В деня, в който Театрална работилница "Сфумато" представя постановката "Последната лента. Не аз" от Самюъл Бекет, режисьорът Иван Добчев сподели своите размисли за значението на драматурга и неговите произведения. В интервю за предаването "Нашият ден" той разкрива своето виждане за времето, в което живее режисьорът, поставящ Бекет.
По думите на Добчев драматургията на Бекет не се занимава със злободневни въпроси, а докосва теми, които имат универсален характер. "Бекет сякаш не стои като нещо, което се занимава със злободневни проблеми, а се занимава с някои неща, които са метафизични, извън времето, извън пространството", казва той. Тази извънвременност прави текстовете му валидни във всяка епоха, включително и в нашето забързано съвремие.
В постановката "Последната лента" главният герой всяка година на рождения си ден записва свои мисли и анализира изминалата година. Това е начинът му да открие онези важни моменти, които ще останат значими дори след края на физическото му съществуване. "Опитва се да намери съществените неща, онези неща, които според нещо ще останат, дори когато моя праг се разпилее", споделя Добчев. Това е процес на самоосъзнаване, който позволява на човек да открие истинския смисъл на живота.
В света, където ежедневието е изпълнено с банални проблеми, текстовете на Бекет предлагат по-дълбок поглед върху съществуването. "Занимават се с големия смисъл на живеенето, големият смисъл на това, което един човек може да намери като смисъл на живота", обяснява Добчев.
"Да се взрем в някои неща, които ни се струват несъществени, които определят или създават големия смисъл. Това е нещото, заради което си струва човек да се обръща към неговите текстове", заключава режисьорът. В свят, където времето лети неусетно, а фокусът често е върху преходното, Бекет ни приканва да се вгледаме в непреходното“.
Слушайте!
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
В редакция "Хумор и сатира" често се сещаме за този израз, но не спонтанно, а като реакция на действителността, например на бойкота на търговските вериги. До какво доведе това тази седмица, ще споделим в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в..
Съюзът на артистите в България обяви тазгодишните номинации за наградите "Икар", които се присъждат на най-добрите постижения в сценичните изкуства...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg