Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Краят на градината", авторският спектакъл по Чехов, вече 15 години на българска сцена

Зрителите могат да гледат спектакъла на 9 април, 20 май и 17 юни на сцената на Сити Марк Арт Център

7
Снимка: @endofgarden

"Знаете ли, че ако зиме ядеш пресни краставици, устата ти мирише на пролет", смята Антон Павлович Чехов. От него можем да разберем и друго – какво ни носят, а и взимат, невъзможността, загубата на илюзиите и сложния любовен танц на привличане и отблъскване. Поне така е в "Краят на градината" – историята за неговия начин да обича, история, която той така и не разказва. Екипът на едноименното авторско представление, което вече 15 години се играе, обаче го прави.

Като потъва в текстове от над 70 пиеси, разкази и писма на Чехов, екипът пресъздава историята за голямата любов на автора - тази тайна, изстрадана, останала загатната, но неразгадана между редовете на произведенията му любов. Историята на аристократката Олга Ивановна и бедния по произход, но преуспяващ Пьотр Сергеич, се разстила във вихрен калейдоскоп от слово, музика и танц. Музиката е на Рене Обри, а хореография – на Ива Караманчева.


В "Артефир" режисьорът Георги Михалков и актьорите Десислава Чутуркова и Милен Николов говори за това какво всъщност е отношението на Чехов към любовта, колко биографичен е авторският им спектакъл, кое го прави толкова устойчив и любопитен за публиката вече 15 години и доколко са успели да израснат чрез образите си.

"Ние постоянно изживяваме по нов начин тази история, това всъщност е уникалното в нашето пътешествие, в което вече 15 години се движим – вътре в него и от сцена на сцена, тъй като сме изживели много дълъг път. Ние сме различни и това по някакъв начин ни кара да откриваме нови неща вътре, дори в текста, във взаимоотношенията. Винаги някакъв нов детайл се появява в главата ни и се казваме: "Досега абсолютно не сме обръщали достатъчно внимание на това". Чувството за партньорство и за изживяване наистина е всеки път поновому, поне за мен. Аз се вълнувам всеки път все едно имам премиера, защото то си е наистина в някаква форма гладиаторска битка – влизаш на сцената и няма излизане от тази история. Трябва да преживееш толкова много неща за четиринадесетте години, в които всъщност се случва самата история. Това го прави много вълнуващо всеки път и ние самите след представление все едно не знаем какво се е случило", каза Десислава Чутуркова.

С усещането за игра, която всеки път е като за първи път, макар да са изминали вече 15 години, е и Милен Николов.

"Много е интересно това да играеш един спектакъл толкова дълго време с партньор, който е толкова отдаден, защото представлението расте. То се развива заедно с нас самите. Аз съм сигурен, че ако сега гледаме запис на спектакъла от преди 15 години, ще ни изглеждат може би доста лековати или ще си кажем: "Я, тук какви сме хлапета!", нещо от този род. Истината е, че всяко представление ние го усещаме по различен начин, ние идваме с различна енергия и това е нормално, всеки човек е различен. Много от нашите зрители го гледат по пет, шест, десет пъти някои и те казват, че всяко представление е различно, казват: "Вие сте променили нещо". Факт е, че нищо не е променяно – нито в текста, нито в движението. Абсолютно всичко е фиксирано 15 години и никога не сме си позволявали импровизации в тези неща. Самата ни енергия дава акцент на различни моменти или етапи в тези взаимоотношения и това е прекрасно усещане."

Режисьорът Георги Михалков определя спектакъла като много личен за себе си:

"Въпросът с това представление е по-особен, защото аз само на пръв поглед съм извън всяко едно от тези не знам колко на брой вече представления за 15 години. Аз съм го водил технически и като осветление, и като звук, което означава, че за мен, както и за тях, това е единственото представление от вече над 70-80 в работата ми, което никога не е излизало от живота ми. Всяко едно минава през мен. (…) Аз много харесвам съдбата на това представление, иначе изобщо нямаше да се занимавам с него, щях да съм намерил някой, който да ме замести. Аз обичам да се занимавам с него, то е много важна част от живота ми. да не говорим, че то е и много лично представление за мен. Първо, заради огромната ми близост с Чехов, която винаги съм усещал, и въпреки че вече съм на възраст, до която той недоживява, продължавам да го усещам. Второ, винаги съм си мислил защо Чехов е автор, който не остарява, както Шекспир, както Молиер и както много малко от световните автори", обяснява той.

Според Михалков причината тези драматурзите да са актуални във всяко време е, че те са майстори на въпросите и никога не дават еднозначни отговори.

"Това представление е изградено на базата на едно изключително мощно противоречие. Противоречие на самия Антон Павлович между огромната му способност и необходимост да обича и абсолютното му недоверие към любовта."

Кога това противоречие, неприсъщо за всеки, е болезнено, но и градивно? Какви са аспектите на невъзможната любов и защо често бягаме от любовта, за да остане тя именно това – любов? Защо колкото по-малко усложняваме чувството, толкова по-възможно е то? През какви етапи и сцени преминава "Краят на градината" като независимо авторско представление за своите 15 години?

Чуйте в звуковия файл.

"Краят на градината" навърши своите 15 години на 29 януари и всички представления през 2025 година ще минат под знака на годишнината. Зрителите могат да гледат спектакъла на 9 април, 20 май и 17 юни на сцената на Сити Марк Арт Център.

Снимки: ФС на "Краят на градината"
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

За земята и тихото присъствие

Това е заглавието на изложбата на Гергана Минкова. Тя за втори път излага свои   работи в галерия "Астри", сега – 17 произведения. В момента се намира в Сите ентернасионал дез ар в Париж (Cite international des arts) след спечелен конкурс на СБХ. Ето какво пише галеристката Вихра Пешева за работите на Гергана Минкова: "Освен че рисува,..

публикувано на 01.11.25 в 12:25

Владислав Христов с висока награда

Първият българин, който е спечелил Гранд приза на хайку конкурса, организиран от Мемориалния музей на поета Мацуо Башо, е поетът Владислав Христов. Музеят се намира родния град на Башо Ига, префектура Мие. Хиляди поети от цял свят взимат участие в най-стария световен хайку конкурс. Тази година се състоя 79-ото му издание. С председател на..

публикувано на 01.11.25 в 09:25

Снежа и Франц

Българката и австриецът се срещат през 60-те години на Слънчев бряг и "между тях се ражда връзка, по-силна от време, език и пространство". Документалният филм "Снежа и Франц" на Светослав Драганов събира архива на Франц, сниман с камера Супер 8 мм и заедно с разказите на Снежа, на приятеля на Франц, много фотографии и писма разказва тази интересна история..

публикувано на 01.11.25 в 08:35

Всеки има различно вътрешно мерило за това кое е предизвикателно

Яна Георгиева и Маргита Алексова са две от дамите в Time2Dare – първият изцяло женски екипаж, завършил регатата Aegean 600 – труден и технически ветроходен маратон, който се провежда по време на мелтемите в Егейско море. Емилия Зафираки е журналистка, която ще води тазгодишното двадесeто издание на "Дни на предизвикателствата". Светослав Драганов е..

публикувано на 31.10.25 в 17:00

"Осиновените" истории на Офелия Кънева

Красота, великолепие, блясък, финес и разкош – всички тези определения са преписани като синоними на изяществото. А то преди всичко придружава изкуството. Изяществото обаче е потребно не само в изкуствата, а и в човешките дела. Хората също могат да бъдат изящни, и то не в изтънчеността си, във външните си хубости, а в метаморфозите на борбата си за..

публикувано на 31.10.25 в 16:05