Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ахинора – дигиталният инфлуенсър, който популяризира България

| обновено на 04.03.25 в 10:01 | Интервю

В съвременния свят границите между реалното и виртуалното все повече се размиват, особено за младото поколение. В дигиталната ера историята вече не съществува само в книгите – тя оживява в интерактивни светове, в гласове, които разказват легенди, в алгоритми, които разшифроват ритъма на нашите песни и предават посланията на миналото към настоящето. Как изкуственият интелект може да бъде мост между традициите и новите поколения? Как с негова помощ българската култура, история и постижения могат да бъдат популяризирани? Това са въпроси, които обсъждаме със Светослав Георгиев – създател на първия български инфлуенсър, генериран от изкуствен интелект.

Ахинора – първият български AI инфлуенсър

Изкуственият интелект вече намира приложение в различни сфери на живота, включително в инфлуенсърството. Технологични гиганти като Meta отдавна разработват AI-генерирани инфлуенсъри, но сега България също има своя виртуален представител – Ахинора. Тя е продукт на българска дигитална агенция и е създадена, за да популяризира страната ни по един модерен и ангажиращ начин.

"В най-общи линии това представлява дигитален образ, създаден благодарение на алгоритми и изкуствен интелект. Във всяка ситуация, която зададем, Ахинора изглежда по един и същи начин и изпълнява ролята си на инфлуенсър в дигиталното пространство", споделя Светослав Георгиев в ефира на "Нашият ден".

Как е създаден образът на Ахинора?

Изборът на визията ѝ не е случаен – тя е резултат от задълбочено проучване. В началото на проекта е проведена анкета, в която участниците гласуват за чертите, които според тях най-добре олицетворяват българската красота. Въз основа на резултатите е оформен външният вид на Ахинора – цвят на косата, очите и други отличителни характеристики. Нейната мисия също е внимателно дефинирана – популяризиране на България, нейната култура и традиции.

Как работи проектът?

Екипът зад Ахинора следва иновативен подход. Човек от екипа посещава различни места, прави снимки на реални обекти, а след това изкуственият интелект интегрира Ахинора в тези изображения, така че да изглежда естествено, сякаш наистина е била там. По този начин се създават визуално убедителни материали, които насърчават интереса към България и нейните културни богатства.

Мисия и цели

Проектът не се ограничава само до популяризирането на страната ни. Чрез Ахинора се промотират различни значими каузи, включително:

  • Здравословен начин на живот
  • Насърчаване на четенето
  • Българската култура и история

Слушайте!


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българските павилиони във Венецианското биенале се пресъздават в каталог

Тази вечер в Пловдив ще бъде представен каталог за историята на българските участия във Венецианското биенале – най-престижния форум за представяне на световно изкуство. Каталогът е продължение на изложба от миналата година, която пресъздаде павилионите, с които България е участвала 11 пъти за общо 110 години . България е получила покана за..

публикувано на 16.09.25 в 15:55

Британски артисти твърдят, че правителството не защитава авторските им права от AI

Повече от 70 британски артисти, сред които Мик Джагър , Кейт Буш , Елтън Джон и Пол Макартни , твърдят, че английското правителство не защитава авторските им права от компаниите за изкуствен интелект, съобщи списание "Гардиън" . В писмо до министър-председателя Киър Стармър те го призовават за подкрепа преди предстоящата визита на Доналд Тръмп в..

публикувано на 16.09.25 в 15:27

Кипър разширява програмата си за културно образование в училищата

Кипър разширява значително прилагането на програмата за културно образование в училищата през учебната 2025-2026 година , като удвоява броя на участващите в нея. Тя е разработена и се финансира от културното министерство. Програмата "Училища, посланици на културата – Деца, посланици на културата" ще се въведе в повече от 30 училища в цялата..

публикувано на 16.09.25 в 14:10
Гобленът от Байо

Петиция срещу излагането на Гоблена от Байо̀ в Британския музей

Над 72 000 души са подписали до вчера петиция срещу решението на френските власти да предоставят прочутия Гоблен от Байо̀, който изобразява Норманското нашествие в Англия, за временно излагане в Британския музей , съобщава в.  Le Monde .  Автор на инициативата е Дидие Рикнер – историк на изкуството и основател на специализираното издание  La..

публикувано на 16.09.25 в 14:15
Тревненската гимназия

Националната гимназия по приложни изкуства в Трявна посрещна новата учебна година без покрив

Националната гимназия по приложни изкуства в Трявна започва учебната година без поправен покрив. Той изгоря тази година в началото на април. Причината вече повече от 5 месеца да няма покрив е, че Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане не се е произнесла. Министърът на културата Мариан Бачев увери, че комисията ще се събере до края на..

публикувано на 15.09.25 в 15:30