"Знаете ли, че ако зиме ядеш пресни краставици, устата ти мирише на пролет", смята Антон Павлович Чехов. От него можем да разберем и друго – какво ни носят, а и взимат, невъзможността, загубата на илюзиите и сложния любовен танц на привличане и отблъскване. Поне така е в "Краят на градината" – историята за неговия начин да обича, история, която той така и не разказва. Екипът на едноименното авторско представление, което вече 15 години се играе, обаче го прави.
Като потъва в текстове от над 70 пиеси, разкази и писма на Чехов, екипът пресъздава историята за голямата любов на автора - тази тайна, изстрадана, останала загатната, но неразгадана между редовете на произведенията му любов. Историята на аристократката Олга Ивановна и бедния по произход, но преуспяващ Пьотр Сергеич, се разстила във вихрен калейдоскоп от слово, музика и танц. Музиката е на Рене Обри, а хореография – на Ива Караманчева.
В "Артефир" режисьорът Георги Михалков и актьорите Десислава Чутуркова и Милен Николов говори за това какво всъщност е отношението на Чехов към любовта, колко биографичен е авторският им спектакъл, кое го прави толкова устойчив и любопитен за публиката вече 15 години и доколко са успели да израснат чрез образите си.
"Ние постоянно изживяваме по нов начин тази история, това всъщност е уникалното в нашето пътешествие, в което вече 15 години се движим – вътре в него и от сцена на сцена, тъй като сме изживели много дълъг път. Ние сме различни и това по някакъв начин ни кара да откриваме нови неща вътре, дори в текста, във взаимоотношенията. Винаги някакъв нов детайл се появява в главата ни и се казваме: "Досега абсолютно не сме обръщали достатъчно внимание на това". Чувството за партньорство и за изживяване наистина е всеки път поновому, поне за мен. Аз се вълнувам всеки път все едно имам премиера, защото то си е наистина в някаква форма гладиаторска битка – влизаш на сцената и няма излизане от тази история. Трябва да преживееш толкова много неща за четиринадесетте години, в които всъщност се случва самата история. Това го прави много вълнуващо всеки път и ние самите след представление все едно не знаем какво се е случило", каза Десислава Чутуркова.
С усещането за игра, която всеки път е като за първи път, макар да са изминали вече 15 години, е и Милен Николов.
"Много е интересно това да играеш един спектакъл толкова дълго време с партньор, който е толкова отдаден, защото представлението расте. То се развива заедно с нас самите. Аз съм сигурен, че ако сега гледаме запис на спектакъла от преди 15 години, ще ни изглеждат може би доста лековати или ще си кажем: "Я, тук какви сме хлапета!", нещо от този род. Истината е, че всяко представление ние го усещаме по различен начин, ние идваме с различна енергия и това е нормално, всеки човек е различен. Много от нашите зрители го гледат по пет, шест, десет пъти някои и те казват, че всяко представление е различно, казват: "Вие сте променили нещо". Факт е, че нищо не е променяно – нито в текста, нито в движението. Абсолютно всичко е фиксирано 15 години и никога не сме си позволявали импровизации в тези неща. Самата ни енергия дава акцент на различни моменти или етапи в тези взаимоотношения и това е прекрасно усещане."
Режисьорът Георги Михалков определя спектакъла като много личен за себе си:
"Въпросът с това представление е по-особен, защото аз само на пръв поглед съм извън всяко едно от тези не знам колко на брой вече представления за 15 години. Аз съм го водил технически и като осветление, и като звук, което означава, че за мен, както и за тях, това е единственото представление от вече над 70-80 в работата ми, което никога не е излизало от живота ми. Всяко едно минава през мен. (…) Аз много харесвам съдбата на това представление, иначе изобщо нямаше да се занимавам с него, щях да съм намерил някой, който да ме замести. Аз обичам да се занимавам с него, то е много важна част от живота ми. да не говорим, че то е и много лично представление за мен. Първо, заради огромната ми близост с Чехов, която винаги съм усещал, и въпреки че вече съм на възраст, до която той недоживява, продължавам да го усещам. Второ, винаги съм си мислил защо Чехов е автор, който не остарява, както Шекспир, както Молиер и както много малко от световните автори", обяснява той.
Според Михалков причината тези драматурзите да са актуални във всяко време е, че те са майстори на въпросите и никога не дават еднозначни отговори.
"Това представление е изградено на базата на едно изключително мощно противоречие. Противоречие на самия Антон Павлович между огромната му способност и необходимост да обича и абсолютното му недоверие към любовта."
Кога това противоречие, неприсъщо за всеки, е болезнено, но и градивно? Какви са аспектите на невъзможната любов и защо често бягаме от любовта, за да остане тя именно това – любов? Защо колкото по-малко усложняваме чувството, толкова по-възможно е то? През какви етапи и сцени преминава "Краят на градината" като независимо авторско представление за своите 15 години?
Чуйте в звуковия файл.
"Краят на градината" навърши своите 15 години на 29 януари и всички представления през 2025 година ще минат под знака на годишнината. Зрителите могат да гледат спектакъла на 9 април, 20 май и 17 юни на сцената на Сити Марк Арт Център.
"Когато вражеските самолети се появят, политиците ще се крият по мазетата, а летците ще поемат своя кръст", казва съвсем съзнателно по повод войната между САЩ и Великобритания "лудата глава" на българската авиация, която остава завинаги на 27 години. До днес съществуват тези за действията на Димитър Списаревски – ранен ли е бил, мунициите ли е свършил,..
Международният конкурс за хайку на името на Мая Любенова се проведе за шести път. Днес, в Световния ден на хайку, излязоха резултатите от конкурса. Тази година в българската секция са получени 179 творби от 91 автори, а в международната секция – 464 хайку от 232 автори от 40 държави. Журито в българската секция Владислав Христов и Гергана Янинска..
В "Нашият ден" разговаряме със Златко Паунов – скулптор, дарител и почетен гражданин на град Трявна. Човек, обиколил няколко пъти земното кълбо, благодарение на когото в Трявна има Музей на азиатското и африканското изкуство. Търсенията на твореца се простират от Родопите, където е роден баща му, до Непал, Тибет и Индия. Пътуването и..
Художникът Николай Панайотов гостува в "Артефир" с призив да се замислим за "добрата новина" в живота си. "В последните месеци светът е изпълнен с лоши новини", казва художникът по повод серията от творби "Добра новина", включена в изложбата "Портрет" – съвместна с неговата съпруга Лариса Илиева. Изложените в галерия "Нирвана" творби..
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк, византолог, публицист, поет и преподавател във Великотърновския университет представя своето литературно пътуване из душите и сърцата на знатните български предци – от Античността до ХХ век. Проф. Павлов е..
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк,..
"Романът "Последна стъпка" е монотонно болезнен: стъпваш изречение след изречение – все стабилни и еднозначни – и изведнъж усещаш под читателското си..
В предаването Lege Artis разгледахме темата за пластичната и възстановителната хирургия с участието на д-р Рупен Мектубджян – специалист по..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg