Изложбата "Fake for/or Real – Истина или лъжа. Историята на подправянията и фалшификациите" е интерактивна изложба, създадена и като пътуваща през 2020 година от Дома на европейската история в Брюксел. В България тя гостува 3 месеца (до 20 октомври т.г. в залите на Националния етнографски музей) и предизвика много голям интерес. Историята на подправянията и фалшификациите се оказа добър урок, за това как трябва да се вглеждаме в онова, което четем, и в онова, което виждаме и което слушаме.
В рубриката "Въпреки мрежата" поканихме гл. ас д-р Радина Илиева, д-р Стамен Кънев и кураторката на Fake for/or Real Мария Боянова от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН, за да ни помогнат с примери от историята как да разпознаваме фалшификациите и манипулациите. В първата част на този разговор става ясно, че истината винаги може да падне жертва, ако не сме достатъчно бдителни.
Изложбата има 6 глави, които проследяват примери за фалшификация от Античността, през Средновековието, през периода на великите географски открития, Просвещението, Векът на национализмите, Втората световна война, като стигаме до най-новото време- Епохата на постистината. Основното послание на тази изложба е, че всяка епоха фалшифицира това, което е най- ценното за нея. Във втората част от разговора с екипа от отдел „Работа с публики и образователни програми“ става дума за разработената от тях образователна програма „На лъжата краката са къси“и за това как учениците от 7 и 8 клас, както и по-големите – от 11-12 клас, се превръщат от пасивни наблюдатели в инженери на разказа, който изисква критично мислене и отсяване на лъжата от истината.
Ерата на постистината
Мария Боянова: "Това понятие трябва да обобщи дигиталната ера в която живеем, когато информацията толкова бързо се разпространява и умножава, че когато е фалшива ние неуспяваме да се преборим с нея и да я изчистим от публичното пространство и на практика идеята на това понятие е, че в днешно време истината е неоткриваема и в рамките на изложбата този период беше представен предимно с игри, с видео игри, с мултимедийни интерактивности, което много добре съобразява и времето, в което живеем, и начинът по който ние прекарваме времето си.
Играта "Фалшиви нашественици" е играта, в която ние трябва да "застреляме" тези новини, които според нас са фалшиви с червен цвят, а със зелен цвят – тези, които са истина, но толкова бързо започват да "падат" новините в един момент, че ние не успяваме да се замислим и да се ориентираме дали това е фалшиво ли е или не е и това е една метафора за начина, по който ние боравим с новините, които ни изкачат в нюзфийда в социалните мрежи и когато не си даваме време да се замислим дали новината е истина или лъжа, да проверим, тук и сега кой е цитиран, преповтаря ли се тази новина в други сайтове? Тогава ние сме склонни много бързо да попаднем в клопката на лъжата, фалшификацията, на заблудата."
Стамен Кънев: "Това ни кара и да се замислим и за ФБ, и за тези социални мрежи дали те само водят до така нареченото "отчуждаване" между хората или са платформи, в които човек става много лесно жертва на фалшификацията и много лесно може да бъде подведен по една или друга идея или течение. Другата интересна игра за деца и възрастни бе играта на балони, в която човек застава срещу стената, на която има монтирана интерактивна система, изобразяваща човешкото тяло и започват да се появяват балончета- отляво, отдясно, отгоре, отдолу и да заливат човека, който се стреми да събере тези балончета в себе си и в своето съзнание, като балончетата са метафора на информацията, но самите балончета са в различни цветове- има сини, зелени, жълти оранжеви и т.н.
Какво прави впечатление? Че от един момент нататък човек започва да събира един и същи цвят балончета в себе си т.е. каквото човек чете най-често и най-много в социалните мрежи или в Гугъл, алгоритъмът на тези сайтове и на тези мрежи започва да разпознава интереса на човека и започва да го затрупва с тази информация – една и съща информация.
Радина Илиева: "Получава се така, че нашите собствени предпочитания задават съдържанието, което да достига до нас като информация.“
Стамен Кънев: "И това е метафора за самозаблудата, в която винаги можем да изпаднем и то неволно, защото търсейки или пък четейки една истинска информация, колкото и да си мисли човек, че тя е неутрална и достоверна, може и да не е така.....Човек трябва да бъде запознат и с алтернативата, за да знае къде се намира всъщност."
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
В рубриката "Лятото на ловеца и риболовеца" в "И рибар съм, и ловец съм" гостува една изключително интересна и колоритна личност – поетът Димитър Никифоров. Израснал край вировете на река Скът, той еднакво добре улавя и рибите, и римите, за което има доста какво да разкаже. Какво си казаха тримата с водещите Росен Мирчев и Асен Масларски..
Предаването представя августовския брой на списание "Лик", което предлага на читателите тематична хронология на туризма у нас – от първия Национален туристически събор през 1958 г. в Нюгола до развитието на организираното туристическо движение през десетилетията. В предаването участват социалният антрополог Харалан Александров, председателят на..
Днес отбелязваме Международния ден на грамотността. Той е създаден от ЮНЕСКО през 1966 година по препоръка на Световната конференция на министрите на образованието за изкореняване на неграмотността, проведена в Техеран. Целта е да се напомня за значението на грамотността в живота на хората и обществото. Според ЮНЕСКО грамотността допринася за мира,..
Този текст не е за птиците на Сакар, но името му, освен че звучи прекрасно поетично, отдалеч ни насочва към меката златна светлина на южния Сакар, където, казват, биоразнообразието е изобилно, но също така отлежават плътни и ароматни вина. И напоследък е много сухо. От няколко години винарни в района, чийто брой постоянно набъбва, се включват в..
Евангелското четиво от неделята преди Кръстовден разкрива пълнотата на тази любов: "Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който повярва в Него да не погине, а да има живот вечен.” Проявената към нас любов чрез въплъщението на Сина Божи и кръстната Му смърт превъзхождат човешкия разум, тя се възприема със сърцето...
Този текст не е за птиците на Сакар, но името му, освен че звучи прекрасно поетично, отдалеч ни насочва към меката златна светлина на южния Сакар, където,..
Евангелското четиво от неделята преди Кръстовден разкрива пълнотата на тази любов: "Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та..
Днес (на 8 септември) приключва "Буна 3" – третото издание Международния форум за съвременно изкуство. Най-голямата платформа за съвременно изкуство с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg