Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Кремена Сьодерстрьом, българка, директорка на шведско училище:

"Частни уроци" изобщо не съществува като термин в Швеция

Снимка: ФС на Кремена Сьодерстрьом

Ако за нас това звучи изненадващо, също толкова шокиращо би било за шведските родители да си представят, че трябва да плащат за допълнително обучение на децата си извън редовните занимания в училище.

В скандинавската страна се смята, че училището е длъжно да осигури образование и подкрепа на учениците, така че да бъдат готови за самостоятелен живот и успешна реализация. Ако родителите се включват в образованието на децата си, това е добре дошло, но никой не го очаква от тях. Задължението да образова децата като пълноценни граждани и справящи се с живота личности е изцяло на училището.

За учениците, които изпитват затруднения или са пропуснали част от материала, се осигуряват допълнителни занимания с преподаватели от училището. Ако по време на тези занимания те покажат напредък, това се отразява на оценките им.

Оценките са буквени и се поставят от шести клас нагоре, като броят им е по преценка на учителите. Цялостното представяне на ученика през годините е решаващо за крайния му успех, а не оценката от матурата и изпитите в края на етапите на обучение, което спестява стреса от явяването на изпит.

Това, което мотивира шведските ученици да учат, е желанието да си осигурят добър живот, което не значи задължително висше образование, а професия. Тези, които имат амбиции, са достатъчно добре подготвени да продължат в университет, където обучението е съсредоточено върху необходимите за специалността им предмети и е съчетано с много практика.

По въпроса с дисциплината и проблемното поведение на някои от учениците директорката казва, че е длъжна да реагира на всеки сигнал, подаден от учителите, и да обсъди и състави план за работа с ученика. За това тя разчита на екипа от специалисти в училището, които отговарят за здравето и социалното състояние на децата. Случаят се обсъжда с училищния лекар или медицинска сестра, психолог, кариерен консултант, с родителите, за да се помогне на детето да преодолее проблемите си и да се съобрази с правилата на поведение. Наказания не се прилагат. При изключителни случаи се търси съдействие от социалните служби или полицията.

Кремена Сьодерстрьом е директорка на училището "Игелста" в град в близост до Стокхолм, известен с голям брой имигранти, висока безработица и престъпност. За няколко години тя успява да превърне училището от проблемно в проспериращо

Още за шведското училище чуйте в звуковия файл.

Снимка – личен архив


По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Акад. Чавдар Славов

Мовембър, или мъже за пример

Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията, която наричаме и "мустакатия ноември", но и заглавието на един изключително показателен "мъжкарски" филм. Защото отговорността на по-силния пол винаги е била не само в полза на собственото здраве, но..

публикувано на 25.11.24 в 12:10

Татяна фон Педерсен: Сицилия е пример как се прави историко-културен туризъм

Много от слушателите на "Покана за пътуване" със сигурност са ходили до Сицилия, единият от двата италиански острова с автономен статут. Първата ни асоциация от там, естествено е вулкана Етна и природни красоти, а втората – мафия. Но едва ли в съзнанието ни ще изникне кинофестивал. А точно на такъв, при това за документални филми   с..

публикувано на 24.11.24 в 13:05

Сериозни образователни игри разработват учени от БАН

Институтът по математика и информатика - БАН, учредител на Регионалния академичен център на БАН - Бургас, стартира нов проект BG-RRP-2.011-0004 "Иновативна софтуерна платформа за сериозни образователни игри с креативна визуализация за изграждане на компетентност и отговорно управление на природните ресурси" (ProNature). Ръководител на проекта е доц...

публикувано на 22.11.24 в 10:20

Обичат ли учениците училището?

Даниъл Т. Уилингам е когнитивен психолог, посветил живота си на нелеката задача да "превежда" достиженията на науката на езика на класната стая. Всички съвети на експерта са събрани в книгата "Защо учениците не обичат училището?", издадена на български език.  Като тръгва от тезата, че има девет принципа за работата на ума, които не биха се променили..

публикувано на 21.11.24 в 16:30

Изложбата "70 години ЦЕРН" може да се види във Физическия факултет на Софийския университет до края на ноември

Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..

обновено на 21.11.24 в 15:49