Във време, когато често се работи "на парче", направи силно впечатление пилотната програма "Театър Плюс. Театър. Текст. Контекст", обединила в обща платформа четирима режисьори и един драматург за три последователни сезона. На Камерната сцена на Народния театър "Иван Вазов" се появиха осем спектакъла на Крис Шарков, Стилиян Петров, Катя Петрова и Василена Радева- макар и много различни, те бяха обединени от предварителна лабораторна работа върху текстове и поетики на важни за разбиране на времето ни автори, които разкриха "другото им лице".
Кои са важните моменти на платформата, развити във времето е една от точките в разговора с драматурга Майя Праматарова, която заедно с режисьорите е в основата на идеята "Театър Плюс".
Разговорът започва от самото начало и първите премиери от серията – "Частици жена" от Ката Вебер на Крис Шарков, "Хоро" по Антон Страшимиров на Василена Радева, "Разходка с Гогол" по "Петербургски повести" на Николай Гогол на Катя Петрова и "Антихрист. Глави VIII, X и XI" по Емилиян Станев на Стилиян Петров.
Акцент е последната премиера от платформата – "Музиката на лицето" по драматургични и прозаични текстове на Иван Тургенев на режисьора Стилиян Петров и екип – впечатляващ спектакъл, в който музиката на Петър Керкелов, визуалната среда на Никола Тороманов и актьорското майсторство са в голямо единство и хармония. Десетките персонажи се създават само от три актриси – София Бобчева, Василена Винченцо Коломоец и Валерия Василенко – виртуозни в превъплъщенията си. Неслучайно проф. Людмил Димитров нарича спектакъла театрален "фойерверк".
Последната премиера от платформата е повод да се поговори и за създадената към нея Студентската мрежа, за шанса на стотици студенти не само да гледат, но и да обсъждат премиерните постановки. Организират се дебати, конференции, срещи, които от своя страна провокират нови идеи и проекти.
Лятото е сезонът, в който изкуството излиза от галериите и заживява в градската среда под формата на фестивали, различни инициативи, изложби на открито, а също и в алтернативни пространства. Става дума за необичайни места, които, макар и да не са създадени специално за изкуство, го приютяват за кратко или за по-дълго време. И така, заедно с утвърдени..
Четвъртата книга "Трилистна детелина" на Диана Саватева съдържа фрагменти, които авторката определя като "нава, видения и безпокойства" – вдъхновени от поетите Иван Методиев, Николай Искъров и Фернандо Песоа. Това е четвъртата поред книга на Диана Саватева. Вместо "Хайку", избирам въведения от поета Иван Методиев в началото на 90-те години..
Понякога в уж странична на магистралната история биография можем да открием и откриваме онези пресечни точки в движението на света, които ни казват много за него, за времето, за нас самите. Такава точно биография е например животът на знаменития български фокусник и илюзионист, прочутия цирков артист Мистър Сенко (Евстати Христов Карайончев)...
Почти по същото време на годината, само че тя е 2011-а, поетът Георги Борисов пише във в. "Култура" по повод излязлата тогава книга на Васил Балев "Злак", че този поет "изненадва, дори на места плаши с една неестествена за толкова млад автор сдържаност, чувство за мярка, култура на стиха и вродено като че ли чувство за трагичното. Същевременно тя..
За шести път проектът “Стената” на Националната галерия представя съвременен майстор на стенописа, а именно – графити артист Иво Илиев Yeto. Той е познат с редица емблематични мащабни стенописи на ключови локации в София, чрез които създава истории за взаимодействието на природата, човека и символите със сюрреалистични ситуации, носещи многопластов..
Почти по същото време на годината, само че тя е 2011-а, поетът Георги Борисов пише във в. "Култура" по повод излязлата тогава книга на Васил Балев "Злак",..
За шести път проектът “Стената” на Националната галерия представя съвременен майстор на стенописа, а именно – графити артист Иво Илиев Yeto. Той е познат..
Има ли значение военната фотография в новите технологични времена? Може ли да се говори още за фотожурналистика? Има ли още такава професия? Какво е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg