Националната художествена галерия представя гостуващата изложба "Диалог между линия и нишка" – съвместен проект с Китайската художествена академия, Ханджоу.
Проектът е насочен към художествените изследвания и практики на преподаватели от Училището по калиграфия и Департамента по "Нишково изкуство" при Китайската художествена академия в Ханджоу. Той включва 28 творби от 25 художници, работещи в областта на китайската калиграфия и нишковото изкуството.
Изложбата отдава почит на големия български художник проф. Марин Върбанов, който през 1986 години създава Изследователския център за нишкото изкуство в Китайската художествена академия в Ханджоу, който и до днес носи неговото име. Проф. Върбанов има значителен принос в изграждането на стабилни отношения между Китай и България в областта на изкуството и академичното образование, както и за укрепването на културния обмен и приятелството между художествените академии ва двете страни.
Калиграфията е една от най-старите традиционни форми на изкуство в Китай, която ясно отразява китайската философия и естетическото виждане за черно-бяло. През вековете са се развивали различни методи на полагане на туш върху хартия и са се формирали специфични калиграфски стилове. Калиграфията е олицетворение на стремежа на художниците към нови артистични и духовни иновации. Сравнение с нея, текстилното изкуство е сравнително нова художествена дисциплина.
Изследователският център за нишково изкуство "Върбанов" поставя основите на академичното обучение в областта на нишковото изкуство в Китай. Проф. Върбанов въвежда тази дисциплина в Китайската художествена академия, и оттогава изследванията и художествените практики в тази област процъфтяват. Днес нишковото изкуство съществува като самостоятелен департамент, който продължава да се развива. Произведенията в тази изложба показват наследството на проф. Върбанов и неговото влияние върху развитието на преподавателите от Департамента по" Нишково изкуство". Творбите показват също така новаторското мислене и иновативните художествени практики в съвременния китайски и международен контекст.
"Темата на изложбата "Диалог между линия и нишка" подчертава сложното взаимодействие на линиите както в калиграфията, така и в нишковото изкуство. Тези произведения на изкуството формират пластове от визуална и емоционална дълбочина, създавайки деликатен баланс между движение и покой, мекота и еластичност.
Английското заглавие на изложбата Attitude in Black and White допълнително разкрива дълбоката връзка между движенията на ръцете и тялото, като външни прояви на вътрешния характер на художника по време на художествения процес. Използвайки туш, хартия и влакна като изразно средство в своите произведения, художниците разкриват пред българската публика китайската философска мисъл и хуманистичен дух. В тази изложба черното и бялото надхвърлят границите на цвета, като се трансформират в разнообразни текстури и форми, предизвикващи въображението.", споделят от организационния екип на експозицията.
Откриване: 28 Октомври 2024 г., 18.00 часа, галерия "Академия"
Кураторски екип: артистичен директор: Шен Хао, куратор: Асадур Маркаров, асистент-куратор: Рен Дже, Мария Ганева
Организатори: Национална художествена академия, София, Китайска художествена академия – Факултет по калиграфия и Факултет по скулптура и публично изкуство, Ханджоу, Китай.
Дали и как изгнанието се отразява върху творчеството на известни композитори, които са преживели напускането на родината си? На този общ въпрос отговаря книгата "Изгнание и музика" на швейцарския писател, преводач, преподавател в Лозанския университет, философ и културолог Етиен Барилие. Авторът несъмнено е изключително ерудиран, книгата му е..
Във фокуса на рубриката "Моментна снимка" са сценичните събития на януарския нюйоркски афиш. Разговорът се съсредоточава върху "Кабаре" – мюзикъл на Джо Мастъроф, Джон Кандър и Фред Еб. Постановката на Ребека Фрекнал в нюйоркския The August Wilson Theatre , трансформиран до неузнаваемост, върви под заглавието "Кабаре в клуба Кит Кат"...
"И все пак, въпреки цялата многотия от възможни модуси на превода, отвъд препирните за чуждото и родното, предаването на стила на писателя, неизбежния отпечатък, който преводачът оставя в текста, и останалите добре познати ни ябълки на раздора в караниците около превода, като че ли все по-често се налага да си задаваме въпроса не дали един превод е..
"Ретроспекции към публичната комуникация" – проф. Минка Златева гостува в "Артефир", за да представи своята книга, посветена на приноса на Факултета по журналистика и масова комуникация в българското висше образование. "След 1989 година промяната в обществения живот наложи промяна и в образованието, и в дисциплините, които преподаваме във..
Как Еверест – връх първоначално обявен за невъзможен за изкачване, след това принизен до просто самоубийствен, се превръща във възможност, от която хиляди хора могат да се възползват? Отговорът на този въпрос търси американският журналист и писател Уил Кокръл в своята книга " Еверест ООД". Авторът прави над 120 интервюта с професионални..
Какви опасности за свободата на изразяване и демокрацията крият предложените за гласуване в НС през тази седмица проектозакон за "чуждестранните агенти"..
Какво е "соросоид" и наистина ли е застрашена демокрацията у нас и в Европа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Георги Лозанов ,..
Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg