Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Конфликти и възстановителни практики в училище

4
Съдия Владимир Вълков
Снимка: Венета Гаврилова

Агресията в училищна среда е тема, която предизвиква основателни тревоги , но и подлежи на разнородни интерпретации в публичното пространство, включително и от професионални общности, властови институции и синдикални организации.

Това, което в чуваме все по-отчетливо да се предлага като решение от страна на последните, е засилване на наказателните подходи като въвеждане на оценка за поведение, опростяване на процедурата за налагане на санкции и пр. Дали обаче засилването на репресивните мерки ще подобри атмосферата в училище е не само силно съмнително. Доказано от практиката в дългосрочен план, но често и непосредствено, то постига точно обратното.

Една от алтернативите на авторитарното "справяне" с проявите на насилие е възстановителният подход при решаването на конфликти. В рубриката "Всичко за образованието" по темата разговаряме със съдия Владимир Вълков, член на Софийския апелативен съд, член и съучредител на Асоциацията за възстановително правосъдие.

Идеята за възстановително правосъдие най-общо предполага среща между двете страни в процеса – насилник и жертва – при което единият осъзнава отговорността си за причиненото, а другият получава възможността сам да отстоява себе си. Това не отменя ролята на закона, но поставя правилата и престъпването им в полето на човешките взаимоотношения и като резултат позволява възстановяване на връзките в обществото.

Как възстановителните практики могат да помогнат при решаването на конфликти в училищна среда, където съдия Вълков има наблюдения и практически опит.

Преди всичко е важно да се каже, че зад понятия като "агресия", "насилие", "тормоз", "лоша дисциплина" се крият конфликти. Конфликтът, според съдия Вълков, първо измерва смисъла на границите, правилата. Ако границите са смислени, конфликтът може да доведе до утвърждаването им. Ако са безсмислени – може да предизвика промяната им.

"Обичайно, когато усещаме, че нямаме ресурси да се справим с нещо, ние му лепваме табелката "проблем", бягаме от него или пък очакваме някой да го разреши вместо нас. В момента, в който обаче погледнем конфликта по различен начин, т.е. това е предизвикателство, с което ние имаме възможност да се срещнем и да разберем какво точно го провокира и най-вече овластим самите участници в конфликта да поставят на масата важните за тях неща и тъй нареченият извършител да поеме отговорност за собственото си поведение, а пък "жертвата" да бъде овластена и своеобразно изравнена, т.е. подкрепена да се срещне с проблема, разговорът се случва.", казва Вълков.

От многобройните си срещи с ученици от началните класове до гимназията той наблюдава, че чувствителността, която е много силно изразена при малките, в течение на годините, прекарани в училище, намалява и гимназистите все повече се осланят на властта, на наложените правила, при решаването на конфликти. Според проучване сред ученици се оказва, че трите думи, които според тях пречат на поемането на отговорност, са "страх", "наказание" и "притеснение".

Възстановителният подход премахва тази преграда, отваря възможност за осмисляне на преживяното без страх от наказание и създава предпоставки за ангажиране с поправяне на вредите от погрешна преценка и/или емоционално повлияно поведение, смята съдия Вълков.

Чуйте цялото интервю в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Пламен Пенчев

Бъдещият неврохирург Пламен Пенчев първи в света публикува метаанализ

Студентът по медицина в пети курс на Медицинския университет Пловдив Пламен Пенчев публикува в международното научно списание Journal of Clinical Neuroscience метаанализ, в който е първи автор. Това не е стандартна научна статия, а най-високата форма на академична публикация – резултат от задълбочен анализ на световната литература, статистическа..

публикувано на 29.06.25 в 09:20

Къде се намира "изгорялата планина"?

Многобройни черни кратери, върху които не расте нищо, а земята е е покрита с потоци застинала лава и тъмна вулканична пепел. Това са част от пейзажите, които могат да се видят в геоложкия парк Кула-Салихли в провинция Маниса в Западна Турция. Геопаркът обхващаща площ от близо 300 кв. км., като интересното е, че природният парк все още не е много..

публикувано на 28.06.25 в 12:15

Математика без граници

Повече от 1200 ученици ще участват във финалното състезание на 12-ото издание на Международния турнир "Математика без граници", което ще се проведе в Несебър. Подробности разказва организаторът на турнира Любомир Любенов в предаването "Следобед за любопитните". "Сред претендентите за медали са 758 финалисти от над 150 училища в България. В Несебър..

публикувано на 27.06.25 в 10:10

Световни специалисти обсъждат в София ключовата роля на изкуствения интелект

На 26 юни София отново е домакин на едно от най-очакваните събития в света на иновациите – Webit 2025: Web3 and Human-centered AI Edition . Това е ден, посветен на бъдещето, който събира на сцената едни от най-ярките умове в бизнеса и представители на водещи компании в света, политици, медии и предприемачи, които ще обсъдят последните новости в..

публикувано на 26.06.25 в 14:21

Имена на светци в наименованията на билките в полския и българския език

Според народната традиция 24 юни, наричан Еньовден, е свързан със старинни ритуали за плодородие и здраве, популярен е и като празник на билките. Според църковния календар 24 юни е Рождество на св. Йоан Кръстител, Предтеча на Спасителя, а Еньо е един от народните варианти на името на св. Йоан. В облика, ритуалите и паметта за този ден се преплита..

публикувано на 25.06.25 в 12:14