Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Поглед към Венецианското биенале

Лъчезар Бояджиев
Снимка: @Varna.City.Art.Gallery

"Венеция, Света Лучия и Крива река. Без вина виновни" – това е името на лекцията, която изнесе преди дни във Варна Лъчезар Бояджиев – един от най-известните съвременни български художници. Въпреки че през последните 12 години той е правил лекции за почти всички издания на изложбата за съвременно изкуство, тази, посветена на 60-ото издание на Венецианското биенале, е плод на експеримент. Какъв точно и какви са изводите от него, разказва Лъчезар Бояджиев в предаването "Какво се случва".

"Нищо не може да замени реалното пребиваване в контекста на една инсталация, видеопрожекция, скулптура, живопис, тоест реалният контакт с художественото произведение, но за сметка на това има една психологическа дистанция, която реших да си позволя. Съществуват толкова инструменти онлайн, че човек наистина може да прочете рецензиите, които се появяват, може да чете почти непрекъснато през очите и съответно през смартфоните на своите приятели и колеги, може да получи информация от много дигитални платформи и от хора от целия свят."

Така, отдалечавайки се физически от биеналето, Лъчезар Бояджиев търси тенденциите и насоките, които се открояват на това юбилейно издание.

"Сега има някаква тенденция националните павилиони да стават по-интересни от общата експозиция. Амбицията, която се влага в тези национални презентации, вече не е само идеологическа или политическа, тя е по-скоро амбиция на сцената, но и национална."

Чуйте какво още сподели художникът в предаването "Какво се случва".


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25