Далеч от въпроси като "Какво е искал да каже авторът?", а и "Какво е искал да каже героят?", с ясното съзнание, че авторът и разказвачът не са едно и също нещо и напълно в обстоятелствата на това, че колкото автори, толкова и формулировки на дадено понятие, състояние или форма можем да открием, ние, като зрители, имам възможността да усетим свободата на сцената и да опитаме от любимата ни, а и необходима заедност. Защото авторският театър, стана дума в ефира на програма "Христо Ботев" на БНР, напълно отговаря на идеята за това "Какво се случва", когато група от хора, разбира се – винаги може и да е само един човек, се съберат и изберат да се изразят. Заедно от началото до края.
Тези хора работят с тънка и чуплива материя, за тях преди текста, който няма нищо общо с драматургията, е важен именно елементът на екипност. Да, има концептуалист, който обединява всичко това, но въпросът е, че обединението се ражда на сцената в момента на зараждането на самата идея.
Актрисата и драматург Здрава Каменова го описва така: "Когато те стяга обувката на повече от едно място, когато не ти стига да си просто изпълнител, а и създател, когато имаш теми, които те вълнуват – неминуемо стигаш до създаването на авторски театър". За нея театърът е възможен само в тази му форма – авторската.
Това мнение споделят и Цвета Балийска, организатор на Фестивала на авторския театър – ФАТ, чието пето издание ще бъде на 23 и 24 ноември в "Топлоцентрала", и част от участниците в панелната дискусия, която ще се случи в неговите рамки – режисьорката Елица Йовчева и преподавателят по актьорско майсторство и уличен клоун Ивомир Игнатов-Кени от театър "Хенд", Пловдив. В тематичното предаване "Какво се случва" те размишляваха над това каква е ролята на автора в театъра, каква е неговата вътрешна истина и защо авторският театър всъщност се явява пространство за среща на творци, но и много повече от това.
Тримата се обединиха около идеята, че всеки от участниците в авторския театър въплъщава себе си в спектакъла, който напълно традиционен в своя финален резултат, различава се само по стъпките на съграждане.
Авторският театър не е импровизационен, нито експериментален, даже не е задължително да бъде независим, той е това, което хора, обединено около една обща идея – най-често лична тема, която може да бъде колкото социална и обществено значима, толкова и съвсем отнесена към човешката природа и психологията на нещата, избират да направят на сцената. Изразните средства, с които се поставя текстът, идват в последствие. Решенията се вземат заедно, а режисьорът, или концептуалистът, е винаги там, при всяка направена крачка, за да дирижира колаборативния процес. Накрая всеки от изпълнителите създатели на авторския спектакъл остава с усещането за личен принос, а публиката гледа нещо, което ѝ въздейства още по-директно.
Авторският театър се различава от драмтургичния и по това, че всяко следващото представление на конкретния спектакъл може да бъде различно от предишното.
Цялата програма на тазгодишното пето издание на Фестивала на авторския театър – ФАТ, който предоставя възможност и на незрящите хора и техните придружители да се насладят на спектаклите в програмата, при това с вход свободен, можете да откриете в социалните мрежи.
Повече подробности за това какво в действителност представлява авторският театър – чуйте в звуковия файл.
За трети път спектакълът "Елементарните частици" на Народния театър – интерпретация на режисьора Крис Шарков по едноименния роман на Мишел Уелбек – излиза извън пределите на България. След завоюваните две награди – за сценографско постижение на Никола Тороманов и за най-добър млад актьор на Мартин Димитров – от Балканския театрален фестивал "Театър на..
Сила, власт, война, опозиция, подигравки и сексуалност – всичко това се смесва във войнствената природа на човешкото състояние. Там, където се ражда и изкуството. Това изкуство, което може да бъде мощен инструмент за културна дипломация. Именно този инструмент може да преодолява езикови и културни бариери, да насърчава международните отношения и..
Филмът "Радио Африка" е първият български филм за африканската музика , както и първата подобна продукция, която събира български и африкански артисти, които да споделят своята визия по определена тема. Един филм за почитателите на африканската музика, както и за онези, които тепърва ще се запознаят с богатството и разнообразието на тази култура. Филмът..
От 11 до 16 май Шумен беше домакин на традиционния фестивал "Друмеви театрални празници". Конкурсната програма на престижния театрален форум включва единствено представления, създадени по български текстове, като на най-добрите от тях се присъждат награди в няколко категории. В програмата на тазгодишното 34-то издание на фестивала участваха..
Отбелязваме 60-годишнината от рождението на този голям български музикант и поет, белязал с творчеството си времето на прехода. Защо неговите послания остават актуални и днес? Каква е ролята на социалната поезия и музика в съвременното общество, и как различните поколения я припознават и преживяват? Заедно с: Нели Недева-Воева, Доротея Монова, проф...
На 13 май Централната минерална баня в София навърши 112 години. Сградата, която е построена по проект на архитектите Фридрих Грюнангер и Петко Момчилов,..
Емоционалната интелигентност (EQ) се открива в способността да разпознаваш, разбираш и управляваш собствените си емоции, като това включва и..
Най-дълго поставяният американски мюзикъл в историята пристига да дебютира пред родните меломани като част от своето европейско турне, за да оживее в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg