Националната художествена академия представя юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" – "50 години по-късно" в галерия "Академия".
Експозицията включва проекти за рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, проекти за търговско-промишлени изложения, за търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения – EXPO, както и съпътстващите ги лога, шрифтове, експозиционна графика, рекламни постери, билбордове, сувенири, дипляни, каталози, проспекти, кореспондентни материали, транспаранти, мултимедийни презентации, уеб реклама и др.
Рекламният дизайн е вид творчество за визуална информация, комуникация и реклама. Основна негова характеристика е, че изгражда условна реалност чрез краткотрайни във времето и мобилни в пространството визуални образи, носители на определени социални, културни, търговски и рекламни послания. Обект на рекламния дизайн са визуалните образи на изложения, изложби, павилиони, щандове, витрини, музеи, галерии и пр., мобилни конструктивно-визуални решения на интериори и екстериори с временен характер, както и всички комуникационни елементи на фирмения стил. Той формира специфични изразни средства преди всичко от сферата на пластичните визуални изкуства, но често, за по-ефективно въздействие, в информационно-комуникационните процеси се включват и изразни средства от други изкуства – театър, кино, музика и т.н., а аудио-визията като правило се използва като съпътстващ елемент.
Специалността "Рекламен дизайн" има дълга история. Организацията на Държавното рисувално училище, понастоящем Националната художествена академия следва опита на водещите в Европа художествено-индустриални училища. Студентите, завършили общия курс, могат да продължат своето образование в специализирани школи/ателиета. В историята на художественото оформление важно място заема Ателието по декоративно изкуство, открито през 1898 година, където освен общите предмети специално се изучава рисуване и живопис на декоративни елементи и декоративни композиции. През този формиращ период се разработват първите учебни програми по декоративно изкуство. В началото на новия век завършват първите випуски художници-декоратори и се полага началото на професионалното художествено оформление в България.
В края на 60-е и началото на 70-е години назрява необходимостта от специално подготвени специалисти за тази широкообхватна дейност.
В исторически аспект рекламният дизайн у нас води началото си от панаирите и тържищата, където протичала търговската дейност. През втората половина на ХIХ в. се организират първите български изложби в Москва (1868 г.) и в Цариград (1872 г.). Тези най-ранни прояви на българската художествена практика, която днес наричаме рекламен дизайн, са импровизирани, спонтанни, любителски и имат за цел да привлекат вниманието на чуждестранната общественост към борбата на България за независимост. В съвремието ни дейността му е пряко свързана с всички сфери на обществени взаимоотношения – търговско-икономически, социални, спортни, културни и политически. Рекламният дизайн използва и развива основните художествени идеи на различни епохи, което се отразява в определенията, чрез които е наричан. В края на ХIХ в. и началото на ХХ в. той е схващан като част от декоративното изкуство и се нарича "декоративно оформление", а специалистът – "художник-декоратор". Към средата на ХХ в. се налага терминът "пространствено оформление", малко по-късно "художествено-пространствено оформление", респективно "художник-оформител". Всички те по един или друг начин изразяват и обобщават обичайните занаятчийски и манифактурни практики, които осигуряват възпроизводството на художествените проекти. Последните десетилетия на ХХ в. поставят рекламния дизайн в нови технологични и информационни условия, които, заедно със съществените промени във видоизменената пространствена среда, налагат дизайнерското начало и нови подходи при решаване на краткотрайните и мобилни произведения.
Специалност "Рекламен дизайн" осъществява обучение и в трите основни образователни степени – "Бакалавър", "Магистър", "Доктор".
Шумен е домакин на едно от най-значимите културни събития в България – Международния фестивал "Друмеви театрални празници". Неговото 34-то издание включва 18 представления. Фестивалът ще предложи на шуменската публика и гостите на града богата и разнообразна програма от спектакли на водещи български и международни театрални трупи. Зрителите ще..
За седма поредна година, в навечерието на Международния ден на танца, излиза новият брой на годишното издание за балет, съвременен танц, пърформанс и танцова култура "Списание за танц". На фокус в 120-те печатни страници на изданието е темата за "Нови поколения в танца". В броя намират място интервюта с водещи български и международни хореографи и..
Ние хомо сапиенс ли сме или хомо Цапиенс? Кога и как потребителската култура излезе от рамките на "културното" и се превърнахме в едни машини за боклук? Вероятно тези и други въпроси ще си зададат родителите и учителите, които ще заведат децата на поредицата родена от фантазията на Магдалена Митева (режисьор, сценограф и актьор в спектакъла) и..
На 6 май в галерия "Йосип Рачич", част от Националния музей за модерно изкуство в Загреб, се откри самостоятелната изложба "Жорж Папазов. 90 години по-късно". Тя включва живописни творби от колекцията на Георги Василев и е част от проекта му за възраждане на името на големия художник на световната сцена. Куратор е Мария Василева. Папазов има..
Георги Гочев е класически филолог, преводач, културолог, университетски преподаватели публицист. Завършва с отличие класическа филология в СУ "Св. Кл. Охридски". Редовен докторант към департамент "Средиземноморски и източни изследвания" към Нов български университет в София, където защитава и докторската си дисертация на тема "Щастие и промяна...
Френският институт в България започва честванията на 120-годишнината от рождението на писателя-нобелист Елиас Канети с едно мащабно събитие на 12, 13 и 14..
"Terra Култура" пренася своите слушатели в света на наивизма с цвят, аромат и вкус от детството. За опита да върнем изгубеното чудо обратно в живота..
Студовете през февруари и през април се оказаха помитащи за вече напъпилите и разцъфтели трайни насаждения, но пострадаха и едногодишни култури...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg