Адаптацията в училище невинаги тръгва по план. Случва се при смяна на училище, друг клас, прием в гимназия – да усетиш, че не се чувстваш добре, че не си на твоето място.
За подобни трудности и как да действаме, за да се справим в такива ситуации говорим в това издание на подкаста "Импулсът в мен":
Родители, говорете с детето си!
За да получите по-добра представа дали се чувства добре прието, задайте му отворени въпроси. Като например: какво е правило със съучениците си, с кого е обядвало, как е прекарвало междучасието.
Други въпроси: вдига ли ръка, изпитват ли го...Това показва дали детето се чувства видяно, чуто и оценено в новата си среда.
Четене на подходящи книги
Книгите могат да помогнат на детето да се идентифицира и след началната дистанцираност да се превърне в част от общността. Започва се с утвърждаване на чувството за идентичност и създаване на пространства, в които децата се чувстват сигурни и забелязани.
Особено за малките деца книгите действат като "огледала, прозорци и плъзгащи се врати" – термин, въведен от Рудин Симс Бишъп, почетен професор на Държавния университет в Охайо.
"Литературата трансформира човешкия опит и го отразява обратно към нас, а в това отражение можем да видим собствения си живот и опит като част от колективния човешки опит", пише д-р Бишъп.
Споделяне на подобен опит
Все по-често учителите са насърчавани да показват собствената си уязвимост, като споделят истории как са били "новото дете" в клас или как са били първите в семейството си, които са отишли в колеж.
Учениците често отбелязват колко полезни са споделените от преподавателите лични истории. Родителите могат да направят същото у дома.
Професионална помощ
Ако преценят, родителите може да се свържат с учителя на детето, за да научат повече за класа и за нещата, които се обсъждат в училище. Може да потърсят и професионална помощ, ако се притесняват, че детето има проблеми с психичното здраве, например проявява по-продължителна тъга, която може да е свързана с липсата на чувство за принадлежност.
Чуйте всичко в звуковия файл:"Не е нужно хората да са трезви или да са спрели наркотиците, за да заслужават храна, подслон и мило отношение". Такава е философията на "Розовата къща" – нископрагов център за работа с хора, зависими от наркотици и алкохол. В къщата хората получават храна, дрехи и всякаква помощ, от която се нуждаят, докато на местата, където те се събират,..
Екстремните метеорологични и климатични явления са причинили икономически загуби на активи, оценявани на 822 млрд. евро за периода 1980-2024 г. в Европейския съюз, като над 208 млрд. евро (25 %) от тях са настъпили между 2021 и 2024 г. Анализите на Европейската агенция по околна среда показват, че икономическите загуби се увеличават всяка..
На 27 ноември (четвъртък) – забравения Ден на победите, от 16.00 часа в Националния военноисторически музей на ул. "Черковна" 92 в София ще бъде открита изложбата "Войната и творците. Пътят през мрака". Тя представлява аудио-визуално пътешествие, в което войната е представена през очите на творците – художници, писатели, фотографи, които са..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна картина: постоянният престой в социалните мрежи и безкрайното скролване в краткосрочен план привидно намаляват тревожността, но в дългосрочен – увеличават риска от депресивни състояния. Причината е в..
На прага на 2026 година в Lege Artis коментираме бюджета и здравните политики с д-р Стойчо Кацаров, п редседател на Центъра за защита правата в здравеопазването. "Харчат се все повече пари за същото качество и достъп до услуги" , заявява д-р Кацаров. Субсидиите ще се дават на избирателен принцип, и то само на държавни и общински болници, по..