Международният фестивал "Пражка пролет" тази година беше отбелязан с над 50 концерта в различни точки на Прага. По покана на Чешкия център в София проф. Илия Граматиков посети най-голямото музикално събитие в Чехия. В три издания на предаването "Контемпо" той успя да разкаже малка част от впечатленията си от изключително богатата програма на фестивала.
"Фестивалът е създаден малко след Втората световна война и до днес продължава да бъде най-голямото музикално събитие не само в Чехия, но и на европейската и световна сцена, с оглед на това какви гостуващи музиканти от цял свят присъстват. Легендарен фестивал, който ние знаем още от близкото ни минало, свързано с Източния блок, където именно в тези години Чехия продължава да държи на този фестивал.
Пражка пролет е институция – визитната картичка на Чехия. Фестивал, в който вземат участие президенти, министри на културата, кметове и представители на важни, културни и политически организации с официални обръщения. Всички ние знаем за "Пражка пролет", слушали сме записи от него, но когато човек отиде и стане свидетел на фестивала и ако, както мен, имах щастието да поговоря с организаторите на фестивала, да бъда на пресконференциите, на разговорите с творците и композиторите или с изпълнители, които са гости на фестивала, когато стане част от това нещо, си дава сметка, че това е в пъти по-грандиозно събитие, отколкото всъщност сме си представяли. Фестивалът е до такава степен представителен, че организаторите не правят никакъв компромис с качеството. Дори в младежката програма или концертите за по-широката аудитория, изпълнителите са на световно ниво."
Ето какво сподели Проф. Граматиков при пристигането си в Прага:
С Проф. Илия Граматиков разговаряхме за редица произведения в рамките на фестивала: Световната премиера на Sanctuaries – In the Depths of Cave Paintings от Крищоф Мржатка, както и европейските премиери на Суперорганизъм от Мирослав Срнка и 11 000 струни от Георг Фридрих Хаас.
В "Контемпо" представихме и два от трите големи концерта, изпълнени от Ансамбъл „Клангфорум Вийн“ – резидентният състав на 79-ото издание на Международния фестивал "Пражка пролет". Единия от тях беше с композиции от Ребека Сондерс – резидентният композитор на фестивала, както и от Ено Попе – диригент на Клангфорум Вийн. Чуйте повече в разговора.
На 79-ото издание на Международния фестивал "Пражка пролет" тази година взеха участие водещи европейски състави, сред които Берлинската филхармония, Симфоничният оркестър на Академия "Санта Чечилия", оркестърът на Миланската Скала, Симфоничният оркестър на Френското радио, Бароковият оркестър и хор Амстердам и редица други.
Друг акцент от концертите на Ансамбъл "Клангфорум Вийн" са премиерни изпълнения на произведения от чешки и словашки композитори. По този начин ансамбълът дава сцена на следващото поколение млади таланти и ги стимулира да развиват своето писане.
Снимка – Prague Spring
"Тъй като писарите ще продължат, малцината читатели, които ги имаше по света, ще сменят занаята си и ще станат също писари" – това някак беше първата далечна асоциация, още докато слушах за първи път целия албум I Am The End Of The World на настоящия проект на Ангел Симитчиев Born Erased – именно микро-дистопията "Край на света на края" от..
Неделна вечер. В дъжда. Какво друго да прави човек, освен да отиде на японски психеделик рок концерт . Мястото е клуб "Паве" под Столична библиотека (вход от "Уилям Гладстон" 68), а часът – 20:00ч. В най-силната досега откъм японски авангард и ъндърграунд година за "Аларма Пънк Джаз" , след концертите на Казухиса Учихаши и Акира Саката (с..
В съботния празничен ден слушателите на програма "Христо Ботев" ще имат възможността да чуят документален запис на една рядко изпълнявана творба от композитора Парашкев Хаджиев. Избрали сме изпълнение от 25 ноември 1969 г., когато солистите и оркестърът на Софийската опера са изпълнили операта "Майстори" под диригентската палка на маестро Атанас..
Либрето: Парашкев Хаджиев По драматичната пиеса на: Рачо Стоянов Световна премиера: 9 октомври 1966 г., Софийска опера Действащи лица и изпълнители: • Тихол, майстор резбар (тенор) • Найден, негов син, резбар (бас) • Милкана, жена на Найден (сопран) • Живко, майстор резбар (тенор) • Добри (баритон) • Кольо (тенор) • Генчо..
Задава се шумна мрачна майска вечер в сърцето на мрака в София. 24 май с наситени китари, дръм машини, бас и бяс. Понякога те се завръщат: след дебюта си на българска земя по Гергьовден 2024 г. независимото (в пълния смисъл на думата) електро-индъстриъл-авнагард-рок дуо Putan Club повтаря Софияна светлата дата 24 май в тъмните подземия на..
Има ли руска пропаганда в българските училища и какво показва разследване на БНТ, коментира в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ Мая Димитрова,..
Как да различим социалните от политическите послания в една криза и защо исканията на синдикалистите по време на протестите в градския транспорт на..
"Тъй като писарите ще продължат, малцината читатели, които ги имаше по света, ще сменят занаята си и ще станат също писари" – това някак беше първата..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg