Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Медийният "закон на Пеевски" не върши никаква работа

Тодор Галев: Дезинформацията се потребява за конкретни политически цели

Голяма част от вярващите в конспиративни теории са високо образовани и това е стряскащо

Тодор Галев
Снимка: личен архив

Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор Галев, доктор по социология в БАН, директор "Научни изследвания" в Центъра за изследване на демокрацията.  

"Разпространението на комбинация от конспиративни теории и дезинформация се случва главно през социалните мрежи. Доскоро фейсбук беше най-важната и все още е първа по брой потребители в България, но и мрежи от типа телеграм започват да настигат много силно фейсбук. Наблюдаваме, че все повече източници, които разпространяват дезинформация и конспиративни теории, са вече силно представени в телеграм. 

Голяма част от дезинформацията и конспиративните теории или се разпространява, дори произвежда от политически партии и свързаните с тях лица или от групи, които работят скрито за съответните политически партии. Да ги наречем тролове, но може и да са групи от съподвижници на тези партии, някои парламентарно представени."

Разпространението

"Обикновено в дадена социална мрежа се пуска някакво твърдение, то започва да се разпространява, много често е координирано. След като достигне определен брой харесвания и мащаб, това нещо обикновено преминава в онлайн медиите. Най-често това са твърдения, изказани от даден политик или личност от така наречените инфлуенсъри, формиращи мнение, които казват – ето в социалните мрежи широко се дискутира еди-какво си и това води до допълнително набъбване на балона. Не всички, които го разпространяват, може да са поддръжници на съответната партия, както беше със случая с ваксините против Covid. След като десетки, понякога хиляди споделят даденото твърдение, то добива гражданственост и вече може да бъде "взето" от някой политик и той да спекулира, че масово хората в социалните мрежи мислят по даден начин."

Конспиративни теории и дезинформация – по-висок резултат в НС

"Едно от проучванията ни за изборите за ЕП през юни показа, че над 70% от българските граждани вярват в конспиративни теории от всякакъв вид – дезинформация или пък, че ни пръскат, или че илюминатите управляват света, или че всички ваксини са вредни, не само тези против Covid. Също така в проучването ни излезе, че около 45% от хората споделят дезинформационни твърдения.

Интересно е, че между тези две групи на споделящите дезинформация и конспиративни теории има голямо припокриване. Вижда се, че в социалните мрежи от едни и също профили, зад които седят понякога отделни лица, понякога цели групи с по няколкостотин хиляди членове, те са именно източникът на голяма част от тези едновременно конспиративни теории и неверни информационни твърдения. 

И оттук, който и да е политик, ако изкаже каквото и да било твърдение, свързано с конспиративна теория, бива възприет от голяма част от тези 70% като правилния политик. Т.е. тези хора започват да му се доверяват и има по-голям шанс да гласуват за него.

Вече пет години проследяваме статии за това, че в Украйна, а и в други бивши соц. републики, се изграждат от НАТО биолаборатории, в които се извършват забранени биологически опити. Включително след началото на войната в Украйна, има вече и статии, в които се пише, че в тези биолаборатории биват произвеждани супервойници, биологични мутанти, които се биели на страната на Украйна. Това нещо беше споделяно от няколко от политическите партии и техните лидери, най-често радикално десни като "Възраждане", или БСП. 

Което само по себе си води до негативен ефект върху българските граждани. Именно когато една конспиративна теория, включваща и дезинформация, която се използва за конкретни политически цели като например да се подкопае доверието в НАТО или да се утвърди позиция да не се отпуска помощ от България за Украйна. 

Когато този тип конспиративно-дезинформационни твърдения започнат официално да се споделят от политическите партии и техните лидери по официални медии, те придобиват много по-голяма гражданственост и сила, убеждавайки много хора. Този негативен ефект от споделянето на конспиративни теории се засилва."

Фейсбук групи, подкрепящи политически партии

"Оказва се, че платената политическа реклама в интернет, която идва от най-различни фейсбук групи, подкрепящи някоя партия, е десетки пъти повече като средство от това, каквото са платили политическите партии през всичките им възможни акаунти – на личности, на регионални структури, на централната им структура и т.н.

Именно тези групи на уж само симпатизанти дават за платена реклама на конкретната партия повече от самата партия, и да уточним, става дума за милиони на година.

Примерно част от групите, подкрепящи "Възраждане" и "Величие", са именно групите, които разпространяват най-често конспиративни теории. Като се започне от тези, несвързани с българската политика, и се стигне до чисто нашенски истории.

Тук изниква въпросът тези пари, които се дават, тези милиони, наистина ли 10 хиляди души са решили доброволно, че ще дарят по едно, две левчета, за да промотират политически свързана реклама (както я маркира фейсбук), или тези групи са скрити касички на съответните партии. Т.е. през тези групи вървят едни неофициални бюджети, които са пари на партиите, но те не са декларирани официално. И дали тези партии добиват тези пари по неофициален начин, също е въпрос."

Как са ощетени гражданите

"Говорим за тези, които търсят и потребяват информация за конспиративни теории, ще ѝ повярват и споделят, а те са, както казахме, много. Казахме, че изключително ефективно се преплита конспиративна теория с дезинформация. Това работи по следния начин. Обслужвайки някаква конкретна политическа цел, към нея се слага някаква дезинформация. Например – България е единствената страна от ЕС, която има излаз на море и все още няма нито една офшорна вятърна перка. Към това се добавя и че тези вятърни централи пречат на риболова. А има безброй доказателства, че това не е така.

Тази теза тръгна от една мрежа от онлайн сайтове и много широко се разпространи в социалните мрежи. Интересно е, че сайтът, от който тръгна тази невярна теза, е "Petel.bg", за последните две години е една от най-големите онлайн медии по брой потребители в България. Тази онлайн медия, преди да започне да публикува тази теза и други подобни неверни тези, смени частично собствеността си. Основната част от собствеността ѝ от две години  е на една дама, която е съпруга на депутат от БСП, който именно се бореше срещу вятърните централи – г-н Гуцанов. 

Ето как една конспиративна теория, която съдържа в себе си и елемент на дезинформация, бива употребена за конкретна политическа цел. Тук опираме до много неща, които са свързани с регулациите на медиите. За съжаление в България тя не е уредена както трябва. Неефективната регулационна рамка не позволява да се осветли медийната собственост и кой реално седи зад подобни публикации."

Нито СЕМ успяват, нито пък така нареченият медиен закон "Пеевски", защото има безброй недостатъци. Проблематично е законово какво трябва да включва този медиен регистър, защото той изключва определен тип медии от своя обхват, но дори тези, които са задължени да се регистрират, "А" – Законът не казва какви трябва да са санкциите за неизпълнение на тези задължения. "Б" – законът на Пеевски не казва и кой трябва да налага тези санкции. Съответно никой не налага никакви санкции за тези медии, които не се вписват в регистъра на Министерство на културата или не дават точна информация за собствеността си. "В" – не казва кой трябва да проверява и трябва ли някой да проверява достоверността на вписването и как тя трябва да бъде удостоверявана. 

Така че това е популистки закон, който не върши никаква работа. На повечето сайтове няма никаква информация кое е юридическото лице, което седи зад съответния сайт. Натъквали сме се на такива случаи, когато собственикът на сайта наистина се е регистрирал в Министерство на културата, но не може да се направи връзка между юридическото лице, което е регистрирано там, и сайта, който съществува, просто защото не е изпълнено едно от задълженията или няколко от задълженията по този закон, които изискват тази информация да съществува."

Малки стъпки срещу дезинформацията и конспиративните теории

"В момента се подготвя въвеждането на рамка за анализ и мониторинг на дезинформацията във всички институции на правителството. Това означава всички национални агенции и министерства, която е разработена и приложена във  Великобритания и сега се подготвя внедряването ѝ в България. Например г-н Костадинов през 2021 година надмина с 200% активността през социалните мрежи на всички други, събрани заедно, лидери на политически партии в тази конкретна предизборна кампания. Същото направиха и "Величие". Давам за пример тях, защото те или поне техните поддръжници са сред разпространителите на конспиративни теории още от времето на Covid. 

Така че, очевидно, онази част от населението, които вярват в конспиративни теории и които са мнозинство за съжаление, се отплаща с увеличаване на гласоподаватели за съответната партия. Вярващите в конспиративни теории, колкото и да е странно, има достатъчно изследвания, които го показват не само за България, но и за света, не са необразовани и неграмотни хора. Напротив, сред тези, които разпространяват и вярват в конспиративни теории, може би една трета са високо образовани, завършили висше образование с много добри доходи. Това е най-стряскащото, защото тези хора би трябвало да имат най-висока критичност и най-висока медийна грамотност. Също така, не трябва да забравяме, че една голяма чат от тези хора са всъщност хората, които обучават следващите поколения. Това са учители в училищата и университетски преподаватели."


По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Импулсът в мен: Новогодишни обещания

Темата на подкаста "Импулсът в мен" този път са новогодишните обещания – успяваме ли да ги спазим? Най-ранните известни новогодишни обещания били тези, направени от древните вавилонци, които обещавали пред владетеля да изплатят дълговете си и да върнат взетото назаем. Но защо тази древна практика се проваля толкова често? Според..

публикувано на 06.01.25 в 14:51
Максим Делчев, Ана-Мария Кръстева и Вартануш Топакбашян

Светлината от празниците Ханука за евреите и Рождество за арменците

На 25-ия ден от месец Кислев по еврейския календар, в продължение на осем дни еврейската общност по целия свят празнува Ханука – празникът на светлината. През отминалата 2024 г. той започна от залез слънце на 25 декември и продължи до нощта на 2 януари тази година. Това е един от най-важните еврейски празници. В продължение на 8 дни във всеки..

публикувано на 06.01.25 в 13:15

Богоявление и Ботев – празник и памет в Калофер

На 6 януари, един от най-светлите християнски празници - Богоявление, отбелязваме 177 години от рождението на Христо Ботев по нов стил. В рамките на рубриката "Коментарът"  в предаването Terra Култура, екипът направи директно включване от Калофер с колегата Димитър Владимиров от Радио Пловдив. Калофер, родният град на великия поет и революционер, на..

обновено на 06.01.25 в 12:51
Булка от село Рибново

Достъпът до култура в българската действителност

Достъпът до култура е предизвикателство в българската действителност. Какви отговори и предложения ни дават изследванията на средата и представителите на културния сектор и какво предстои през новата 2025 година – разговор в "Нашият ден" с Янина Танева , основател на "Фабрика за идеи". Танева подчертава пряката връзка между достъпът и..

публикувано на 06.01.25 в 11:42

Голямата тема за новите храни

Отглеждането на насекоми за агроиндустрията все още звучи екзотично в българското общество, но темата за новите храни става все по-актуална. Рубриката "Зелените новатори на България" на предаването "Нашият ден" представя Мария Александрова , която ръководи проектите за иновации и устойчивост в Nasekomo – високотехнологична компания,..

публикувано на 06.01.25 в 09:43