Поетът, писател, издател и преводач, автор на повече от 50 книги и енциклопедии за деца, Цанко Лалев, представя в "Нашият ден" своя роман "Домът на пчелите", с който вчера се запозна публиката на "Аполония".
По думите на автора това не е роман за деца, а роман с деца. Книгата е мултижанрова, многопластова и трудно се побира в познатите литературни рамки.
Лалев споделя, че от най-ранна възраст се чувства свързан с книгите, тъй като е част от поколение, за което литературата е била най-важният извор на фантазия. През годините творчески труд Лалев узрява за написването на романа, който носи в себе си елементи от детско-юношеската литература, от заниманията на автора с история и усъвършенствания поетичен език. Романът е резултат от една лична зрялост, по думите на Лалев.
В "Домът на пчелите" две деца преминават през времеви портал и се връщат в Европейското средновековие. Приключението преминава през важни топоси за епохата – от България, през Константинопол до Франция. Картината на средновековната реалност в романа е сурова и многопластова, като авторът споделя, че тя е в отговор на романтизираните, псевдоисторически съвременни произведения. Лалев е категоричен, че пътят към историческата информация включва много четене на достоверни източници и пътуване до автентичните исторически извори.
Основна тема в "Домът на пчелите" е феноменът на богомилството, в чиято сърцевина е битката между доброто и злото. Присъства и фолклорно-митологичен пласт, тъй като Лалев е автор на книгата "Български митове и легенди" и темата дълго узрява в писателското му съзнание.
В романа не отсъстват напрежението и усещането за травма. Това, по думите на Лалев, е отговор на травматичните преживявания на българското общество. Доброто и злото в Средновековието имат много ясни измерения. Днес животът сякаш е добър в редица аспекти, но зад него се крие нещо необяснимо и травмиращо за българите, смята писателят.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..
Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен. “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова", която до 19..
В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..
В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори, костюми от..
Да си свидетел на пътя на човек, който следва сърцето си, несъмнено е вдъхновяващо. Радослав Владимиров припомня това както с ролята си на Мето в екранизацията на Хайтовия разказ “Сватба” – филм на Магдалена Ралчева с международно признание и с много силно изградена ценността система, така и с всичко, което прави в житейски план, където – за разлика от..
Международният поетичен фестивал " Софийските метафори" съчетава съвременна поезия, музика, визуални и сценични изкуства по начин, достъпен за широката..
Международният филмов фестивал "Срещу течението" се открива на 11 септември в София, в клуб “Строежа” от 19 часа, когато ще бъдат представени 5 филма, а..
Градът е пазител на стари традиции в занаятите, свързани с обработката на глина. Затова не случайно често е наричан "Керамичната столица на България". Тук..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg