"По принцип е трудно да се работи с много хора, защото трябва да се опитваш да бъдеш в консенсус и в хармония с всички – казва Лилия Тошева, която от 15 години е директор на OKИ Дом на културата "Средец" - София. – Големият успех на Дома и това, че той стана притегателен център за поколения столичани, се дължи на високото майсторство, професионализъм и отдаденост на художествените ръководители, някои от които са професори, доктори, членове на международни журита и т.н. като Теодора Павлович, Снежана Полихронова и много други. Те наистина са абсолютно отдадени на работата си и в един момент, започвайки да работиш с тях, ти приемаш всичко, защото всички те имат мнение и могат да го защитят перфектно. Това са истински авторитети и с тях трябва да се постигне консенсус – т.е. трябва да дадеш творческа свобода на хората!
Аз не мисля, че изкуството може да бъде контролирано – трябва да даваме свобода на тези майстори в различните жанрове, за да правят това, което могат. Самата аз като диригент никога не бих могла да понеса да бъда ограничавана в художественото си мислене и в това, което съм решила да направя. Онова, което носим в себе си, трябва да излезе навън; в един момент енергията трябва да избие и да покажеш какво си решил да направиш. Има много интересни, креативни идеи, които само чакат да бъдат реализирани, и хората търсят за това административна помощ и подкрепа. Моят творчески опит може да подскаже най-лесния начин, по който да се случат нещата, за да се получи творческата връзка между администрацията и магията на сцената..."
Лилия Тошева е родена в Плевен. Учи пиано при Елеонора Карамишева и дирижиране при Георги Нотев в Музикалното училище "Панайот Пипков", а след това завършва Българската държавна консерватория – със специалност хорово дирижиране в класа на проф. Ана Белчева. Дългогодишен хоноруван преподавател по хорово дирижиране и учебен хор в НУИ "Панайот Пипков", специализирала е в Германия, работила е като инспектор-методист в Комисията по духовно развитие и култура към Общинския народен съвет и Центъра за художествена самодейност - Плевен. Дълги години е диригент на Детския хор при Окръжния пионерски дом, Хора на девойките при храм "Света Параскева" и на хора при Държавния Северняшки ансамбъл за народни песни и танци - Плевен, на който същевременно е и директор и главен художествен ръководител. През 2008 става Експерт-реклама на Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", а от 2009 досега е директор на ОКИ Дом на културата "Средец" - София. Носител е на множество награди и отличия, сред които: "Златна лира" от Съюза на българските музикални и танцови дейци в България за цялостна дейност (2004), "Кристална лира" от Министерството на културата за върхови постижения в музикалното и танцово изкуство в България (2004), Златна карта и златна значка от Европейския форум на експертите и Академия за международно признати лидери в науката и културата (2007), Златна книга и златен печат, присъдени от Съвета на Европейската научна и културна общност за принос към развитието на българската култура (2010), Награда "Проф. Васил Арнаудов", присъдена за заслуги за съхраняването на хоровата култура на България (2013), Отличие Златна монета "Писменост" за активна съвременна културна дейност, присъдена от Съвета на Европейската научна и културна общност (2013) и Почетен знак и звание лауреат на "Златно перо" – Награда за Дом на културата "Средец " от Cantus Firmus, Classic FM и галерия Makta (2020).
По повод 50-годишнината от основаването на Дом на културата "Средец", която се отбелязва с поредица творчески изяви през цялата 2024-а година, Лилия Тошева гостува в "Предаване без име". Част от интервюто ви предлагаме в звуковия файл, а целия разговор можете да проследите тази събота, 8 юни, от 11 часа по програма "Христо Ботев".
Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création. Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..
Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
В поредното съботно издание "За здравето" използвахме много военни термини, но говорихме по важни теми, може би най-болезнените за родната здравна система..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до..
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg