Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В ритъма на танцовото кино с режисьора и хореограф Коста Каракашян

4
Коста Каракашян
Снимка: личен архив

Тялото е перфектният инструмент – за изразяване, за любов, а някъде там явно и за война, но най-вече за живот. То говори, премълчава, предизвиква, танцува. То понася, не издържа, винаги е на ръба, а и често много далеч от него. То е наше, а ние сме него.

Едва ли има човек, който е гледал филми като "Мръсни танци", "Флашданс", "Божествени тела", "Брилянтин", "Треска в събота вечер", "Футлуз", а дори и сцената от "Криминале", и не е искал поне за миг и той да се развихри в ритъма на танца.

Затова и в "Кино с думи" стана дума за танцовото кино, което има общо с тези примери, но не точно. Разбира се, думата взе правилният човек за това – Коста Каракашян, хореограф, режисьор, активист, един от основателите на "Фокус Кино Танц", а и един от двамата български младежки дилетанти към ООН.

През 2019 година той работи върху "Поглед от ръба" – сайтспесифик танцов филм, чиято цел е да представи културното наследство на България от новаторска гледна точка. Завършил е Колумбийския университет в Ню Йорк именно със съвременен танц и магистратура - Човешки права във Венеция. Участва е в телевизионни формати, снима, пише, режисира и използва гласа си за социален активизъм. Вече има и своя танцова трупа, създава имърсив спектакли и непрекъснато събужда сетивата, чувствата и емпатията у хората.


От петгодишен танцува спортни танци, но след като попада в Dancing stars Виетнам, вече на 18, започва да осъзнава какво означа един танц да бъде облечен в костюми и сценография, да бъде заснета и подсилена хореографията в него, той да е този, който обслужва цяла една история. Това е и моментът, в който разбира, че танцът и режисурата са нещата, с които иска да се развива.

Всяко танцуващо тяло прави коментар и се завява, а самият танц може да бъде истинска провокация и да буди различни, противоположни реакции у хората, смята Коста Каракашян. Важно за него е да създава изкуство, което така да завладява публиката, че да поддържа вниманието ѝ от мига на своето начало до самия си край. Освен че един спектакъл или филм трябва да е по своему нестандартен, трябва и историята в него да предизвиква автентични емоции, на мнение е хореографът и режисьор.

В днешния модерен свят, в който киното става все по-технично, а визуалният език – все по-бърз и динамичен, Коста се завръща към идеята за хората, на които може да повярва и чрез които може да вникне в разказаната история. Този киноезик прилага и в имърсив спектаклите, които режисира – близкия кадър, където лицето, на което е изписано всичко, цялото преживяване, е в основата.

"Много е интересна тази смесица от кино и спектакъл, защото и в двете ти насочваш погледа на зрителя към това, което мислиш, че е най-ключово", обяснява той и разказва:

"Танцовото кино като жанр е нещо малко по-експериментално, което произлиза през 40-те от Мая Дерен – тя е режисьор, който решава да експериментира с хореографски похвати в монтажа в киното. Тя си позволява да използва ритъма на тялото за монтаж, примерно да започне кадър как танцьорът си вдига крака във въздуха и да монтира към същото движение на нова локация. Неща, които вече приемаме за даденост, но тогава са били много голям експеримент всъщност. Как може, да кажем, концепцията за движение да води от кадър в кадър, и оттам нататък много хореографи имат интерес към камерата точно за да запечатат нещо, което те са създали на сцена. Виждат обаче, че не е достатъчно просто да хванеш камерата и да снимаш като за архив една хореография, а има нужда от повече режисьорска и операторска мисъл, за да може този танц да изглежда по някакъв въздействащ начин."


В такъв случай каква е ролята на танца в традиционното кино? Какво означава да си танцов режисьор и защо от наградите "Оскар" е премахната категорията за танцова режисура?
Защо в танцовото кино, а и в киното въобще, има хореография пред и зад камерата? Кога и как присъства музиката в танцовото кино и какво дава свобода при работата с нея? А и защо ако има танц в походката на човек, в ръкостискането му с друг, музиката е тази, която слага всичко на мястото му? Какво за дебюта си като режисьор в "нормалното кино" – както го нарича самият той – разказва Коста в "Кино с думи" и как започва съвместната му работа с продуцентката Нура Ал Кадри? Как се хореографират актьори и къде са границите на разкрепостеността на един артист?

Отговорите на всички тези въпроси чуйте в звуковия файл, в който Коста Каракашян твърди, че "силата на всеки артист е в преживяванията и неговата специфична и дори уникална гледна точка, а не толкова в техническите ми умения".

Снимки: ФС на Коста Каракашян, Ангелина Грозева
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Нежността и жестокостта на битието в галерия “Анел”

Изложбата "Нежността и жестокостта на битието", представена в музей-галерия "Анел" в столицата, отбелязва 50 години творческа дейност на двама изключителни български художници – Георги Данчев и Невена Луканова. Експозицията включва разнообразие от произведения, обединяващи скулптура, рисунки и колажи, които отразяват оригиналния творчески път на..

публикувано на 04.02.25 в 17:35

Театър 199 представя "Швейцария" от Джоана Мъри Смит

Премиерният спектакъл "Швейцария" от Джоана Мъри Смит ще се играе тази вечер на сцената на Театър 199. Началният час е 19:30, а пиесата се поставя за първи път в България. Режисьор е Владимир Люцканов, а преводът е на Златна Костова. Сюжетът ще пренесе зрителя из алпийските поляни на Швейцария, където главната героиня, известната писателка..

публикувано на 04.02.25 в 17:25

Първи поглед към 29-ия Международен София филм фест и българските филми

София филм фест е верен на традицията да бъдат представяни българските филми пред възможно най-широка и разнолика аудитория. Новият игрален филм „Залог“  на майстора на разказа Светослав Овчаров  е доказателство за непрестанния стремеж към истории, които подреждат важни елементи от пъзела на българската народопсихология. Той ще открие..

публикувано на 04.02.25 в 15:39

Театрална интерпретация на "Детска история" от Петер Хандке

"Детска история" е част от тетралогията "Бавно завръщане" на носителя на Нобелова награда за литература – Петер Хандке. В новелата авторът разказва десет години от живота на един мъж след раждането на неговото дете. Той отглежда сам своята дъщеря след раздялата с нейната майка. "Детска история" обаче е и история за самотата и отчуждението, за кризата..

публикувано на 04.02.25 в 15:06
Флоренс Форести

Флоранс Форести получава голямата награда "Огюст" за комедийно творчество

Флоранс Форести беше коронясана за комик на годината на първото издание на наградите хумористичните награди "Огюст" , предаде сайтът Франсинфо. Събитието, водено от комика Себастиен Туен, се състоя в комплекса "Новият век" в Лил в рамките на фестивала на комедията Lillarious, който продължава до 9 февруари . На церемонията бяха връчени седем..

публикувано на 04.02.25 в 14:30