Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Велислав Павлов за "Сватба"-та в киното и абсурда пред театъра

4
Кадър от филма „Сватба“
Снимка: zlatnaroza.bg

Филм за самотата и за това как хората се справят с нея дори когато не са физически сами. Филм за търсенето на близост, за появата на любовта и нейното значение. Филм за изборите и живота след тях. Така вижда "Сватба" – екранизацията по едноименния разказ на Николай Хайтов от сборника му "Диви разкази", която вече е по кината в цялата страна - актьорът Велислав Павлов.

Режисьор на филма е Магдалена Ралчева. Той имаше своята официална премиера в Кан и получи наградата на гилдия "Критика" към СБФД на 42-рата "Златна роза" заради достоверността си и изисканата си стилистика. По думите на критиците това е един постановъчен костюмен филм, какъвто не сме гледали от години в българското кино.

Кадър от филма „Сватба“
"Мисля, че се е получило нещо, което да е любопитно. Красиво със сигурност за гледане. Камерата е страхотна, мястото, на което бяхме и снимахме, също е голям герой. Този контекст е много важен", каза в "Кино с думи" Велислав Павлов.

А мястото е сърцето на Родопите. Тъкмо тази планина определя и хората, за които се разказва в "Сватба". Суровата красота на планината оставя отпечатък върху човека, живота му, търсенията и отношенията му.

Във филма участват Ралица Стоянова и Радослав Владимиров, които са в ролята на Хате и Мето, а също така и Васил Банов, Светлана Янчева, Михаил Мутафов и Гергана Данданова. Оператор е Емил Христов, сценарист – Юрий Дачев, а музиката е на Минко Ламбов.

Кадър от филма „Сватба“
В "Кино с думи" Велислав Павлов говори за първата му среща със сценария на "Сватба", за пресъздадената епоха и усещането за нея, за израстването на героите и неговото лично в професията, за щедростта в партньорството и идеята от "виж ме" да се стигне до "виж ни".

Коментира обаче и събитията около премиерата на постановката "Оръжията и човекът", която Джон Малкович режисира в Народния театър.

"Ето че сега същите хора, които преди време спираха кинопрожекции, се опитват да кажат какво може да се поставя на сцена.  Това е възмутително - смята актьорът от трупата на театъра. - Ще ми се обаче да го погледнем трезво и хладно. Това е някакво явление, което набира все по-голяма скорост и за което трябва да започне да се говори сериозно. И то не емоционално, а да се направи някакъв разрез и да се огледа от всички страни. Това е претенция за патриотизъм, която е абсолютно псевдо. Някакви хора, ставайки въпрос за пиеса, за театър, говорят за война, за това, че нещо са осмивали българската армия, което е невярно. Точно тези хора се опитват и да диктуват какво може и какво не може да се поставя от един автор. Това какво е, ако не е някакъв опит за цензура?! Много е опасно."

Велислав Павлов изрично подчерта, че:
"Въобще не става въпрос за Джон Малкович, нито става въпрос за театър. Тези хора се опитват да правят политика. Опитват се да вкарат България някъде, където не е била дори в най-мрачния соц. Говорят за православие, за патриотизъм, за някакви неща от миналото, като че ли България не е светска държава."

Той разясни и факти относно избора на пиесата "Оръжията и човекът":
"Понеже се говори, че пиесата е избрана нарочно, за да бъде провокация и да се тества доколко българите са приспани – пиесата е избрана от Джон Малкович. Аз това го знам, то се знае. Джон Малкович е искал да я постави, защото му се струва интересно, че става въпрос за България в пиеса на Бърнард Шоу, който е световен автор. Така че и това не е вярно."

Актьорът призова зрителите да гледат кино и театър, които се правят сега, защото има хора, които си вършат добре работата.

Целия разговор с Велислав Павлов чуйте в звуковия файл.

Снимки: zlatnaroza.bg
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Четирима са претендентите за театралната награда "Слави Шкаров" тази година

Драматичният театър "Сава Огнянов" в Русе обяви финалистите в тазгодишното седмо издание на Конкурса за млад театрален режисьор "Слави Шкаров". Освен от България, тази година в него участват млади режисьори от Република Северна Македония и Румъния. Четирима от тях са номинирани да се състезават във финалния кръг, който ще се проведе в Русе от..

публикувано на 23.04.25 в 16:18
Кирил Кадийски

Кирил Кадийски: За поезията и второто значение на думите

Между новата поетична книга "Звездна каторга. Новата Герника" и сборника "Борис Пастернак – стихотворения" – разговор в "Артефир" с поета и преводач Кирил Кадийски за (не)съществуващата граница между поета и преводача. "Звездна каторга. Новата Герника. Сонети и други стихотворения" е ново издание с поезия на поета – кавалер на френския..

публикувано на 23.04.25 в 16:00
Проф. Михаил Неделчев

Проф. Михаил Неделчев представя "Литературният персонализъм"

За книгата "Литературният персонализъм" в "Артефир" разговаряме с нейния автор, литературния историк и критик проф. Михаил Неделчев. Изследването беше представено в столичния книжен център "Гринуич" от проф. Пламен Дойнов и проф. Калин Янакиев, като в ролята на модератор влезе писателят Захари Карабашлиев. Проф. Неделчев разказва, че е..

публикувано на 23.04.25 в 15:54
рок легендата Пийт Таунзенд

"Тревожни години" от рок легендата Пийт Таунзенд

Излезе от печат "Тревожни години", дебютен роман на рок легендата Пийт Таунзенд, съосновател, водещ китарист и текстописец на една от най-влиятелните рок групи на XX век. Книгата представлява стъписваща въртележка от незабравими герои, видения за рая и ада и размисли за творчеството, гениалността, лудостта и безпокойствата на съвременния живот...

публикувано на 23.04.25 в 15:33
д-р Дочка Кисьова-Гогова

Изкуствоведът Дочка Кисьова представя "Въведение в историята на плаката"

Книгата на д-р Дочка Кисьова-Гогова е учебно пособие, предназначено за студентите от четвърти курс на специалността "Плакат и визуална комуникация" в Националната художествена академия. В рамките на текст от 160 страници се резюмира историята, спецификата и функциите на плаката, включително и предплакатни форми. Предговорът е от проф. д-р Иван..

публикувано на 23.04.25 в 14:56