Велизара Сърчаджиева живее между сцената и радиото. Тя завършва актьорско майсторство за куклен театър в НАТФИЗ, а към момента прави магистратура в Софийския университет, специалност "Журналистика и медии". Гледаме я в театъра, слушаме я в новините на програма "Христо Ботев", а в "Нашият ден" разговаряме с нея за сцената, любовта и журналистическата професия като шанс да бъдат представени проблемите и решенията в сферата на културата.
Макар че решението да учи в НАТФИЗ е било изненадващо за Сърчаджиева, тя влиза в академията от първия опит и устоява на сериозната отсявка и психологическите изпитания през следващите четири години. После съдбата я отвежда в Драматичен театър "Йордан Йовков" – Добрич, където на сцената среща съпруга си Стефан Сърчаджиев.
Черната комедия "Балконът", адаптация на пиесата "Загадъчен мъж" от Олег Ерньов, е независимо представление, в което Сърчаджиева може да бъде видяна на сцена както в столицата, така и в други населени места из страната. "Балконът" е режисьорски дебют на Стефан Сърчаджиев, а сюжетът разказва нестандартна любовна история на ръба на живота и на един рушащ се балкон.
"Комедията работи с доброто и злото и винаги доброто излиза като положителен финал. При трагедията е същото. При драмата не можем да преценим. Но при масовите постановки просто стойността се губи. Има изключения, но те потвърждават правилото", коментира Сърчаджиева във връзка с проблемните тенденции в българския театър.
По думите на актрисата зрителите са свикнали да гледат смешки и вицове на сцената, стенд ъп комедията също се налага като жанр все повече и повече, но това не е театър.
Според Сърчаджиева хората все по-рядко взимат спонтанно решение да отидат на театър, а когато се решат, предпочитат да видят на сцената нещо до болка познато, за да няма лоши изненади. Ето защо например "Криворазбраната цивилизация" е сред най-гледаните представления в провинцията.
Публиката в общините бива привлечена от касови изпълнения, а репертоарните усилия на театралните трупи остават в периферията. По думите на младата актриса, организаторите се интересуват от цифрите, от "касовия" характер на постановките, а не от тяхното качество.
Друг проблем, който Сърчаджиева откроява, е свързан с навика на хората, да консумират артистични продукти през дигиталните екрани на различни технологични устройства. Постепенно театърът се превръща в необичайно преживяване на живо.
Що се отнася до журналистиката, актрисата би искала медиите да обръщат повече внимание на проблемите в културата, а не просто да афишират артистични събития.
Сърчаджиева още веднъж акцентира върху проблема с честата липса на предлагане и търсене на качествен театър. Като част от младо артистично семейство, тя усеща и липсата на лесни инструменти за финансиране, които не изискват сериозни мениджърски и административни познания. Сърчаджиева споменава още демографската криза в провинциалните театри.
Кои са мечтаните за Велизара Сърчаджиева роли и кой въпрос би искала да зададе на обществото като журналист – чуйте в звуковия файл:
Фредрик Бакман е писател, журналист, блогър и автор на най-успешните съвременни сатирични романи. Роден е в Стокхолм, Швеция на 2 юни 1981 година. През 2012 година публикува две книги в един и същи ден. Първата е озаглавена "Нещата, които синът ми трябва да знае за света", посветена е на бащинството и се основава на собствения опит на автора. Втората..
Младият актьор Иван Шуманов има своето дебютното учатстие във филма на професора си Ивайло Христов – "ЛюбоФ". Лентата е по пиесата на руския драматург Алексей Слаповски "От червения плъх до зелената звезда" и откри тазгодишният филмов фестивал "Златна роза". Сценарият, който Ивайло Христов пише, първоначално е замислен като пиеса за студентите му..
Той е млад учен, любим учител по биология, който превръща една сложна материя в интересен и разбираем предмет. Преподава в 125 СУ "Боян Пенев" и е докторант в Биологическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Носител на наградата "Докторант на годината" за 2022 година, както и на приза "Учител на 2022 година" на 125-то училище. Удостоен е с пластика..
Първото заглавие за новия сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е "Слон в стаята". Моноспектакълът на актрисата Стефка Янорова поставя въпросите, които често избягваме да си зададем. Пиесата на Елена Телбис ни води в дълбините на човешката душа, разкривайки онези неизказани истини, които лежат скрити под повърхността на ежедневието. В центъра..
"10 разказа за съвременното изкуство" е цикъл лекции на художника Правдолюб Иванов, който започва на 15 октомври в пространството на "Център 24". Правдолюб Иванов е художник, който дълги години работи в областта на арт инсталацията, фотографията, обекта и рисунката. Сред темите на планираните лекции са Дада и Марсел Дюшан, технологиите,..
“Всички пътища водят към Рим”, казват хората и това съвсем не е случайно. Този известен израз произлиза от историята на Древен Рим. По негово време всички..
В редакция "Хумор и сатира" имаме подчертан интерес към миналото на хумора и сатирата и винаги с удоволствие и почит припомняме имената на хората, които..
В ефирната поредица "Събуди се, България!" на Terra Култура , излъчвана в четири епизода на 6, 13, 20 и 27 октомври – в навечерието на Деня на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg