Актрисата Снежина Петрова е специален гост в предаването "Другият до мен". Светлана Вълкова разговаря с нея за работата ѝ в различни проекти с деца от малцинствени групи, със студенти и учители; за театъра като надграждащ образованието инструмент; за смелостта да си независим артист и човек "извън скобите".
СВ: Как избрахте театърът да е Вашият начин на изразяване?
СП: Мисля, че той ме избра. С много неща в живота така се случва – мислим си, че ние избираме, а всъщност те пристигат като нещо неизменно при нас. Разбира се, търсиш нещо, по което се увличаш, което те вълнува, но някъде дълбоко в този път има една програма, която човек изпълнява. Стори ми се, че и с театъра така се случи. Аз имах за себе си съвсем други мечти, визии, представях си се в областта на правото, виждах се като прокурор, но пусто не можах да вляза в този Юридически факултет. В годината, в която ме приеха в Софийския университет, кандидатствах и в НАТФИЗ, там пък ме приеха от раз. Просто реших, че това ще е моят път и някъде тези два пътя всъщност се срещат.
СВ: Защо към правото се бяхте насочили? Справедливостта ли беше Вашата кауза в тези младежки години?
СП: Да, явно чувството за справедливост, което е много дълбоко. Може би е и много травматично чувство. А как това чувство за справедливост се свързва с театъра? Ние постоянно разиграваме сцени, където справедливостта е нарушена, дефицитна.
Може би това е моята кауза – да работя за справедливостта, но през друга медия, през театралната сцена.
Поглеждайки към ролите си назад във времето, сега се опитвам да осъзная през какво преминах и защо преминах, защо дойдоха тези роли при мен, какво ми дадоха и какво аз не успях да взема от тях. Ако разберем това, много по-здравословно ще съществуваме всички артисти в театъра. Ние работим в едно много гранично пространство, това е професия, която изисква външна подкрепа. Не е въпросът само да си научиш текста, да излезеш и да задържиш вниманието на зрителя. Ти работиш с душата си и с душата на ролята – опасна химия понякога.
СВ: Едно голямо предизвикателство пред Вас преди няколко години беше проектът „Медея“, когато Пловдив беше избран за Европейска столица на културата през 2019-та. Там имаше силен социален елемент, защото работихте предварително с деца от малцинствени групи. Ваша ли беше идеята?
СП: За да спечелим проект по тази европейска програма, трябваше той да има някаква добавена стойност. Решихме, че ще е много вълнуващо да има деца на сцената – първо да има деца, а после децата да отсъстват в този свят. Какво би се случило в света, ако страстите не могат да се овладеят, как един свят може да бъде опустошен. По тази линия си мислихме, че можем да включим деца в началото на представлението, докато светът е още красив и светъл. Работихме с деца от еврейската, арменската и ромската общност в различни артистични ателиета. Две години ги подготвяхме. И така децата се озоваха на сцената до нас и това беше разтърсващо преживяване.
Мислех си, че ромските семейства например няма да разберат „Медея“ и ще скучаят. Обаче след представлението дойдоха родители, разтърсени, с пълни очи и казаха: „Всичко разбрахме, беше страхотно и много ни хареса!“.
Тогава разбрах, че театърът може да се свърже със всеки човек, ако говори на езика на душата му и на сърцето му. Няма значение какъв е неговият ценз, образование, култура… След като един античен текст може да се свърже с тези хора, които ние по някакъв начин малко подценяваме, за мен това е голяма надежда – и за обществата, и за изкуството.
СВ: Създавате и образователни представления, насочени към ученическа възраст. Кое Ви мотивира?
СП: Последният ми проект е „Една българка“ по Вазов, той е венецът на това мое усилие. Освен студентите, моите собствени деца ме предизвикаха за това, тъй като имаха образователни затруднения, особено големия ми син. Покрай него се сблъсках с дислексията, с невъзможността някои неща да бъдат обяснени стандартно, така че детето да ги схване. Как да се обясни голямата рамка, как в нея да се намери този детайл, с който детето се свързва емоционално? През неговите проблеми разбрах много за начина, по който съвременното дете се отдалечава от текста, от образованието…
Преди месец започнах да водя обучения за учители по литература през издателство „Просвета“, а от миналата година правим един шекспиров фестивал в Нов български университет, „Следата Шекспир“. Тази година ще се опитаме да разкажем Шекспир през татуировки, escape room и футболни агитки.
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл:
Снимка – ФБ профил на Снежина Петрова
Изложбата "Аз, художникът" , посветена на 90 годишнината от рождението на Стефан Гацев (1935–1986), пресъздава хронологично творческия му път. Завършил първия випуск на Художествената гимназия, а след това "Живопис" в Националната художествена академия при проф. Илия Петров и "Декоративно-монументални изкуства" в ателието на проф. Георги..
"Йокута" e името на новата изложба на Нора Ампова. Заглавието идва от шведската дума gökotta – копнежът да се събудиш рано, за да чуеш първата песен на птиците. Това северно понятие става концептуална рамка за произведенията, чрез които художничката изследва връзката между човек и природа, памет и лична метаморфоза. Водена от копнеж по..
В Музея на фотографията в Казанлък днес се открива изложбата "Конвергенция" , включваща живопис и фотография от визуалните артисти Калия Калъчева и Калоян Николов. "Конвергенция" представя съвместната творческа работа на Калоян Николов и Калия Калъчева, които обединяват усилията си, за да изследват връзката между фотографията и живописта...
Днес от 18:30 часа в софийската галерия "Нирвана" се открива изложбата "Портрет" – съвместен проект на художниците Лариса Илиева и Николай Панайотов . Двамата творци представят своите различни гледни точки към портретния жанр, като в творбите си пресъздават както автопортрети и образи на хора от своето обкръжение, така и исторически личности...
От всичко, което се случва около нас и често въпреки нас, някак е трудно човек да на се запита какво право има някой да накърнява нечие чуждо достойнство. Да нанася удари, буквални и преносни, по личността. Особено ако тя е едва формираща се. Темата за домашното насилие, за съжаление, е от темите без срок на годност. Това потриса, стиска за гърлото и..
Една от гостоприемните и атрактивни точки в маршрута на "Семейно радио" застава в актуалния ефир с пожара в Националната гимназия по приложни изкуства..
Изложбата "На тяхно място" е социално изследване на Владимир Карамазов за свободата като човешко право, което движи света. В основата на идеята е..
Под името "Тънки намеци – късо кино с подтекст" ще бъдат прожектирани късометражни филми. Премиерно ще бъде представен българският филм "Божоле" на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg