Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Георги Господинов представя "Градинарят и смъртта" на 40-ата "Аполония"

7
Георги Господинов

Историята на един баща, един син и едно последно разсъмване – милостива и в същото време безмилостна, ни представи пред открито небе в Созопол Георги Господинов. Премиерата на новата му книга "Градинарят и смъртта" е това, което цялата публика на 40-ите Празници на изкуствата "Аполония" очакваше. Видя се и от препълнения двор на Градската художествена галерия в морския град.

Всъщност всяка нова книга на Георги Господинов е представяна за първи път именно на "Аполония", в двора на галерията, в късния следобед, в края на лятото.


"Градинарят и смъртта" е книга за свечеряване, така че нямаше по-подходящо време и място да има своята премиера, каза в началото на представянето ѝ авторът. За него тази книга е по-особена и много би искал с нея да отключи спомените на хората. Тя няма лесен жанр, трябва сама да си го изобрети. Както смъртта няма жанр. Както животът. Както градината. Роман елегия, роман градина.

Владо Пенев
В представянето ѝ, което се случи непосредствено след като участниците в поредния Майсторски клас по творческо писане на Георги Господинов в рамките на "Аполония" прочетоха написаното от тях, участие взеха актьорът Владо Пенев и тромпетистът Мишо Йосифов. Именно Пенев, който чете думи от романа "Градинарят и смъртта", можете да чуете в звуковия файл.

Мишо Йосифов
Музиката, която огласи историята в новата книга на Георги Господинов "Градинарят и смъртта" също е от значение за усещането за разказа в нея. Ето и за какво говори тромпетът на Мишо Йосифов.

Издателката Невена Дишлиева беше сред гостите на премиерата на Георги Господинов. Тя е от малкото, прочели "Градинарят и смъртта” още в ръкопис. Чуйте какво сподели за романа:

Невена Дишлиева обясни, че докато е чела "Градинарят и смъртта" е успяла да се откъсне от приятеля и да чете разказвача Георги Господинов, въпреки общата съдба на обезбащяване. Затова и го попита дали по време на писането на Романа е имало момент, в който е успял да отдели личната болка и да премине във фикцията. Георги Господинов отговори:

https://static.bnr.bg/gallery/cr/cbb9e51f7593b3e7041b47be68e22ae9.jpg
Писателят сподели, че това е книга, която не очакваш да напишеш и в същото време пишеш много бързо. Историята в нея тръгва от тефтера, което го завръща към позабравеното, но хубаво усещане от писането на ръка. Господинов отбеляза дори, че ако можеше - би издал книгата именно така, написана на ръка. Това писане му е помогнало, книгата се оказала спасителна за него по някакъв начин. Съществува обаче и моментът на последващото преживяване на смъртта. Ето защо премиерата на "Градинарят и смъртта" на "Аполония" е толкова лична - това е първо и много специално, може би дори единствено представяне на книгата.

Романът няма нужда от нищо друго, освен да се чете насаме от човека. Това е книга за бащите ни, а не конкретно за бащата на Георги Господинов. Не се и пише лесно за фигурата на бащата. Особено за отсъстващите бащи на социализма.

В посока на това как се пише и разказва за смъртта с думи за новия роман на Георги Господинов участие в представянето на романа взе ѝ поетесата и преводач Надежда Радулова. Тя също заговори за бездната на въпроса за края.

Снимки: Празници на изкуствата  "Аполония"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Театралното изкуство и тенденциите от Международния фестивал в Пилзен

Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..

публикувано на 24.11.24 в 08:40

Фестивалът Aerowaves и 20 години сцена "Дерида"

Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..

публикувано на 23.11.24 в 09:35

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика

Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..

публикувано на 23.11.24 в 09:00

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50