Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Българското царско семейство и покровителството на Първото училище по художество

Академията в Княжество и Царство България

6 февруари е важна дата в историческата хроника на Националната художествена академия в София. На този ден през 1896 година княз Фердинанд подписва указа за основаването на Държавното рисувално училище. Така започва началото на една от най-значимите институции в културната история на България, която изиграва решаващо въздействие върху изкуството в страната ни.

Антон Митов (1862-1930). Портрет на княз Фердинанд IЕкспозицията "Академията въ Княжество и Царство България" разказва тази история чрез архивни документи, фотографии, материали от периодичния печат и артефакти в галерия "Академия". Амбициозният проект е плод на двугодишна изследователска дейност по темата, която все още остава непроучена в дълбочина.

Експозицията се стреми да даде отговор на въпросите: Каква е ролята на княз (цар) Фердинанд в първите години от съществуването на Държавното рисувално училище (днес Национална художествена академия)?; Как Дворецът присъства в първите художествени изложби, организирани в салоните на Държавното рисувално училище?; Каква е ролята на Цар Борис III и Царица Йоанна в развитието на Държавната художествена академия в периода между двете световни войни?; Какво включва постъплението на предмети от царската колекция в Музейната сбирка на Художествената академия през 1947 година, представящо се в изложбата за първи път?

Проектът на архитекта Александър Смирнов, спечелил конкурса през 1906 г.
Екипът на проекта разяснява:

"В разказа за изграждането на новоосвободена България появата на висше рисувално училище на предела между XIX и ХХ век има съществено значение. Когато на 14 октомври 1896 г. в една малка невзрачна постройка на столичната улица "6-ти септември" се провъзгласява откриването на висшето училище по художество, носещо скромното име Рисувално, едва ли някой предполага какво решаващо въздействие ще има то върху изкуството в страната ни през следващите десетилетия. Преименувано години по-късно на Държавна художествена академия, то успява да запази и брани докрай позицията си на хегемон в художествения живот в Царска България.

Иван Мърквичка (1856-1938). Портрет на княгиня Мария Луиза, ок. края на 90-те години на XIX в.Подкрепата на българската корона през първите десетилетия от съществуването на Художествената академия е от изключително значение за нейния просперитет. Близката връзка между царското семейство и институцията датира от периода на нейното основаване и продължава до средата на 40-те години на ХХ век, като монарсите следят нейното развитие с жив интерес. В дворцовия живот, където науката и изкуствата са на висока почит, Художествената академия, този нов за страната ни културен институт, заема специално място. В дните на тежки изпитания и грижи за запазването и цялостното обединение на българския народ, амбицията и интелектуалната енергия на монарсите за насърчаването и процъфтяването на изкуствата имат съществена роля за мястото на българската култура в рамките на европейското духовно пространство."

Настоящата изложба представя неизследвана към днешна дата тема, свързана с историческото развитие на Художествената академия от момента на нейното основаване до средата на ХХ в. и ролята на българското царско семейство в нейния живот.

Изложбата се осъществява в рамките на музейната програма на Националната художествена академия, която се занимава с изследователски проекти, свързани с музейната ѝ колекция, историята на Художествената академия и различните исторически периоди на българското изкуство.

Експозицията "Академията въ Княжество и Царство България" се открива на 6 февруари в 18.00 часа в галерия "Академия" и може да бъде разгледана до 9 март 2025 г.

Куратор: д-р Милена Балчева-Божкова, уредник на музейната сбирка на НХА

Ритуалният комплект, с който княз Фердинанд I полага основите на главното здание на Държавното рисувално училище през юли 1906 г. Махагон със сребърен обков. Автор на проекта: Харалампи Тачев.

Екип на изложбата:

Милена Балчева-Божкова (куратор и ръководител на проекта), Младен Врабчарски (дизайн на експозиционното пространство), Ненко Атанасов (дизайн на рекламните материали), Росен Тошев (фотографии), Силвия Варадинова-Пападаки (реставрация), Емилия Колева (реставрация), Силвия Милославова (редактор), Димитрина Спасова (връзки с обществеността), Виктория Йорданова (сътрудник) и Елисавета Драгомирова (сътрудник).

Сигнален ловен рог – подарък за цар Фердинанд
Проектът се реализира под почетния патронаж на Техни Величества Цар Симеон II и Царица Маргарита и в партньорство с Фондация "Свети Пимен Зографски – Национална художествена академия", Държавна агенция "Архиви" и Българска телеграфна агенция и с подкрепата на Национална галерия, Национална библиотека "Св. св. Кирил и Методий", Фонд за опазване на историческото наследство "Цар Борис III и Царица Йоанна", Централна библиотека на Българската академия на науките, Национален политехнически музей, Регионален исторически музей – София, Галерия "Джуркови" и Институт "Лист" - Унгарски културен институт в София.

Снимки - Национална художествена академия

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Петър Димитров: На фона на мълчанието на МК "А to Jazz" ще се проведе в авариен режим

В началото на юни български независими културни оператори подписаха отворено писмо, с което призовават Министерството на културата (МК) към по-добър диалог, редовна комуникация, ясни програми и създаване на стратегия за развитието на българската култура с участието на целия сектор. От пети юни до днес, броят на подписалите го творци, културни..

публикувано на 18.06.25 в 17:30

Нюансите на пролетни цветчета в дъждовен ден

"Нюансите на пролетни цветчета в дъждовен ден" е книга, която представя хайку. В нея се съдържат произведения, написани от 10 японски и 5 български поетеси. Подбраните стихове от източните авторки обхващат периода от 17. век до днес. Изданието съдържа и "Кратък речник на някои естетически принципи, похвати и форми в японската поезия". Книгата е..

публикувано на 18.06.25 в 17:05

Проф. Йоана Дикова: Във Враца гледахме хубав театър

Театроведът проф. д-р Йоана Спасова-Дикова е председател на журито в тазгодишното издание на Националния фестивал на малките театрални форми, който се проведе за 35-и път във Враца. Това е най-старият театрален форум в България, а организатор е Врачанският драматично-куклен театър. В "Артефир" проф. Дикова представи наградените в отделните..

публикувано на 18.06.25 в 15:57

"Сияж" – изчезващият шлейф на спомена

Между 18 юни - 2 юли в галерия "Аросита" София публиката може да се потопи аромата на документалната инсталация "Сияж". За заглавието на проекта си визуалната артистка и актриса Ина Добрева пише: "Сияж" (от френски sillage) е термин от парфюмерията, описващ ароматния шлейф, който човек оставя след себе си, но същевременно и от мореплаването –..

публикувано на 18.06.25 в 15:30
Добромир Манев и  Велин Манов

Спомените на Добромир Манев

Добромир Манев, един от най-ярките майстори на изтънчено-артистичния рисунък, представя свои творби в изложбата "Спомени". Етюдите на художника излъчват и класика, и модерност. Фокусът му е вечен – животът в целия си колорит и енергията в цялата си топлота. Повечето от платната се раждат в ателието му в село Славейково до Дряновския манастир. Там..

публикувано на 18.06.25 в 12:35