На 18 май преди 110 години е роден Борис Христов. Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964 получава инсулт. Рискована операция, като по чудо, го връща към живота. Не остават, Слава Богу никакви поражения, а гласът е непокътнат.
Трябва обаче да започне едва ли не от начало след близо 15 годишен триумф по световните сцени. Изявите се броят на пръсти. Не получава никакви сериозни ангажименти. Карло Курами и Маурицио Модуньо пишат в книгата си за Борис Христов: "Големият актьор, кралят на трагичните роли почти бездейства, заради недоверието на театралните директори. Няколко месеца по-рано бяха готови да се хванат за косите, за да го спечелят за един или друг спектакъл…" Всъщност шефът на Ковънт Гардън сър Дейвид Уебстър единствен надмогва страха и кани Борис Христов за седем представления на "Борис Годунов" в края на 1965.Оглушителни овации избухват в мига, в който българинът се появява на сцената. "Бях щастлив и благодарен, че от Кралския оперен театър са се сетили за мен. Таях надежда спектакълът на моето завръщане да има успех. Не се и надявах на подобно фантастично топло посрещане", не крие вълнението си великият бас. Андрю Портър пък сипе хвалебствия от страниците на "Файненшъл Таймс": "Борис Христов се завърна: блестящ, както никога досега! С проникновеното си изкуство и неудържим дух, които не са се променили ни най-малко. След принудителната почивка гласът му сякаш е добил нова мощ…" Триумфът на Борис Христов се пренася и в Театро Ла Фениче във Венеция в началото на 1966. Прочутият певец се вмъква в кожата на Юлий Цезар от едноименната опера на Хендел.
Не липсват обаче и разочарования: "Поканиха ме за ролята на крал Филип в Парижката опера. Никога обаче не получих договора, макар името ми да бе в афиша. Пристигна известие, че нямат нужда от мен…Винаги съм обичал Париж! Там се появиха голяма част от записите ми", припомня Борис Христов. Затова пък с огромен успех е съпроводен концертът му в театър "Шанз-Елизе" , повод Жак Буржоа да възкликне: "Гласът на Борис Христов е още по-хубав от преди! Изравнеността на тембъра в две октави в пианисимо и форте е истинско чудо! Начинът, по който осмисля и усеща музиката! Легатото на фразата, трагичното величие, което се излъчва от цялото му същество в поредното превъплъщение, приковава сетивата.
Христов е твърде изискан артист за някои, а голямото изкуство не е за всеки", твърди Жак Буржоа. Певецът не участва в спектаклите на Парижката опера, но изтръгва френетични овации от възторжената публика, изпълнила докрай Ковънт Гардън през юли 1966. Лукино Висконти поставя "Дон Карлос", а на диригентския пулт е Едуард Даунс. Постепенно нещата навлизат в обичайното русло. Оферти засипват Борис Христов отвсякъде: спектакли и концерти в Стокхолм, Копенхаген, Бостън – там за пръв се представя в "Борис Годунов".
Открива сезона в Триест с "Атила". И още един спектакъл, който приковава погледите: след наводнението опустошило Театро Комунале във Флоренция е представена новата постановка на "Коронацията на Попея" от Монтеверди с Борис Христов в ролята на Сенека – открояващо се постижение според критиците. В записа на "Княз Игор" му партнират Костадин Шекерлийски, Юлия Винер, Рени Пенкова, Тодор Тодоров, Кирил Дюлгеров, Алексей Милковски, Рада Гаева, Лиляна Барева. Йежи Семков ръководи хора и оркестъра на Софийската опера.
Снимки: boris-christoff.net, Софийската опера
Любимката на българската публика, Таря Турунен, и бившият ѝ колега от Nightwish , Марко Хиетала, пристигат в София за концерт в зала "Асикс Арена" на 4 април, а два дни по-рано – на 2 април, канят варненските си фенове в Двореца на културата и спорта. Слушайте!
Вървиш, не спираш, силуети на хора се движат около теб, но ти чуваш само неговия глас. Превзел те е. Говори ти за старата любов, която е като сън, несбъднат сън. Толкова пъти си го слушал, когато ти е било тежко, но и в мигове на щастие също, и знаеш, че ще ти помогне. Той просто те разбира – точно теб, непознатия, който живее със смисъла в думите му...
1 април Свири Оркестърът на Италианска Швейцария с диригент Давид Афхам. 3.00 часа – Роберт Шуман (1810-1856), Концерт за виолончело в ла минор, оп. 129. Солист: Трулс Мьорк (виолончело). 3.26 часа – Йохан Себастиан Бах (1685-1750), Сарабанда из Сюита за виолончело № 2 в ре минор, BWV.1008. Изпълнява Трулс Мьорк (виолончело). 3.31 часа – Лудвиг ван..
От 29 септември до 6 октомври 2024 година Лвов туптя под ритъма на Международния фестивал "Контрасти". Темата на юбилейното издание беше "Ретроспекция", разглеждайки духът на времето от идеята за създаването на фестивала през 1994 и съвременния му вид. В последните две издания на фестивала разговарям с Дзвенислава Сафиан – музиколог, магистър в..
Чаровният и слънчев вокал Велека Цанкова е в студиото на "Семейно радио" заедно с бързащия за репетиция Михаил Йосифов, който се включва по телефона. Двамата представят втория албум с авторска музика на Михаил Йосифов & Новините в джаза: "Шипков мармалад". Не пропускат да поканят слушателите на концерта на формацията на 30 март в Sofia Live..
"Да летиш с плавници" на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София...
На кого от политическите играчи за какво може да се вярва в преговорите между Русия и Украйна с посредничеството на САЩ – коментира в "Мрежата"..
"Мозъчната дейност обработва информацията, ако това е сходство с компютърната дейност – да, има такова. Мозъкът – това е неговата функция да обработва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg