"Това е стена" гласи мотото на "Литературни срещи есен 2024", в рамките на които в Национална галерия Двореца се проведе разговор с руския журналист и писател Михаил Зигар. Срещата модерира поетът и журналист Димитър Кенаров.
Зигар е бил военен кореспондент, работил за престижни руски медии. След нахлуването на Русия в Украйна журналистът инициира петиция, която е подписана от изявени хора на културата и науката в страната, а след това емигрира. Днес Зигар е колумнист на Der Spiegel и The New York Times, познат на българските читатели като автор на документалните книги "Империята трябва да умре", "Война и наказание", "Русия, една секунда преди Путин, или какво се обърка, как и защо".
Пред българската аудитория Зигар призна, че винаги е завиждал на лекотата, която имат в работата си писателите на художествена литература, но въпреки това не изпитва желание да пише фикция, тъй като намира историята и реалните събития за далеч по-невероятни.
"Документалната проза има много по-голяма сила да променя обществото. Историята е основата на всички наши мечти", казва Зигар. Трагедията на Русия, по думите на журналиста, е, че там единствената допустима история е имперската, в която няма други поводи за гордост освен насилието.
Относно "канселирането" на руската култура и класици като Достоевски, Зигар изрази мнение, че то "не е практично".
Работите на Достоевски са знакови за днешните нагласи в Русия. Живеещият в Русия руснак оправдава правото за нахлуване в Украйна с правото на Америка да нападне Ирак, обяснява журналистът, според когото това въплъщава дилемата на Разколников. Но дори и империалистът Достоевски е знаел, че престъплението води до наказание, добавя Зигар.
Целия репортаж от срещата с Михаил Зигар чуйте в звуковия файл:
Алтернативното в културата и в живота ни се обсъжда в това издания на "Гласът на времето". Участват: Данислава Делчева, Тончо Краевски, Милена Николова-Миленита и Ангел Каспарянов. Дискусията минава през музиката, опозицията алтернативна срещу “мейнстрийм” култура и разликите в артистичните подходи през 90-те и днес. Събеседниците отговарят..
В епизод 590 "Трамвай по желание" насочва вниманието на своята публика към провокативната постановка на продуцентската къща "Гръм и тряс", скандално озаглавена "П.О.Р.Н.О.". Стожерите на благоприличието няма защо да се шокират, защото, макар и провокативна, темата на спектакъла е не само обществено приемлива, а и обществено необходима. Става дума..
Международният кинофестивал, който тази година ще се проведе в Кан между 13 и 24 май , разпространи официалната си визия, съобщи за "Артефир" кинокритичката Павлина Желева , която следи събитието отблизо. По традиция плакатите на Кан често отбелязват годишнини от създаването на емблематични филми. Много известни актьори, между които Ингрид..
"Маршът Компарсита" се нарича новата книга на Петринел Гочев, която снощи беше представена в Драматичен театър - Габрово. На 15 май авторът ще има премиера и съвместна изложба, заедно с Гергана Змийчарова в BKI Haus Wittgenstein - Виена. През юни на Фестивала на камерните спектакли във Враца сборникът с новели "Маршът Компарсита" отново ще бъде..
На 15 май (четвъртък), от 18.30 ч. в галерия "Синтезис" се открива изложбата "Честно казано, искам да се храня само с мъгла, като отшелник" на белгийската визуална артистка и фотографка Катрин Лонгли . Тя е родена в Белгия през 1980 г., живее и работи в Брюксел. Завършва фотография, комуникационни изследвания и антропология. Артистичният ѝ подход е..
"Terra Култура" пренася своите слушатели в света на наивизма с цвят, аромат и вкус от детството. За опита да върнем изгубеното чудо обратно в живота..
Ние хомо сапиенс ли сме или хомо Цапиенс? Кога и как потребителската култура излезе от рамките на "културното" и се превърнахме в едни машини за..
Шумен е домакин на едно от най-значимите културни събития в България – Международния фестивал "Друмеви театрални празници". Неговото 34-то издание включва..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg