Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Гунди – легенда за любовта": филмът, който дълго ще помним

4
Снимка: @gundi.film

Наричат "Гунди – легенда за любовта" киносъбитието на десетилетието у нас. Причината са колкото всичките над 500000 продадени билета, които превръщат филма в най-гледания от 1989 година насам, и тълпите от хора на различна възраст, които извиват опашки пред касите на кината, толкова и отдаденият екип, който от пораждането на идеята за филмовия разказ до създаването му вярва в посланието, което носи. С това една легенда за любовта пише история за кино. Навярно така се получава, когато разказваш с отдаденост за човек като Георги Аспарухов.

Макар всеки от екипа да е имал усещането, че е част от нещо магично, никой не е очаквал "Гудни – легенда за любовта" да постигне толкова голям успех сред зрителите си, немалко от които са го гледали повече от веднъж. Вдъхновяващото всъщност е, че филмът успява да обедини хората във време, в което сме привикнали към концепцията за разединение.


Според Димитър Димитров, режисьора, благодарение на когото "Гунди – легенда за любовта" е точно тази филмова история, която можем да гледаме днес, в това е и смисълът на киното, а и на културата въобще – да обединява народа в мислите, целите и вярванията му.

Парадоксалното е, че отново история от времето на комунизма е в основата на киноразказа, който привлича така силно зрителите вече повече от четири седмици.

"Това, което се видя, е че българският зрител има вкус и има око, а и е адски взискателен вече, защото се гледат много чужди филми, за разлика от преди 15-20 години, когато беше по-трудно. Сега кликаш и гледаш всичко, което е по света, то стига до теб за 2 секунди за 15-16 лева на месец. И ние като автори сме длъжни да не обиждаме зрителите с това, което правим. Ние сме длъжни, особено ако харчим пари, които са от Националния филмов център, т.е. това са и техни пари, да не ги обиждаме, да ги уважаваме и да им даваме качествени продукти. Качествени казвам като ниво на киноразказ и киноезик", обясни в "Кино с думи" Димитър Димитров по отношение на това с какво не бива да се прави компромис в киното. Според него трябва да запазим българската идентичност в темите и историите, които се разказват на екрана.

"За да си в тази професия, първото и най-важно нещо, което трябва да спазваш, е да си верен на себе си. Започва се оттам ти да имаш вътрешния барометър на това какво искаш да постигнеш, каква е целта ти и да гледаш напред и нагоре, а не да мислиш за задоволяване на собственото си его и на собствените си нужди – финансови или за слава", допълни Йордан Марков, създател на визуалните ефекти в "Гунди – легенда за любовта".

Той разказва в ефира на "Кино с думи" за вярата и вдъхновението, с което е работил по филма, за екипа, с който е споделил радостта от създаването на всеки малък детайл от визуалната му среда, за значението на добрия пример в киното и за ролята на човека, който дирижира всичко това, а именно – режисьора.

В звуковия файл можете да чуете още:
какво означава да се чувстваш като баща на филма, който създаваш;
• защо е важно да си смел в решенията си и да заставаш зад името си, когато работиш по един филм;
• как се създава позитивна среда по време на един снимачен процес, особено когато 150 човека са вперили поглед в теб;
• защо най-добре свършената работа е тази, която остава незабелязана;
• защо Иван Христов и Андрей Арнаунов са продуценти за пример;
• защо "шапки долу за режисьора" е в дъното на добрия екип.

Снимки: @gundi.film
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Разговор за три книги от балкански автори в превод на Русанка Ляпова

"Балкански хоризонти" е нарекла преводачката Русанка Ляпова разговора за три книги, преведени от нея. Това са "Употреба на човека" от Александър Тишма, "Мехмед, червената бандана и снежинката" от Семездин Мехмединович и "Спомен за гората" от Дамир Каракаш, съответно от сръбски, босненски и хърватски език. Авторите на тези книги имат различен стил..

публикувано на 13.06.25 в 16:35

Четири дни със SoFest Summer 2025

С концерт на TINO започна SoFest Summer 2025. Лятното издание, което се провежда в " Кино Кабана " , за втори път ще представи единствения на Балканите фестивал за линейни танци и възпламеняващи партита за малки и големи с DJ Franzy и DJ Aldo. Дневната програма на SoFest е със свободен вход и ще зарадва децата, като ги потопи в света на..

публикувано на 13.06.25 в 15:16
Ана Батова, Майа Тинкова, Емил Янев и Валерия Минева-Лира

Ана и ветровете

В епизод 593 "Трамвай по желание" среща своята публика с талантливата млада режисьорка Ана Батева. Ана Батева завършва "Режисура за драматичен театър" в класа на проф. Пламен Марков в НАТФИЗ през 2013 г. А през 2020 година защитава и магистърска степен по "Арт мениджмънт" в АМТИИ "Проф. Асен Диамандиев" в Пловдив. Там тя е щатен режисьор. През..

публикувано на 13.06.25 в 15:05

Прогонването на българските турци – преки фотографски свидетелства

В документална фотографска изложба за първи път могат да се видят потресаващи кадри от изселването на българските турци от родината им от 1969 и от 1989 година, непоказвани досега. Точно в деня, в който през 1989 г. българските граждани от турски произход бяха насилствено изгонени от тоталитарната власт в България – 3 юни, беше открита изложбата..

публикувано на 13.06.25 в 14:01
Атанас Маев

Атанас Маев: Културният сектор търси контакт, но няма отговор от Министерството на културата

Културни организации и артисти оповестиха отворено писмо, с което алармираха за липсата на диалог и информационното затъмнение, в което работи сектора. Според Атанас Маев, артмениджър на Дерида денс център, към момента то съдържа над 300 подписа. "Ние никъде не присъстваме като артисти, като свободно практикуващи, като професионалисти, които през..

публикувано на 13.06.25 в 11:14