пак ние сме успели да прекратим нашите взаимоотношения с турската империя и да се обособим като самостоятелна държава", каза в деня на националния празник виртуозният музикант. Като един от посланиците на..
Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от достатъчна, за да изпълнят всичките си ангажименти. След първия си разпродаден концерт в зала "Сингълс" на НДК и участието си на Wrong Fest 2023, групата освежи дискографията си с още един..
Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..
В публичното пространство все по-често се дискутира темата за споделеното родителство и предлаганите промени в Семейния кодекс. Тези промени предвиждат..
На 8 март от 14.30 часа в Сити Марк Арт Център ще бъде открита благотворителна изложба в помощ на 6-годишния Ники от София. Наскоро детето е..
В деня на организираната от Асоциацията на европейските журналисти-България среща на завърнали се от Украйна журналисти с техни колеги, журналистът от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg