Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лабиринтите на полуистината в изложбата Fake (f)or Real

Снимка: Европейска комисия – България

Лабиринтите на фалшификациите и полуистините от вчера и днес ще преброди всеки посетител на пътуващата изложба Fake (f)or Real на Дома на европейската история в Брюксел, която гостува на Националния етнографски музей до 20 октомври.

За човечеството, което във всяка епоха е било мамено, и за мащабния разказ в изложбата в "Terra Култура" разговаряме с куратора Мария Боянова.

Боянова изтъква, че екипът на музея е преминал през специално обучение, за да може да посрещне посетителите на изложбата и да ги преведе през нейните тематични и исторически лабиринти.

Fake (f)or Real е наднационална експозиция, която съдържа примери от цяла Европа. Важно е зрителят да съумее да вникне в детайлите и да се запознае фактологично с представената информация. По думите на Боянова изложбата задава деликатни въпроси и напипва болни места, а някои от инсталациите и разказите предизвикват сериозни емоционални реакции и дискусии. Всичко е представено по начин, по който зрителите да не се чувстват притиснати да формират определено мнение, подчертава Боянова.

Кураторът уточнява структурата на изложбата, която се състои от шест глави, проследяващи историята на фалшификациите с примери от Античността, Средновековието, Просвещението, века на национализма (XIX в.), Втората световна война и ерата на постистините – времето, в което живеем.

Боянова запознава слушателите с някои от любопитните примери, показани в изложбата. Джордж Псалманазар е английски мореплавател от XVIII, който издава книга за о. Формоза (днешен Тайван), в която твърди, че е първият формозец, дошъл в Европа, за да представи своята култура. Псалманазар измисля невероятни истории за бита и вярванията на формозците и книгата му се превръща в сензация, като в преведена на френски, немски и нидерландски. Чак посмъртно Псалманазар публикува мемоари, в които си признава за своето "срамно шарлатанство", разказва Боянова.

Друг акцент в изложбата е белгийската треска по НЛО в периода 1979 година до 1990 година, която стартира след снимка на триъгълно светещо тяло в небето. Следва поредица от подобни "свидетелства". Години по-късно става ясно, че първата снимка е фалшификат.  

Епохата на постистината е представена чрез интерактивни инсталации, които разкриват как работи алгоритъмът в социалните мрежи и доколко сме податливи на фалшиви новини в забързаното си ежедневие.

Боянова изразява надежда, че бъдещите поколения няма да ни съдят твърде строго. Изложбата показва колко е лесно от гледна точка на съвременното ни познание да се присмеем на цивилизацията, която ни е предшествала.

"Фалшификатите съществуват, откакто го има човека. Важно е да не се присмиваме на предходните глави от историята, защото и до ден днешен хората се заблуждават.", казва Боянова.

Повече по темата чуйте в звуковия файл:  

По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Линиите на времето и архитектурната ни история

Филмът на Божидар Стоилков "Линии на времето: Българският модернизъм" предлага нов поглед към наследството на българския архитектурен модернизъм. Той е първата част от поредицата "Архитектурата преди и сега", създадена в сътрудничество с Клуб "Смисъл".   В "Какво се случва" филма представят продуцентката му Силвия Куманова и архитект Веселин Алексиев..

публикувано на 11.11.25 в 17:06

Другият съм аз: фотожурналистът Михаела Вачева

Фотограф, разказвач на истории, който живее между България и САЩ. Репортерските ѝ интереси са насочени към истории за миграция, принудителна асимилация, равенство между половете и маргинализирани общности. "Аз съм българо-турски фотожурналист на свободна практика, базиран на Балканите (предимно в България) и Сан Франциско, Калифорния, казва..

публикувано на 11.11.25 в 16:49
Васко Кръпката

Васко Кръпката и битката за едната свобода

"Вече усещахме, че стената се клати. Аз тогава карах такси в София, Москвич. Живеехме в гарсониерата на баща ми. И една пияна жена се качи в таксито и каза: "Тато падна". – така Васко Кръпката си спомня датата 10 ноември 1989 година – Казах: Другарко, много сте се напила! Не може да бъде! Не ѝ взех пари, прибрах се вкъщи и си пуснах "Свободна..

публикувано на 11.11.25 в 15:19
Вислава Шимборска

Полската следвоенна поезия

Предаването "Литературата. Начин на упортреба" е посветено този път на полската следвоенна поезия – поетите Чеслав Милош, Збигнев Херберт, Вислава Шимборска и Тадеуш Ружевич. Разказват повече преводачът Камен Рикев и д-р Кристиян Янев. Чеслав Милош (1911 – 2004), един от най-именитите полски писатели на ХХ век. Дебютира като поет в сп. "Alma Mater..

публикувано на 11.11.25 в 14:25
Весела Морова, Светлана Вълкова, Кин Стоянов, Йорданка Янкова, Дарина Маринова

Програма "Христо Ботев" раздаде наградите "Златният будилник" 2025

Журналистите от националната програма за култура и образование "Христо Ботев" на БНР раздадоха своите Златни будилници за 24-ти път.  По традиция от 2002 година насам наградите "Златният  будилник" се връчват на 1 ноември, но този път церемонията се състоя на друга знакова дата – 10 ноември. Лауреатите се избират чрез пряко гласуване от всички..

обновено на 11.11.25 в 10:54