Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Параскева Джукелова – една от "Клас 90"

Приказна работа – костюми, пеене, танци. Един свят, в който можеш да бъдеш всеки друг, но не и себе си. А може би тъкмо ти, твоето себе си, зарежда с енергията си този свят, разкрил се пред зрителите на сцената или на екрана. И Параскева Джукелова мечтае точно за това още от трети клас – за тайнството на актьорската професия.

Запленена от магията на театъра, днес е колкото актрисата от трупата на Първата ни сцена, толкова и жената, която с таланта си вдъхна живот на немалко персонажи в киното и на малкия екран. Сериалите я изкушават с възможността дълго да развива образите си, пример за това е ролята ѝ във "Вина". В киното още през 1993 година печели "Златна роза" за ролята си във филма "Сезонът на канарчетата“, който разказва за репресиите на комунистическия режим. В него играе самотна майка, а днес казва, че е в етап от живота си, в който играе предимно майки. Така е в най-касовия български филм за всички времена – "Гунди – легенда за любовта", където играе майката на легендарния футболист на "Левски" Георги Аспарухов – Мария, така е и във филма "Без крила" на Ники Илиев, където се превъплъщава в майката на Мишо – героя, около когото се развива историята, базирана на действителните събития от живота на параолимпиеца ни Михаил Христов.

В най-новия филм, който тръгна по кината с нейно участие, обаче е журналистка, която събира класа си от гимназията в една среща на отминали и неизживени мечти, сбъднати реалности и носталгия по младостта – дебютния филм на Бойко Боянов "Клас 90". Негов съсценарист е Станислав Тодоров - Роги, а в актьорския състав са още Юлиан Вергов, Стефка Янорова, Стефан Денолюбов, Биляна Петринска, Георги Златарев, Елена Атанасова, Любомир Нейков, Людмила Даскалова и Надя Конакчиева.

"Какво би се случило, ако едни хора погледнат през призмата на едни 30 години, които са преминали – какви са били тогава, за какво са мечтали, докъде са стигнали? Това е била първоначалната идея на филма – какво ще се случи, ако съберем след 30 години съученици. За конкретния случай това малко или много визира моето поколение. Ние с Бойко и с Роги сме от една, така да се каже, възрастова категория. Познаваме се с тях още от тези години – те бяха студенти в НАТФИЗ, когато аз, току-що завършила актриса, се запознах с тях и сме приятели още оттогава. 

Така че не е случайно участието ми във филма, Бойко ме покани, както и другите колеги, без кастинг. Имаме много общо и всички сме минали през тези сътресения и катаклизми на политически, икономически и всякакви други промени. Борили сме се, оцелявали сме. Сюжетът на филма предлага една такава гледна точна, една пауза в ежедневието ни – отиваш някъде, с хора, с които обикновено не си, и хем си припомняш младостта, хем си даваш ясна сметка къде си в момента – в реализацията си, в щастието си, в мечтите си", обяснява Параскева Джукелова.

Тя доброволно и с желание се отдавана на процеса по създаване на един филм или спектакъл. За нея той е игра, чисто забавление. Прецизна е, когато стъпва в обувките на героите си, и обича всички жанрове и ниши на актьорската професия – особено когато има режисьор, който може да ѝ помага да овладее хаоса вътре в себе си.

В "Кино с думи“ актрисата говори с любов за света на актьора и за вълненията, които предизвиква у зрителите един "Клас 90".

"Моят мотив да правя която и да е роля е именно това – да има някакъв момент, в който зрителят да се развълнува, да се припознае, да си зададе въпрос, да се разчувства", казва Джукелова. Според нея в хубавите филми ръка за ръка трябва да вървят забавата, тъгата и размислите.

В звуковия файл тя дава отговори и на въпросите:

  • · трудно ли е да се играе добър човек, или по-скоро е скучно?
  • · колко чупливи сме всъщност и защо е важно да виждаме и това в персонажите?
  • · доколко доброто възпитание пречи в живота?
  • · иска ли светът от нас да трупаме информация, или точно обратното?
  • · на какво ни учеше образователната система преди промените и на какво ни учи сега?
  • · защо трябва да проумеем, че никой и нищо не ни гарантира справедливост в живота?
  • · до какво води чакането и до какво – усещането за изпуснати влакове?
  • · чувство, обърнато назад, ли е вината?
  • · какво прави уникални моментите на сцената и тези пред обектива на кинокамерата?

Снимки –  "Клас 90" ФБ страница

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Понякога вали през април" – изложба на Валентин Ангелов

Съвсем не на шега на 1 април в галерия "Ракурси" Валентин Ангелов подреди изложба със свои картини под името "Понякога вали през април". Това е неговата 13 експозиция в галерията и е поглед към търсенията му през последната година. Посетителите ще се насладят на серия от маслени платна, акварелни рисунки и графики. Сюрреалистичните му..

публикувано на 07.04.25 в 17:37

Ния Атанасова и горските животни от вълна

Когато чуем израза "двойнствен живот", често си представяме човек, който може би не води много честен такъв. В контекста на професиите обаче, това може да вземе невероятни обрати, които будят повече възхищение, отколкото съмнение. Такъв е случаят и на Ния Атанасова. Основното ѝ занимание е детската хирургия, но извън него е развила страстта да..

публикувано на 07.04.25 в 15:55

92 години от рождението на поета Константин Павлов

Константин Павлов е признат като оригинален творец със силно влияние върху модерната българска поезия и култура. Той е между най-значителните български поети на XX век. Поетът, драматург и киносценарист е роден на  2 април   1933  година. Завършва гимназия през  1952  г. Следва право в  Софийския държавен университет . Работил е като редактор в Радио..

публикувано на 07.04.25 в 15:23
Аджан Брам

Изкуството в мен: Будистки приказки за щастие от Аджан Брам

Четем будистки приказки за щастие. Те са от сборника "Отвори сърцето си" с вдъхновяващи истории за надеждата, любовта и прошката, за превъзмогването на страха и освобождаването от страданието, които отразяват мъдростта на будизма. Авторът е Аджан Брам , англичанин, завършил физика в Кеймбридж, който решава да стане будистки монах в Тайланд и..

публикувано на 07.04.25 в 13:23

"Тревожни години" – дебютният роман на Пийт Таунзенд вече и на български

В рубриката Културен отпечатък на предаването Terra Култура акцентът този път пада върху изключително любопитно заглавие – дебютния роман на легендарния музикант Пийт Таунзенд, "Тревожни години" . Повод за разговора е излизането на българското издание, а специален гост в студиото е редакторът на книгата Юлия Петкова. Издателство..

обновено на 07.04.25 в 13:15