Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Киносветът на Десислава Томова

Кои са ефективните подходи за финансиране на кино

Десислава Томова

Кои са ефективните подходи за финансиране на кино – разказва продуцентката и режисьорка, авторка на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания"

Истории от дълбините на душата и интересите на сърцето – към тях се насочва Десислава Томова. Тя живее и работи като независим продуцент, режисьор, сценарист и писател в Малага, Испания, и винаги намира начин да се завърне в България. За себе си казва, че обитава граничната зона на киното, театъра, литературата, музиката и изобразителното изкуство. Има мнение обаче в каква съвременна среда се намира тази гранична зона:

"Напоследък наблюдавам пълна деградация, сериозно отмиране на естетическото чувство, изобщо отмиране на интереса към естетиката – не само в киното, и в литературата. Истинският творец не може да престане да бъде такъв, където и да се намира по света. Почувствах се призвана да направя усилие в тази посока, за да се пречупи лошата тенденция. Изкуството днес все повече се изтърбушва откъм мисловно съдържание, моите усилия са свързани с опита да се излезе от този омагьосан кръг – изкуството като себеизразяване или обслужване на конюнктурата. 

В никакъв случай не искам да изпадам в подобна ситуация, не съм се движила никога по течението, което в общи линии ме прави не особено симпатична на някои кръгове – интелигентски и хуманитарни, така че аз винаги съм била привърженик на стремежа към истината. Истината през болката, през страданието, през бедността. Някои казват: "Няма нужда да страдаш толкова, за да направиш хубаво изкуство", аз смятам, че то извира от душата и сърцето на твореца и тогава е най-истинско", обясни в "Кино с думи" Десислава Томова.

Тя е режисьор на филмите "Речно възраждане“, "Грета“, "Трохи любов“ и "Черен пазар". Последният, който на испански носи името Estraperlo, има първа награда за най-добър минидокументален филм на INDIE FOR YOU в Лос Анджелис. Той е следствие на трудните периоди, през които Десислава преминава в Испания. Филмът има интересна история, която въвлича хора от едно местно заведение, и попада в жанра на докуфикшъна.

Документално-игралният късометражен филм е базиран на едноименния разказ на Десислава Томова Estraperlo, който е част от втората ѝ книга "(К)Раят на рая". В него става дума за черния пазар след Гражданската война, а историята е пресъздадена от свидетел на събитията от онова време.

Освен на сборника с разкази "(К)Раят на рая" Десислава е автор и на романа "Хронографът на доктор Коен", който има аудиоверсия на испански, а скоро навярно и екранизация, както и на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания".

"Основната идея на книгата е, че новите алтернативни форми на финансиране на кино намаляват риска от загуба при филмопроизводството в сравнение с традиционните начини на финансиране. Една от перспективите за решаване на този проблем е свързана с участието на българските кинематографисти в международни копродукции, особено европейски, което много се практикува от колегите. 

Те естествено са напипали пулса на този правилен подход, като правят такива продукции и така киното се разпростира на различни територии, обогатява се – не само езиково, а и културно. Книгата представя възможностите за финансиране на киното и свързаните с него политики, разглежда кинополитиките в България и Испания, а накрая завършва с общи изводи, препоръки и перспективи за по-нататъшно развитие", разясни авторката.

Десислава Томова е учила "Персонифицирана аудиовизуална журналистика", "Театрална режисура в европейски контекст" и "Креативно и артпредприемачество".

В звуковия файл можете да чуете каква е спецификата на артпредприемачеството, какво представляват сюжетите на филмите ѝ, кои са ефективните подходи за финансиране на кино, какъв е животът между независимите филми, книгите и музиката и защо в основната на всичко стои любовта.

Снимки – личен архив

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

4-то издание на фестивал "Киноваканция"

Събитието представя селекция от нови български пълнометражни, късометражни и анимационни филми, както и срещи с екипите на част от тях. Фестивалът ще бъде открит с прожекция на филма "Клас 90" на режисьора Бойко Боянов, след което зрителите ще имат възможност да се срещнат с част от създателите му. Възможност за среща с хора от филмовите екипи..

публикувано на 22.06.25 в 07:17
Цветан Андреев (вляво) и Емил Янев

Последно повикване в "Трамвай по желание" без утешителна награда

В епизод 595 "Трамвай по желание" среща своята публика с изгряващата поп-рок група "Последно повикване" и нейнят фронтмен Цветан Андреев. Първият албум на поп-рок групата "Последно повикване" излезе през май. Освен албума, музикантите заснеха и видеоклип към пилотния сингъл, с участието на Филип Аврамов и Мая Бежанска, а наскоро всичко това бе..

публикувано на 21.06.25 в 16:10
Васко Мавриков и Розита Еленова

Творчеството пази децата на България

За втора поредна година програма "Христо Ботев" излъчва директно от сцена кино "Кабана" в София откриването на Четвъртото издание на Workshop Еленов. Събитието е в памет на обичания от няколко поколения актьори и публика – театралният педагог Димитър Еленов. През 2025-а каузата на фестивала е обръщението към младите хора да заменят агресията с..

публикувано на 21.06.25 в 13:59

Младите български художници на НХА

За трета поредна година Национална художествена академия ще превърне София в епицентър на мащабния проект "Изложби на дипломираните бакалаври и магистри от НХА – випуск 2025 година".  Тази ежегодна инициатива води своята традиция от първите години на Държавното рисувално училище. Тя се реализира съвместно с редица престижни галерии и културни..

публикувано на 21.06.25 в 10:05
Изложба „Помним ли това, което сме забравили?“

Паралакс акция – и защо няма да се върнем

Институтът за съвременно изкуство в София отбелязва своята 30-годишнина. Започва програма от три групови изложби на своите членове, като предвижда и създаване на книжно издание, което проследява дългогодишната дейност на Института. Кураторската концепция е на Ярослава Бубнова, а названието на програмата е "Паралакс акция. Откъде идваме? Кои сме?..

публикувано на 21.06.25 в 08:30