В театралния салон сте, притаи ли сте дъх, тихо е, спектакълът започва. Кое е първото, което виждате?
Всъщност няма нужда от много размисъл – декорът е. Всеки театрален спектакъл представлява отделен свят със свои собствени, специфични закони. За да провокира определени емоции у зрителите, този свят трябва да е създаден от познати символи – цветове, материи, светлини, предмети, които да го превърнат в адекватен и верен за зрителското око. Това е съществената роля на сценографията в едно представление, а за да я има нея, ги има и тях – художниците на вътрешните, а и външни светове на персонажите, на историята. Те материализират реалните и магични пространства, които се превръщат от скица в реални декори, костюми и реквизит.
Сценографът е истинска ренесансова личност, която съчетава в себе си уменията на архитект, дизайнер и инженер, а знанията му за различните видове изкуства му дават свободата да открива множество връзки между произведенията на изкуството и техния визуален свят.
Обикновено всичко започва от фантазиите на един човек, осмелил се да ги постави в драматургия. Оттам сценографът, в пряка връзка с режисьора и актьорите, създава скица по тези думи, а скицата постепенно оживява, първоначално в макет, а след това и в декори, костюми, реквизит, определена светлина.
Така Огняна Серафимова отвежда зрителите в "Лисабон“ заради едноименния спектакъл на Младежкия театър с драматург Захари Карабашлиев и режисьор Яна Титова, а Ясмин Манделли създава света на "Анна-непоправимата" от Стефано Масини с режисьор Надя Панчева, спектакъл на Оренда Арт център и "Топлоцентрала". Те, заедно с Никола Тороманов и Свила Величкова, са номинирани за "Икар" 2025 в категория "Сценография".
В "Какво се случва" Огняна Серафимова и Ясмин Манделли разказаха за отговорността да изграждаш реалности на театралната сцена, за собствения си подход към създаването на триизмерни образи от написаните истории, за това какво означава в действителност да придадеш плът на нещата и за личния си път към този вид изобразително изкуство. Двете са трето поколение художници и от години тъкмо сценографията е в главната роля за тях.
Зорница Гъркова / Гръмкова е автор на книгите "Пътят на мравките" и "Те никога не казват" – номинирана за Наградата за литература на Европейския съюз. Журналистка е в програма "Христо Ботев" на БНР. Тя е редактор в Свободно поетическо общество от създаването му през 2017 г. Изпълнителка е на ирландски танци и асистент-преподавател в школата..
От 2 до 5 октомври в Стара Загора за първи път се провежда Литературният фестивал Post Scriptum. Програмата е наситена с литературни срещи с писатели и преводачи, ателиета по творческо писане и илюстрации, музикални, филмови и театрални вечери, както и подкаст на живо. Във форума ще участват 10 български издателства. Ще има срещи и разговори с..
Списание Нула32 отбелязва своята десета годишнина с три важни акцента: нов брой, книга и форум. Новият брой №41 със заглавие "Работа като работа" е придружен с юбилейна книга "10 години Нула32. Кратка хроника на редакционното съмнение", които ще бъдат представени утре от 18.30 часа в Пловдив. "Специалното издание събира в 256 страници 85 текста и..
В "Нашият ден" редакторът Ани Маринова представя "Фрагмент от нещо по-голямо" . Скулптура от геометричната серия бе поставена в пространството около Художествената галерия "Борис Денев" във Велико Търново на 22 септември. Автор е доц. Георги Минчев, който отбеляза своя 60-годишен юбилей. Разговаряме с доц. Георги Минчев , ръководител катедра..
За лицата на града и неговата поезия – разговор с фотографа Иван Шишиев в "Нашият ден". Повод за срещата е 10-годишнината на "Етюдите на София ", както и новата му фотографска книга. "Етюд-и-те на София" стартира на 14 март 2015 година, в един ден, когато силна буря удря столицата. Към днешна дата това е най-популярната страница за..
От 1 до 7 октомври Варна е домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин" . Това е най-старият фестивал за куклено изкуство в..
Невербалното общуване в политиката има сериозна роля в изграждането на цялостната представа за поведение. Може ли да се режисира невербалното, жестовете,..
С премиера на спектакъла "Вишнева градина" от Антон П. Чехов открива новия си творчески сезон Драматично-кукленият театър във Враца . Режисьор на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg