Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Господинов представя "Градинарят и смъртта" на 40-ата "Аполония"

7
Георги Господинов

Историята на един баща, един син и едно последно разсъмване – милостива и в същото време безмилостна, ни представи пред открито небе в Созопол Георги Господинов. Премиерата на новата му книга "Градинарят и смъртта" е това, което цялата публика на 40-ите Празници на изкуствата "Аполония" очакваше. Видя се и от препълнения двор на Градската художествена галерия в морския град.

Всъщност всяка нова книга на Георги Господинов е представяна за първи път именно на "Аполония", в двора на галерията, в късния следобед, в края на лятото.


"Градинарят и смъртта" е книга за свечеряване, така че нямаше по-подходящо време и място да има своята премиера, каза в началото на представянето ѝ авторът. За него тази книга е по-особена и много би искал с нея да отключи спомените на хората. Тя няма лесен жанр, трябва сама да си го изобрети. Както смъртта няма жанр. Както животът. Както градината. Роман елегия, роман градина.

Владо Пенев
В представянето ѝ, което се случи непосредствено след като участниците в поредния Майсторски клас по творческо писане на Георги Господинов в рамките на "Аполония" прочетоха написаното от тях, участие взеха актьорът Владо Пенев и тромпетистът Мишо Йосифов. Именно Пенев, който чете думи от романа "Градинарят и смъртта", можете да чуете в звуковия файл.

Мишо Йосифов
Музиката, която огласи историята в новата книга на Георги Господинов "Градинарят и смъртта" също е от значение за усещането за разказа в нея. Ето и за какво говори тромпетът на Мишо Йосифов.

Издателката Невена Дишлиева беше сред гостите на премиерата на Георги Господинов. Тя е от малкото, прочели "Градинарят и смъртта” още в ръкопис. Чуйте какво сподели за романа:

Невена Дишлиева обясни, че докато е чела "Градинарят и смъртта" е успяла да се откъсне от приятеля и да чете разказвача Георги Господинов, въпреки общата съдба на обезбащяване. Затова и го попита дали по време на писането на Романа е имало момент, в който е успял да отдели личната болка и да премине във фикцията. Георги Господинов отговори:

https://static.bnr.bg/gallery/cr/cbb9e51f7593b3e7041b47be68e22ae9.jpg
Писателят сподели, че това е книга, която не очакваш да напишеш и в същото време пишеш много бързо. Историята в нея тръгва от тефтера, което го завръща към позабравеното, но хубаво усещане от писането на ръка. Господинов отбеляза дори, че ако можеше - би издал книгата именно така, написана на ръка. Това писане му е помогнало, книгата се оказала спасителна за него по някакъв начин. Съществува обаче и моментът на последващото преживяване на смъртта. Ето защо премиерата на "Градинарят и смъртта" на "Аполония" е толкова лична - това е първо и много специално, може би дори единствено представяне на книгата.

Романът няма нужда от нищо друго, освен да се чете насаме от човека. Това е книга за бащите ни, а не конкретно за бащата на Георги Господинов. Не се и пише лесно за фигурата на бащата. Особено за отсъстващите бащи на социализма.

В посока на това как се пише и разказва за смъртта с думи за новия роман на Георги Господинов участие в представянето на романа взе ѝ поетесата и преводач Надежда Радулова. Тя също заговори за бездната на въпроса за края.

Снимки: Празници на изкуствата  "Аполония"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Райко Гърлич ще получи Наградата на София на 29-ия Международен София филм фест

Наградата на София, която връчва Столичната община за принос към изкуството на киното, тази година ще получи големият хърватски режисьор Райко Гърлич, съобщиха организаторите на фестивала, който ще се проведе от 13 до 31 март. Филмите на Гърлич смело и честно разкриват болезнените истини на Балканите, улавяйки сложността на човешките взаимоотношения..

публикувано на 05.02.25 в 18:32

Силата да бъдеш "Чист"

Актьорът Теодор Папазов дава още един ракурс към темата за зависимостите в "Какво се случва". Известно време той играе документалния моноспектакъл "Чист", базиран на истории на зависими, а познава добре силата на преживяното, защото за него това е и лична история. "За мен думата чист има доста силно значение, защото преди десет години и аз бях..

публикувано на 05.02.25 в 17:30
Националните награди за сценични изкуства –

Христо Мутафчиев: Младите настъпват в българския театър

Съюзът на артистите в България обяви номинациите за тазгодишните награди "Икар", които се присъждат на най-добрите постижения в сценичните изкуства. Тази година статуетките ще бъдат връчени за 51-ви път. В категорията "Водеща мъжка роля" са номинирани: ·  Мак Маринов  за ролята на Д-р Стокман в "Обществен враг“, Малък градски театър "Зад канала“..

публикувано на 05.02.25 в 15:20
Любен Гройс

Неповторимият Любен Гройс – магьосник за актьорите

Вечно живият театър и класическата драматургия са неговата страст. Той е български режисьор с европейско измерение като творец, магьосник за актьорите. Поставял е Шекспир, Молиер, Ибсен, Йовков, Страшимиров. Човек с много лица – на режисьор, поет, драматург, преводач, изследовател, критик, писател на театрални анализи, разкази и портрети на актьори...

публикувано на 05.02.25 в 14:47

"Ноти от мелодията на живота" събира истории за известни личности

За Ваньо Стоилов, кореспондент на в. "24 часа" от Стара Загора, това е трета поредна книга. Този път историите му препращат и към популярното предаване на БНР "Спорт и музика", но и към дейци на културата: ранни спомени за Елисавета Багряна, памет за Маргарита Димитрова, поглед отблизо към  Анна Томова-Синтова, Веселина Кацарова, Ваня Цветкова,  Емил..

публикувано на 05.02.25 в 11:27