Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Киносветът на Десислава Томова

Кои са ефективните подходи за финансиране на кино

Десислава Томова

Кои са ефективните подходи за финансиране на кино – разказва продуцентката и режисьорка, авторка на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания"

Истории от дълбините на душата и интересите на сърцето – към тях се насочва Десислава Томова. Тя живее и работи като независим продуцент, режисьор, сценарист и писател в Малага, Испания, и винаги намира начин да се завърне в България. За себе си казва, че обитава граничната зона на киното, театъра, литературата, музиката и изобразителното изкуство. Има мнение обаче в каква съвременна среда се намира тази гранична зона:

"Напоследък наблюдавам пълна деградация, сериозно отмиране на естетическото чувство, изобщо отмиране на интереса към естетиката – не само в киното, и в литературата. Истинският творец не може да престане да бъде такъв, където и да се намира по света. Почувствах се призвана да направя усилие в тази посока, за да се пречупи лошата тенденция. Изкуството днес все повече се изтърбушва откъм мисловно съдържание, моите усилия са свързани с опита да се излезе от този омагьосан кръг – изкуството като себеизразяване или обслужване на конюнктурата. 

В никакъв случай не искам да изпадам в подобна ситуация, не съм се движила никога по течението, което в общи линии ме прави не особено симпатична на някои кръгове – интелигентски и хуманитарни, така че аз винаги съм била привърженик на стремежа към истината. Истината през болката, през страданието, през бедността. Някои казват: "Няма нужда да страдаш толкова, за да направиш хубаво изкуство", аз смятам, че то извира от душата и сърцето на твореца и тогава е най-истинско", обясни в "Кино с думи" Десислава Томова.

Тя е режисьор на филмите "Речно възраждане“, "Грета“, "Трохи любов“ и "Черен пазар". Последният, който на испански носи името Estraperlo, има първа награда за най-добър минидокументален филм на INDIE FOR YOU в Лос Анджелис. Той е следствие на трудните периоди, през които Десислава преминава в Испания. Филмът има интересна история, която въвлича хора от едно местно заведение, и попада в жанра на докуфикшъна.

Документално-игралният късометражен филм е базиран на едноименния разказ на Десислава Томова Estraperlo, който е част от втората ѝ книга "(К)Раят на рая". В него става дума за черния пазар след Гражданската война, а историята е пресъздадена от свидетел на събитията от онова време.

Освен на сборника с разкази "(К)Раят на рая" Десислава е автор и на романа "Хронографът на доктор Коен", който има аудиоверсия на испански, а скоро навярно и екранизация, както и на книгата "Нови методи за финансиране на кино в България и Испания".

"Основната идея на книгата е, че новите алтернативни форми на финансиране на кино намаляват риска от загуба при филмопроизводството в сравнение с традиционните начини на финансиране. Една от перспективите за решаване на този проблем е свързана с участието на българските кинематографисти в международни копродукции, особено европейски, което много се практикува от колегите. 

Те естествено са напипали пулса на този правилен подход, като правят такива продукции и така киното се разпростира на различни територии, обогатява се – не само езиково, а и културно. Книгата представя възможностите за финансиране на киното и свързаните с него политики, разглежда кинополитиките в България и Испания, а накрая завършва с общи изводи, препоръки и перспективи за по-нататъшно развитие", разясни авторката.

Десислава Томова е учила "Персонифицирана аудиовизуална журналистика", "Театрална режисура в европейски контекст" и "Креативно и артпредприемачество".

В звуковия файл можете да чуете каква е спецификата на артпредприемачеството, какво представляват сюжетите на филмите ѝ, кои са ефективните подходи за финансиране на кино, какъв е животът между независимите филми, книгите и музиката и защо в основната на всичко стои любовта.

Снимки – личен архив

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Промяна в статута на Националната награда за поезия "Иван Николов"

Като една от най-престижните награди за поезия у нас, Националната награда за поезия "Иван Николов" е следена с интерес от почитателите на българската поезия, от авторите и от издателите.  Този декември 2024 година награждаване не се състоя, защото конкурсът не беше обявен.  Организаторите сега представят новата си концепция за статут и график...

публикувано на 09.01.25 в 16:40

Поезията на 90-те оживява във филми

Кратките филми по поезията на 90-те започват турне из страната. Прожекция по стихове на българските автори ще се състои на 10 януари 2025 г. от 18 часа в сградата на Народно читалище "Светлина - 1975", с. Гара Елин Пелин. Филмите са съчетание на поезия, музика и визия. Авторите, по чиято поезия са направени, са имена като Иван Методиев, Екатерина..

публикувано на 09.01.25 в 15:47
Димитър Коруджиев

Памет за Димитър Коруджиев

Днес беше опелото на писателя Димитър Коруджиев, който си отиде на 84-годишна възраст.  "Градината с косовете" е един от най-известните му книги, както и "Домът на Алма“, "Преди да се умре. Фантазия за Сашо Сладура", "1989“, и др. На читателски интерес се радват и книгите му с есета на християнска тематика.  Пред БТА писателят Деян Енев казва за..

публикувано на 09.01.25 в 15:35

Литературната 2025 година: Тенденции, теми и очаквания според водещи издатели

В рубриката "Разговорът" поканихме трима представители на водещи издателства в България, за да споделят своите виждания за литературната 2025 година. Десислава Желева, Темз Арабаджиева и Димитър Риков. Те обсъдиха какви са очакванията, темите и предизвикателствата, които предстоят в света на книгите. Ето какво разказаха те. "Може би тенденциите не..

обновено на 09.01.25 в 13:26
Изложба „Забранено изкуство“ в Топлоцентрала

Забранено изкуство

Цензурата е сякаш мрачната сянка на изкуството във всички времена. Всеки поглед назад в историята открива нейните прояви под различна форма и по различни причини. И в миналото, и днес цензурата зависи от идеологии, религии, власти, политики, възгледи и от публиката, разбира се – всички те преплетени в сложен, почти гордиев възел понякога...

публикувано на 09.01.25 в 09:07