Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

9
Снимка: Monika Rittershaus

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори. Авангардният новатор Ромео Кастелучи създаде "Рейнско злато" и "Валкюра", като впоследствие, поради творчески недоразумения, бе заменен от опитния Вагнеров специалист Пиер Ауди. В неговите ръце в кратки срокове узряха постановките на "Зигфрид" и "Залезът на боговете".


"Залезът на боговете" започва с красивия акорд на пробуждането на Брюнхилде от предишната част. Близо до скалата на Зигфрид и Брюнхилде трите мъдри норни тъкат съдбата на света. Миналото, настоящето и бъдещето се преплитат в тяхното въже. Когато то внезапно се скъсва, става ясно, че упадъкът на боговете е неизбежен. Супергероят Зигфрид става жертва на интригите на зловещия Хаген. Валхала е погълната от пламъци, а Брюнхилде се принася в жертва и връща златния пръстен на дъщерите на Рейн. В последната творба на тетралогията се градят съюзи, които бързо се развалят. Магически напитки променят поведението на героите. Вълшебният шлем Тарнхелм създава болезнени недоразумения. На финала водите на Рейн поглъщат всичко и измиват мръсотията, сътворена от боговете и хората. "Залезът на боговете" изисква от слушателя значителна концентрация и издръжливост. Съботният спектакъл в Брюксел на 8 февруари заедно с двете паузи продължи шест часа и петнайсет минути.


В своята концепция Пиер Ауди прилага характерния си универсален, философски режисьорски подход. Действието не се вписва в определена историческа епоха, то може да бъде и в миналото, и в бъдещето. Ауди разказва интригата с опростени, изчистени, стилни средства. Сценографията съдържа различни по форма геометрични фигури, реквизитът е съвсем оскъден. Емоционалните преживявания на героите са подчертани най-вече чрез майсторското използване на осветлението, създадено от Валерио Тибери. Костюмите – дело на Петра Райнхард, също са безвременни и са решени в черни и бели цветове. Може би най-голямото постижение на Ауди е, че в постановката е отредено нужното пространство, в което музиката на Вагнер оживява пълнокръвно. Действието не е обременено от прекалени движения и допълнителни ефекти. Зрителят има време да се концертира напълно върху текста, музиката, лайтмотивите. Самият Вагнер казва, че в неговите музикални драми думите се носят като кораб върху море от оркестрова хармония.


Певческият екип бе много силен и включваше няколко опитни Вангерови интерпретатори. На първо място искам да отбележа участието на американеца Брайън Реджистър в ролята на Зифрид. Певецът притежава обемен, наситен героичен тенор, чийто тембър има и плътност и блясък, подкрепени от безупречна вокална техника. Тонът на Реджистър остана свеж и в голямата предсмъртна сцена Зигфрид, която бе истинска наслада за ухото на зрителя. Удивително е каква красива, благородна, внушителна музика написва Вагнер за да се сбогува със своя любим герой. В другата централна партия на Брюнхилде се изяви шведката Ингела Бримберг. Нейният пробивен, метален глас с лекота пробиваше и най-плътната оркестрова завеса. Изненадващо преди началото на трето действие бе съобщено, че сопраното е неразположена, но все пак ще продължи спектакъла. В последвалата трудна финална сцена на жертвоприношението не усетих никакъв проблем в гласа ѝ. Шведката насити сцената с голямо динамично разнообразие – от нежната, лирична линия при сбогуването със Зигфрид, до помитащите, желязно сигурни височини при разрушаването на Валхала. Басът Айн Ангер бе демоничният интригант Хаген, синът на Алберих. С високата си и едра фигура и дълбок, резониращ, тъмен глас, естонският певец създаде един наистина смразяващ злодей. Слабохарактерните, равнодушни Гунтер и Гутруне, наследници на знатния род на Гибихунг, бяха солидно интерпретирани от баритона Андрю Фостър-Уилямс и сопраното Анет Фритч. Мецосопранът Нора Губиш изпълни релефно големия монолог на Валтрауте, описващ упадъка на боговете. Солиден бе и приносът на мъжкия хор на "Моне" в голямата сцена от второ действие. 


В "Залезът на боговете", както и в цялата тетралогия, най-неуморният двигател на целия проект бе невероятният френски диригент Ален Алтиноглу. При всяка негова поява маестрото бе бурно аплодиран от публиката. Със своята любов към музиката на Вагнер, харизма, неизчерпаема енергия, Алтиноглу сътвори чудеса с оркестъра на "Моне", извличайки максимума от възможностите на музикантите. 


В последната част на тетралогията диригентът извайваше с голяма грижа всяка музикална фраза с широки, хубави темпа. Медните духови бяха много сигурни, щрайхът изразителен, прецизен. Особено въздействащо бе последното, трето действие със спокойната природна сцена с дъщерите на Рейн, последвана от драматичната смърт на Зигфрид, с импозантния траурен марш и величественото жертвоприношение на Брюнхилда. Гениалната творба завършва с красивия мотив на "изкуплението чрез любовта". Любовта, от която нибелунгът Алберих се отказва, за да се сдобие със златото на Рейн, от което изковава пръстен, даващ неограничена власт…

Всички участници в това невероятно музикално преживяване заслужават едно огромно "Браво!".


Снимки - Monika Rittershaus
По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Банско посреща джаз импровизациите на Ангел Демирев

Музикалният редактор Албена Велева се включи по телефон от Банско, за да сподели впечатления и да очертае акцентите в програмата на джаз фестивала, който ще продължи до 10 август. По думите ѝ, днес е осмият ден от събитието, което събира любители на джаза от цялата страна и предлага богата палитра от стилове и изпълнители. Велева разказа, че..

обновено на 08.08.25 в 12:08
Стоян Янкулов-Стунджи, Мирослав Иванов, Калоян Куманов

"Какво се случва" на Банско джаз фестивал, 2025

За първи път в историята си и за всеобща радост, тази година Банско джаз фестивал продължава 10 дни. В 28-oто му издание от 1 до 10 август участват близо 200 български и световни джаз изпълнители, включително от САЩ, Япония, Канада, Франция и Швеция. Джаз академията на фестивала вече носи името на Милчо Левиев. В града звучи музика от три..

публикувано на 08.08.25 в 09:12

Виртуози на вокалната джаз хармония – New York Voices на Банско джаз фестивал

Тази година в програмата на Банско джаз фестивал се открояват няколко забележителни "първи пъти" – легенди на джаза, които по една или друга причина не са имали досега среща с българската публика, а сега са част от пъстрата програма на фестивала. Такива са, например, Nils Landgren, Catherine Russell, Anat Cohen и John Beasley (като лидер на трио),..

публикувано на 06.08.25 в 16:05

Ингви Малмстийн: Барок-ен-рол богът каца в София

Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..

обновено на 04.08.25 в 10:19
Мирян Колев

Звуците на Малайзия

Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г.  Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..

публикувано на 03.08.25 в 10:15